RestaurantWeek® po spektakularnym sukcesie w Polsce i Czechach dynamicznie rozwija działalność w Niemczech i przygotowuje się do wejścia na kolejne rynki europejskie. Poradnik Restauratora jest partnerem medialnym tego wydarzenia.

Naszym celem jest jak najszybsze wysyłanie miliona gości rocznie do restauracji na całym świecie – i w tym właśnie mierzymy skalę sukcesu – mówi Paweł Światczyński, CEO i współtwórca RestaurantWeek®.

Od lokalnego projektu do globalnej marki

W ciągu kilku lat polska edycja RestaurantWeek® przekształciła się z lokalnego wydarzenia w ogólnokrajowe zjawisko gastronomiczne.

Idea festiwalu powstała w Nowym Jorku w 1992 roku i funkcjonuje tam do dziś, ale już w trzecim roku działalności frekwencją przewyższyliśmy nowojorską edycję – podkreśla Paweł Światczyński.

Kluczem do sukcesu jest skala – organizujemy festiwal jednocześnie w wielu miastach w całych krajach. To nas wyróżnia – dodaje Maciej Żakowski, CBDO i współtwórca projektu.

Z w pełni polskiego kapitału RestaurantWeek® rozrósł się w największy festiwal restauracyjny na świecie – wzięło w nim udział już ponad 3 500 restauracji i 2,5 miliona gości.

Polski model sukcesu

Przełom nastąpił po pierwszym roku działalności – festiwal z warszawskiego wydarzenia weekendowego stał się tygodniowym świętem gastronomii w sześciu największych miastach Polski.

Osiągnięcie 100 000 gości było kamieniem milowym – wtedy festiwal przestał być branżowym eventem, a stał się wydarzeniem lifestyle’owym, konkurującym z innymi formami spędzania wolnego czasu – wspomina Światczyński.

Lojalność restauratorów potwierdza skuteczność modelu – ponad 80% uczestników wraca do kolejnych edycji. Organizatorzy stale odświeżają ofertę, dbając o jakość i różnorodność menu.

Ponad 80% gości odwiedza daną restaurację po raz pierwszy właśnie w ramach festiwalu. To ogromny potencjał rozwoju dla całej branży gastronomicznej – zauważa Marcin Wawrzeń, Country Manager RestaurantWeek®.

Ekspansja: Czechy i Niemcy

Pierwszy zagraniczny krok RestaurantWeek® postawił w Czechach, gdzie po początkowych trudnościach z zaufaniem rynku zbudowano silne lokalne partnerstwa – m.in. z liderką ruchu Slow Food, Anną Grosmanovą.

Efekt? Ponad 15 000 gości i ponad 100 restauracji w czterech czeskich regionach – Pradze, Brnie, Pilznie i Ostrawie.

Kolejnym etapem stały się Niemcy, gdzie festiwal zadebiutował w Berlinie i Monachium, przyciągając około 100 restauracji i do 30 tys. uczestników.

Niemcy postrzegają Warszawę jako stolicę startupów i mają duży szacunek dla naszych technologii – płatności BLIK czy rozwiązań e-commerce – podkreśla Żakowski.

Strategia: cała Europa na talerzu

Sukces w Czechach i Niemczech to dopiero początek. RestaurantWeek® planuje ekspansję na całą Europę, w tym do Włoch, Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

Kluczowym elementem strategii jest cyfrowa transformacja gastronomii – platforma łączy marketplace, system rezerwacji i aplikację mobilną, umożliwiając restauracjom sprzedaż online oraz promocję w nowoczesny sposób.

Wchodzimy na rynki, gdzie kultura restauracyjna dopiero się rozwija, i pomagamy jej rosnąć – w oparciu o polskie technologie i know-how – mówi Marcin Wawrzeń.

Polski kapitał, globalne ambicje

RestaurantWeek® to 100% polska firma, w której większość udziałów należy do założycieli. Rozwój finansowany jest z krajowego kapitału, a strategia pozostaje w pełni niezależna.

Pokazujemy, że polskie firmy mogą działać globalnie, zachowując wysoką jakość i płacąc podatki w kraju. Polska przechodzi ogromną transformację, a nasze produkty i usługi już dziś rywalizują z najlepszymi na świecie – podkreśla Paweł Światczyński.

RestaurantWeek® udowadnia, że patriotyzm gospodarczy i międzynarodowy sukces mogą iść w parze.

Naszym Świętym Graalem jest obecność na 3–4 kontynentach, obsługa miliona osób rocznie i pośrednictwo w sprzedaży 1% wartości rynku niezależnych restauracji” – podsumowuje Światczyński.

Oprac. H.Handkowska

Źródło i fot.: biuro prasowe RestaurantWeek®

Udostępnij artykuł