Badania opinii publicznej, reformy w systemie chowu kur, przemiany na rynku polskim oraz pojawiające się kolejne zamienniki jaj wskazują na to, że jajka “trójki” przechodzą powoli do przeszłości. Oprócz hoteli swoje deklaracje o wycofaniu jajek z chowu klatkowego z produkcji lub sprzedaży ogłaszają również producenci żywności, sieci handlowe i hurtowe, a także restauracje, kawiarnie oraz cateringi. Aż 137 firm do końca 2019 r poinformowało o takiej decyzji.
Pod koniec maja 2020 r Stowarzyszenie Otwarte Klatki opublikowało drugą edycję raportu, który przedstawia informacje o zmianach na rynku jajecznym w ostatnich latach. W badaniu uwzględniono postęp w wycofywaniu jajek “trójek” przez hotele. Do badania zostało zaproszonych 12 firm, dwie z nich – Scandic Polen oraz Grupa AccorHotels – udzieliły odpowiedzi na przesłaną ankietę.
Firma Scandic Polen wycofała już całkowicie z użycia jaja klatkowe świeże i przetworzone, obecnie pracuje nad wycofaniem produktów gotowych zawierających jaja klatkowe w składzie. Grupa AccorHotels (i Grupa Orbis) informuje, że obecnie już 80% oferowanych jaj świeżych pochodzi z chowu ściółkowego.
Warto również dodać, iż przed tegorocznym badaniem swój sukces ogłosiło 5 sieci hotelarskich. Firmy, które nie używają jaj z chowu klatkowego to Hotele Spa Dr Irena Eris, B&B Hotels, Hotel Manor House SPA, IBB Hotel Długi Targ oraz Hotel Gdańsk Brovarnia.
Foto: bigstockphoto.com