5 czerwca świętujemy Światowy Dzień Ketchupu – jednego z najpopularniejszych dodatków do potraw na całym świecie. Według danych udostępnionych przez firmę Kraft Heinz ketchup najbardziej lubimy w wersji łagodnej (60%), a ostrą wersję wybiera 40% z nas. Do jego produkcji fabryka w Pudliszkach każdego miesiąca wykorzystuje nawet 6 milionów kilogramów pomidorów.
Popularność ketchupu najlepiej oddają liczby – polska fabryka Kraft Heinz w miejscowości Pudliszki w przeciągu jednego miesiąca wykorzystuje koncentrat wyprodukowany z blisko 6 milionów kilogramów pomidorów. Aby zilustrować tę skalę – układając obok siebie pomidory wykorzystane do miesięcznej produkcji ketchupu, po upływie 8 miesięcy otoczyłyby one Ziemię wzdłuż równika.
Nie każdy wie, że ketchupy Heinz i Pudliszki produkowane są w naszym zakładzie w sercu Wielkopolski tj. w miejscowości Pudliszki. Co trzeci ketchup, wyprodukowany przez nas w 100% z pomidorów pochodzących od lokalnych dostawców trafia na rynki Europy Zachodniej. To pozwala nam nie tylko tworzyć sos najwyższej jakości, ale również wspierać rozwój lokalnej gospodarki. Jesteśmy dumni, że możemy przyczynić się do promowania regionalnych produktów na krajowym i międzynarodowym rynku – mówi Wojciech Roesler, Operations Manager w Kraft Heinz Polska.
Łagodny, ostry a może czosnkowy?
Mimo że często kojarzony z tradycyjnym, pomidorowym smakiem, ketchup nadal potrafi zaskakiwać. W zeszłym roku mogliśmy przeczytać o ketchupie o smaku coli, a ketchup z bananów jest popularnym dodatkiem na Filipinach. Wśród Polaków również rośnie tendencja do eksperymentowania w kuchni. Aby wyjść naprzeciw temu rosnącemu zainteresowaniu, producenci żywności oferują więcej nieoczywistych i nowatorskich produktów. Obok tradycyjnych sosów na sklepowych półkach coraz częściej można spotkać m.in. ketchup czosnkowy, a także niespotykane nowości, jak np. ta od marki Heinz – ketchup o smaku pikli. Ponadto, dla miłośników pikantnych smaków, dostępne są rozmaite ketchupy zawierające najbardziej palące odmiany papryczek.
Zauważamy dynamiczny rozwój preferencji smakowych wśród Polaków. Coraz chętniej sięgamy po nowe, niespotykane dotąd warianty ketchupu. Jednocześnie bardzo ważnym trendem, który obserwujemy, jest rosnąca świadomość zdrowotna. Dlatego też, dla nas jako producenta, niezmiernie ważne jest, aby dostosowywać się do tych zmian i wprowadzać na rynek takie produkty jak np. ketchup bez cukru. Cieszy nas to, że dzięki odpowiednim technologiom i naszemu działowi R&D takie rozwiązania są już możliwe – podsumowuje Anna Bielecka-Bochenko, Head of Category w Kraft Heinz.
Prozdrowotne trendy w Polsce. Rynek odpowiada
W obliczu rozwoju chorób cywilizacyjnych, takich jak m.in. cukrzyca typu 2 i insulinooporność, rynek spożywczy zaczyna dostosowywać swoje produkty do indywidualnych potrzeb konsumentów. Zdrowsze alternatywy dla ulubionych dodatków, czyli ketchupy zero bez dodatku cukru to jedna z takich odpowiedzi. To propozycja również dla osób, które z różnych powodów dążą do ograniczenia cukru w codziennej diecie. Według badania agencji Nielsen przeprowadzonego dla Kraft Heinz w 2023 r., zapotrzebowanie na tego typu artykuły znacznie wzrosło w ciągu ostatnich 2 lat. Obecnie wyroby o obniżonej zawartości cukru reprezentują już 2,6% rynku ketchupu.
W związku z tym, z pewnością możemy spodziewać się kolejnych nowości, które będą odpowiedzią na rosnące potrzeby konsumentów, którzy coraz częściej zwracają uwagę na skład produktów, stawiając na te o lepszym profilu zdrowotnym.