Jarosław Walczyk: Pokolenia Z – zrozumieć i zatrudnić

Porady

Jarosław Walczyk: Pokolenia Z – zrozumieć i zatrudnić

Przedstawiciele pokolenia Z stanowią coraz większą część personelu w branży hotelarskiej. Według danych portalu rekrutacyjnego Work Service w 2023 r. stanowili już około 40 % pracowników hoteli w Polsce – przytacza dane Jarosław Walczyk, prezes Fundacji Klubu Szefów Kuchni.

To cenna grupa pracowników, która może przyczynić się do rozwoju firmy –mówi i wskazuje, że „jednak pracodawcy powinni być świadomi potencjalnych negatywnych skutków zatrudniania pracowników z tej generacji i odpowiednio dostosować warunki pracy i zarządzania, aby ich uniknąć. Gdy takie dostosowanie firmy do „zetek” uda się zrealizować, to można być pewnym sukcesów. – Pracownicy z pokolenia Z wnoszą do firm wiele nowych pomysłów i energii. Dzięki ich kreatywności i zaangażowaniu można dokonać wielu pozytywnych zmian, jak wprowadzenie nowych technologii czy rozwiązań, które usprawniają pracę. Zwiększenie elastyczności i możliwości rozwoju pracowników czy wdrożenie nowych strategii marketingowych i sprzedażowych. Poprawa atmosfery pracy i kultury.

Pokolenie Z to nowa generacja pracowników, która ma inne oczekiwania wobec pracy niż starsze pokolenie – zaznacza prezes Fundacji KSK. – Do potencjalnych negatywnych skutków należą: wyższe koszty zatrudnienia, związane z koniecznością oferowania pracownikom z pokolenia Z takich benefitów jak możliwość pracy zdalnej, elastyczny czas pracy czy program rozwoju zawodowego. Kolejnymi są problemy z zarządzaniem pracownikami z pokolenia Z, którzy mogą być bardziej wymagający i mniej podatni na autorytet niż starsze pokolenie. I co równie ważne – pracownicy gen Z są bardziej świadomi swoich praw i potrzeb niż starsze pokolenie. Są skłonni do zmiany pracy, jeśli nie są zadowoleni z oferowanych warunków lub rozwoju zawodowego – wskazuje.

Osoby z pokolenia Z wychowywały się w świecie cyfrowym, dlatego są w nim bardzo biegłe. Potrafią sprawnie korzystać z nowoczesnych technologii, co jest istotne w branży hotelarskiej, która coraz częściej wykorzystuje takie rozwiązania. Są bardzo aktywne w mediach społecznościowych. Chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami zawodowymi, co może być korzystne dla hoteli, które chcą budować swoją markę wśród młodszych klientów.

oprac. red.

 

Udostępnij artykuł