Małopolska odzyskuje turystów. W lipcu region odwiedziło o 150% więcej turystów niż w 2022 roku.
Małopolska to jeden z najatrakcyjniejszych i najczęściej odwiedzanych przez turystów regionów w Polsce, a Kraków to najbardziej rozpoznawalna polska marka turystyczna na świecie. Jesteśmy na półmetku wakacji i odnotowujemy spektakularne odbicie. Liczba gości z zagranicy przyjeżdżających do Małopolski w miesiącu lipcu wzrosła o 150 %. W lipcu 2022 roku odwiedziło Małopolskę niewiele ponad 65 tys. turystów zagranicznych a w lipcu 2023 roku przekroczyliśmy liczbę 165 tys. osób. I co istotne, przeważająca większość z nich nocuje w Małopolsce i płaci za usługi w Małopolsce. Z badań ubiegłego roku wyliczyliśmy, że średnie wydatki turysty zagranicznego to ok 1810 zł/osobę a turysty krajowego to 539 zł/osobę. Tak więc wzrost turystów zagranicznych to także wymienne wzrosty wpływów z turystyki – mówiła Iwona Gibas z zarządu województwa.
Na półmetku wakacji, Małopolska odnotowuje spektakularne odbicie. W porównaniu z ubiegłym rokiem liczba gości z zagranicy przyjeżdżających do Małopolski w miesiącu lipcu wzrosła o 150%. Nastąpił też znaczący przyrost turystów zagranicznych w stosunku od czerwca br. o prawie 94%. Najczęściej odwiedzają Małopolskę turyści z Niemiec, USA, Wielkiej Brytanii, Słowacji, Izraela, Włoch.
Na uwagę zasługuje fakt, że w lipcu nastąpił przyrost turystów krajowych odwiedzających Małopolskę – w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrost nastąpił o prawie 27%. Małopolskę najchętniej odwiedzali mieszkańcy województw: śląskiego, mazowieckiego, podkarpackiego, dolnośląskiego, wielkopolskiego, łódzkiego.
Do tak dużych wzrostów przyczyniły się działania zapoczątkowane już w 2021 roku w ramach projektu “Małopolska – cel podróży”. Dodatkowo w czerwcu i lipcu miała miejsce głośna kampania promocyjna “Daj się ugościć. Odwiedź Kraków. Odkryj Małopolskę” na antenie RMF FM. W trakcie wakacji z różnych stron kraju przyjechały do Małopolski 4 składy pociągów, na pokładzie których znalazły się gwiazdy polskiej muzyki, sportowcy, influencerzy, kucharze, trenerzy, a przede wszystkim Polki i Polacy – słuchacze radia, którzy wygrali bilety w ogólnopolskim konkursie.
Małopolska turystyka jest jednym z dynamiczniej rozwijających się sektorów gospodarki regionalnej i podąża za trendem wzrostu krajowej gospodarki. W latach bezpośrednio poprzedzających wybuch pandemii wykorzystanie turystycznych obiektów noclegowych w kraju, w porównaniu rok do roku, wzrastało w przedziale pomiędzy 5% a 6%, co świadczyło o stabilnym rozwoju branży. Tego typu dynamikę odnotowano również w zakresie wzrostu ruchu turystycznego, kiedy to w 2019 roku odnotowano w Małopolsce blisko 18 mln odwiedzających krajowych i zagranicznych.
Lockdown i wybuch wojny na Ukrainie wyhamowały te tendencje. Ich oddziaływanie zarówno na turystykę jak i komunikację marketingową w turystyce było tak olbrzymie, że wymusiły one zmiany w funkcjonowaniu rynku gospodarki turystycznej. W praktyce wydarzenia te spowodowały konieczność przegrupowania i zmian w zarządzaniu gospodarką turystyczną, w której zaczęły przeważać kompetencje związane z komunikacją produktów turystycznych. W związku z tym podjęliśmy decyzję, o przygotowaniu intensywnej kampanii promocyjnej na rynkach zagranicznych i rynku polskim. Działania promocyjne skupiliśmy przede wszystkim na kampanii w Internecie i prasie branżowej, działaniach ambientowych oraz realizacji misji dla małopolskich przedsiębiorców turystycznych. Działamy przede wszystkim na rynku niemieckim, brytyjskim, skandynawskim i amerykańskim oraz rynku polskim – dodała Iwona Gibas.
źródło: tur.info.pl