Kinga Rylska: Zarządzanie po ludzku, czyli profesjonalny manager restauracji

Marketing

Kinga Rylska: Zarządzanie po ludzku, czyli profesjonalny manager restauracji

W wielu swoich felietonach dla „Poradnika Restauratora” wspominam o tym, jak ważny jest zgrany zespół, wspólne zrozumienie swoich działań, zadań.

Jak to mawiają: samemu świata nie zwojujesz, a w szczególności ta zasada tyczy się właśnie gastronomii.

Manager to jedna z kluczowych postaci. Po pierwsze – często ma ten pierwszy kontakt z gościem, a jak słynne powiedzenie głosi: pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Po drugie, to właśnie do jego obowiązków należy zarządzanie zespołem, m.in. „ustawianie” pracy na kuchni/czy sali, przekazanie zadań na kolejne dni, czy zamówień, rezerwacji itp. Od tego jak zaplanuje te działania, zależy tak naprawdę każdy dzień.

Główną rolą dobrego i odwołując się do tytułu, profesjonalnego managera restauracji, jest opanowanie do tej właśnie perfekcji dwóch głównych powyższych zadań.

Jedno i drugie jest szalenie istotne. Zastanawiając się nad tym, które bardziej, nie potrafię wybrać. W mojej opinii są ex aequo.

Dzięki decyzjom managera i jego umiejętności w zakresie zarządzania zespołem, restauracja powinna działać najsprawniej jak potrafi. Przynosić największe zyski, jakie są tylko możliwe, przy sprawnej obsłudze i połączeniu jej działań z wydawką i kuchnią oraz zgraniu tego z perfekcyjnym zarządzaniem stolikami. Jeżeli jednak gość nie poczuje się odpowiednio zaopiekowany, przyjaźnie przywitany i pożegnany, to także nie będzie chciał do nas często powracać.

Jak wykonać więc te zadania perfekcyjnie?

To co jest kluczowe i co będę podkreślać zawsze, to komunikacja i szacunek do drugiej osoby! Bez tego nigdy w zespole daleko nie zajdziemy. Jestem właśnie w trakcie lektury książki CEO jednej z największych firm świata. Zacytuję z niej pewne zdanie, które utkwiło mi od razu w pamięci: „Wspaniałe miejsce pracy to fantastyczni pracownicy”.

Jakie to niby proste. Tylko jak to wykonać?

Celem perfekcyjnego managera jako lidera – jest właśnie stworzenie środowiska pracy złożonego wyłącznie z fantastycznych pracowników.

Popełniamy błędy i będziemy popełniać, jesteśmy tylko ludźmi. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć każdej sytuacji. Najważniejsze jest jednak to, by mieć zawsze otwartą głowę. Nie załamywać rąk. Stało się i się nie odstanie. Zastanowić się, co jesteśmy w stanie zrobić, by naprawić błąd czy pomyłkę. Nie szukać kozła ofiarnego, nie obwiniać, nie wprowadzać nerwów.

Na spokojnie później przeanalizować i wyciągnąć wnioski.

Rozmawiajcie z nimi, słuchajcie, dajcie przestrzeń na ich zdanie. Emocje starajcie się odłożyć na bok.

Sprawicie tym, że nie tylko pośród swoich pracowników będą fantastyczne osoby, ale także pośród waszych gości. Traktujcie innych tak, jak sami byście chcieli być traktowani. Wasz zespół odwdzięczy się wam wspaniałą energią i jeszcze lepiej wykonanymi zadaniami, a pracownicy i goście będą ustawiać się do waszego lokalu w kolejce. Tego wam życzę.

Do dzieła!

KINGA RYLSKA
Head of Marketing
NINE’s Restaurant & Sports
Restauracja Roberta Lewandowskiego
w Browarach Warszawskich