Agnieszka Czaplińska: Jak motywować pracowników – styl zielony

Marketing

Agnieszka Czaplińska: Jak motywować pracowników – styl zielony

19 października 2020

 

Dzisiaj przyjrzymy się osobom o osobowości zielonej. Podobnie jak osobowości żółte są często dobrymi duchami zespołu. Od tych pierwszych wykazują jednak więcej spokoju i są zdecydowanie bardziej oszczędne w okazywaniu swoich emocji.

Przykładają ogromną wartość do zasad i bezpieczeństwa. Działają zgodnie z wytyczonymi regułami, zasadami. Lubią pracować na podstawie tego, co zostało wcześniej wypracowane, ustalone podczas spotkania czy zebrania. Niestety na zaufanie zielonego trzeba sobie „zapracować”.

Po czym poznać styl zielony?
• Co mówi i jak mówi;
• Jakie myśli krążą jej po głowie;
• Emocje, które towarzyszą;
• Obawy jakie towarzyszą osobie ze stylem stałym S.

CO I JAK MÓWI OSOBA ZIELONA

Osoba o stylu zielonym czyli S to doskonały słuchacz. Jest systematyczna i sumienna. Zielony potrzebuje, aby inni mogli na nim polegać. W codziennym życiu ma sprawdzonych przyjaciół. Ceni sobie harmonię i spokój, więc nie zaskakujmy go w ostatniej chwili ze zmianą planów lub zadań. Bardzo ważne jest to, że na decyzje potrzebuje czasu, a nawet chętnie odkłada je na później. Jest człowiekiem stadnym, mówi w liczbie mnogiej my zrobiliśmy, znaleźliśmy, wykonaliśmy.

Sformułowania, które możesz usłyszeć w kontakcie z osobą zieloną:
• Na mnie możesz liczyć;
• Zostawmy to tak jak było (czyli to niechęć do zmian);
• Jak mogę Ci pomóc;
• Zróbmy to razem;
• Chętnie Ci to jeszcze raz wytłumaczę (to dokonały nauczyciel dla młodego stażem pracownika).

JAKIE MYŚLI KRĄŻĄ JEJ PO GŁOWIE 

Osoby z dużym komponentem zielonego będą dbać bardzo o bezpieczeństwo swoje i swojego zespołu. Są niezwykle przywiązane do tradycji oraz ustaleń.

Co takiego może chodzić po głowie zielonego?
• Przecież było dobrze!
• Po co mi te zmiany?
• Aha, to ja już teraz wiem!
• Robię to dla was.
• Jak oni będą się z tym czuli?

EMOCJE, KTÓRE TOWARZYSZĄ OSOBIE ZIELONEJ

Osoby zielone są bardzo relacyjne. Troszczą się o swoje otoczenie, zespół z którym współpracują. Zdarza się, iż sprawy emocjonalne stawiają ponad zadania. A trudne sprawy czy decyzje potrafią odkładać. Są bardzo wyważone i nie chcą też swoimi słowami, decyzjami urazić drugiej osoby. Emocję jakie jej towarzyszą:

Troska o innych;

Empatia;

Wewnętrzne dylematy;

Odpowiedzialność za innych;

Równowaga, balans i spokój.
OSOBA ZIELONA MOŻE SIĘ OBAWIAĆ
Potrafią się dobrze chować ze swoimi emocjami, nie pokazując ich całemu światu. Będąc w relacji z osoba zieloną bądźmy czujni, możemy nie zauważyć jak urazimy jej emocje.

Obawy jakie towarzyszą osobie z dominującym stylem S (zielonym):
• Tego co nieznane;
• Gwałtownych zmian;
• Obcych miejsc;
• Utraty stabilizacji;
• Utraty bezpieczeństwa.

Kiedy znamy już zachowania, myśli i emocje, obawy zielonego bohatera, wierzę, że będzie Wam łatwiej zrozumieć intencję jego/jej zachowań. Nie zapominajmy, że każdy z nas jest inny i ma inne potrzeby i motywacje do działania. W kolejnym artykule poznacie już ostatniego, niebieskiego bohatera oraz wskazówki jak się z nimi efektywnie komunikować.

JAK MOTYWOWAĆ OSOBY ZIELONE?
• Zwolnij tempo swojej prezentacji,
• Buduj zaufanie,
• Skup się na ludziach,
• Dostarcz informacji, których potrzebuje zielony,
• Prezentuj sprawy w uporządkowany sposób,
• Wzbudzaj zaangażowanie krok po kroku,
• Bądź szczery,
• Nie dominuj.

djmedia:329

 

 

AGNIESZKA CZAPLIŃSKA
Twórca gry komunikacyjnej Moc Kolorów
Trener biznesu, coach
www.czaplaandmore.pl