IGHP: Czerwiec w hotelach słabszy niż rok temu

Aktualności

IGHP: Czerwiec w hotelach słabszy niż rok temu

W czerwcu hotele odnotowały gorsze obłożenie w porównaniu do zeszłego roku – wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. To częściowo efekt „przeniesienia” weekendu czerwcowego na koniec maja. Frekwencję powyżej 50% zanotowało 4/5 ankietowanych hoteli, czyli tyle samo co w maju br.

Hoteli z frekwencją poniżej 30% było tylko 3,5%, natomiast obłożenie powyżej 50% zanotowało 4/5 (tyle samo co w maju), w tym prawie połowa (47%) obiektów powyżej 70% (6 pp. lepiej niż miesiąc temu).

Wyniki minionego miesiąca były lepsze od majowych dla hoteli biznesowych i nieco słabsze dla obiektów wypoczynkowych. W grupie hoteli biznesowych blisko 4/5 uzyskało obłożenie powyżej 50%, w tym ponad połowa (54%) powyżej 70%. To wyniki lepsze niż w maju o 12 pp. Frekwencji 30% nie osiągnęło tylko 4% hoteli. Wśród obiektów wypoczynkowych obłożenie było niższe niż miesiąc temu: 72% hoteli zapełniło się więcej niż w połowie, w tym 44% z obłożeniem powyżej 70%. Obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30%, było 8%. To efekt braku w czerwcu dwóch „długich” weekendów: majowego oraz „czerwcówki”, której początek również doliczony został do wyników maja.

Obłożenie słabsze niż rok temu

Wskaźniki obłożenia były na niższym poziomie do uzyskanych rok temu. Dla 39% hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do czerwca ubiegłego roku, w tym 1/5 obiektów zanotowała obniżenie do 5 pp. 36% hoteli poprawiło obłożenie w stosunku do czerwca ubiegłego roku, w tym 17% obiektów uzyskało frekwencję wyższą do 5 pp. 1/4 hoteli miała wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku.

Dane w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe ponownie różniły się, podobnie jak w poprzednich miesiącach, z wyłączeniem maja. Dla 1/3 hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do czerwca ubiegłego roku, w tym 14% obiektów zanotowało wzrost frekwencji do 5 pp. 2/5 hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym 21% stanowiła grupa z frekwencją niższą do 5 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych w 44% hoteli wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do czerwca ubiegłego roku, w tym najliczniejszą grupę 24% stanowiły obiekty, które zanotowały wzrost frekwencji do 5 pp. Również 44% obiektów pogorszyła obłożenie, z najliczniejszą grupą także 24% hoteli z frekwencją niższą do 5 pp.

W czerwcu goście zagraniczni stanowili średnio dla całej grupy ankietowanych 30%, hotele biznesowe zanotowały 31% a wypoczynkowe 27 %.

Niższe tempo wzrostu cen

W czerwcu średnie ceny nadal rosły rok do roku, ale w minionym miesiącu tempo ich wzrostu spadło. Odpowiedzi hotelarzy wskazują, że ponad połowa (51%) hoteli (20 pp. mniej niż w maju) podniosła ceny w stosunku do czerwca 2023 r., w tym 1/3 odnotowała wzrost do 10 pp. 49% hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 18% utrzymało te same ceny, a 24% zanotowało spadek do 10%.

Umiarkowany poziom rezerwacji na lipiec, ale na całe wakacje jest lepiej

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na lipiec wskazują na wyraźne pogorszenie prognoz w hotelach biznesowych – co tłumaczy oczywiście sezon wakacji – ale są również dość umiarkowane w obiektach wypoczynkowych, szczególnie w porównaniu do prognoz sprzed miesiąca.

W całej grupie ankietowanych 31% hoteli (o 21 pp. więcej niż w maju) wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30%. Obłożenie powyżej 50% posiada 38% (o 22 pp. mniej niż w maju). Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50%, wyniosła 31%.

hotelach biznesowych dokładnie połowa nie przekracza frekwencji 30%, a powyżej 50% wskazuje 16%. Grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50% wynosi 33%. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 64% z frekwencją powyżej 50% (o 13 pp. mniej niż w maju), w tym 12% jest zapełniona w więcej niż 70%, a obiektów z obłożeniem poniżej 30% jest 8%.

Na szczęście prognozy na okres całych wakacji wyglądają znacznie lepiej. Tylko 13% hoteli wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30%. Obłożenie powyżej 50% posiada 57%, w tym 30% powyżej 70%. W hotelach biznesowych 2/5 nie przekracza frekwencji 30%, a powyżej 50% wskazuje 42%. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to tylko 4% z frekwencją poniżej 30% i 72% z obłożeniem powyżej 50%, w tym 2/5 z frekwencją powyżej 70%.

O ankiecie

W ankiecie przeprowadzonej w dniach 2-5 lipca 2024 roku wzięły udział 142 hotele zlokalizowane we wszystkich województwach. Spośród nich 80% położonych jest w miastach. 34% to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (82%) to hotele liczące do 150 pokoi, 63% hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 91 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 39%, 18% specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej, a łączące segment biznesowy z turystycznym to 43%. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (90%).