Światowy Dzień Turystyki Kulinarnej (World Food Travel Day) to ogólnoświatowe święto odbywające się co roku 18 kwietnia, promujące lokalne i regionalne tradycje kulinarne. Tradycję tą zainicjowała World Food Travel Association w 2019 roku.

Tegoroczna edycja będzie wyjątkową ze względu na to iż, odbywa się w czasach pandemii, a także dlatego że Polska po raz pierwszy przyłącza się do świętowania. Koordynacją  eventu zajął się ambasador WFTA w Polsce – Hubert Gonera, znany między innymi z tworzenia szlaków kulinarnych na terenie całego kraju. Do udziału w uroczystości zostały zaproszone organizacje turystyczne z wielu miejsce w Polsce. Z tego grona największym zaangażowaniem wykazała się Pomorska Organizacja Turystyczna (PROT), która przygotowała szereg atrakcji z okazji World Food Travel Day.

PROT stworzyła kampanię z filmem promującym, w którym wystąpi szef kuchni Marcin Popielarz z restauracji Biały Królik. Video opublikowane zostanie w social mediach pomorskie prestige oraz pomorskie travel. Ponadto na potrzeby WFTD powstał dedykowany kosz lokalnych smaków z pomorskiego, który będzie można zakupić w sklepie internetowym PROT. Ciekawą formą świętowania będzie także udział w konkursie, gdzie nagrodami będą wcześniej wspomniane koszyki z Pomorskiego. Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna zaprosiła do świętowania partnerskie restauracje, które w dniach 18 kwietnia do 01 maja swoje posty w social media będą publikować z hasztagiem #World Food Travel Day.

Tegoroczna edycja święta, obchodzona jest w czasie, który jest ogromnym wyzwaniem dla świata turystyki i gastronomii. Jesteśmy przekonani, że nasza aktywność online pozwoli przybliżyć naszym gościom potencjał kulinarny regionu pomorskiego i zaplanować osobistą wizytę w miejscach, które już wkrótce ponownie będą mogły przyjmować odwiedzających. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy na stronę www.pomorskie-prestige.eu i fb pomorskie prestige gdzie będzie można śledzić najważniejsze informacje dotyczące świętowania World Food Travel Day w Pomorskiem – mówi dyrektor biura PROT Łukasz Margian.

Marta Masternak, pełniąca rolę junior ambasadora World Food Travel Association w Polsce i współwłaścicielka forklore we współpracy z poznańską restauracją Hyćka, cukiernią Pawlova oraz Polskim Stowarzyszeniem Turystyki Kulinarnej stworzyła krótki cykl filmików na kanale YouTube dotyczących wielkanocnych potraw takich jak: żurek, biała kiełbasa i mazurek. Filmy można zobaczyć tutaj. https://youtu.be/UKTC_PZpJH0.

Wydarzenia podczas WFTD można śledzić odwiedzając profil World Food Travel Association https://www.facebook.com/worldfoodtravel na Facebooku. Pomimo pandemicznych warunków wiele krajów zdecydowało się wykorzystać tą datę do przypomnienia o swojej tradycji kulinarnej. Poniżej prezentujemy kilka interesujących działań z różnych części globu.

W tym roku ciekawą inicjatywą wykazał się Wietnam, który stworzył kulinarną mapę kraju (https://rav.vn/vietnamfoodtravelmap/).

W Wietnamie mapa żywności jest projektem społecznościowym, którego celem jest utworzenie sieci miejsc docelowych i promowanie wartości dań wietnamskich w kraju i za granicą, za pośrednictwem zdjęć i filmów umieszczanych w mediach społecznościowych. Moim zdaniem mapa powinna stać się również inspiracją do odwiedzania Wietnamu również przez turystów z Polski, do czego gorąco zachęcam  – mówi  Minh Chu ambasador WFTA.

 Z inicjatywy szkockiej ambasadorki WFTA Brendy Anderson powstała płatna wirtualna wycieczka po Szkocji inspirowana jedzeniem, whisky i ginem, w której przewodnikami będą Brenda oraz Wendy Barrie – założycielka Scottish Food Guide i Scottish Cheese Trail. (https://www.tastingscotland.com/tours/events/scottish-taste-adventures-virtual-tour/ ).

Podczas zeszłorocznej edycji Ana Linares przygotowała Paella Show Cooking prosto ze swojego domu w Walencji (https://www.youtube.com/watch?v=qB8GCordFG4&t=14s), a bloger kulinarny z Warny – Todor Todorov przygotował zestawienie 6 bułgarskich produktów, których musisz spróbować (https://www.foreigner.bg/6-unique-bulgarian-products-that-you-dont-know/?fbclid=IwAR3ZDB7EYTIS1vm6BBujB4d1muDLPpcL8091HQCUmlMS8sHZDXP2uOmS1c4).

Zapraszamy wszystkich miłośników jedzenia do świętowania World Food Travel Day, bo jak widać świętować można na wiele sposobów!  Liczę także, że w kolejnych edycjach światowego Dnia Turystyki Kulinarnej weźmie udział więcej regionów, restauracji i miast. Polska tożsamość kulinarna jest wciąż nieodkryta – dodaje Hubert Gonera, ambasador WFTA w Polsce.