W marcu hotele odnotowały wyniki na poziomie lutego i wciąż są one słabsze w porównaniu do poprzedniego roku – wynika z najnowszej comiesięcznej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego dotyczącej sytuacji w branży. Hotelarze oceniają okres Świąt Wielkanocnych jako udany, równie optymistycznie zapowiada się majówka.
Marzec nie zachwycił hotelarzy
Wyniki marca były na poziomie ubiegłego miesiąca i nadal (podobnie jak w styczniu i lutym) słabsze od uzyskanych w marcu ubiegłego roku. Hoteli z frekwencją poniżej 30% było 16% (2 pp. mniej niż w lutym), a obłożenie powyżej 50% zanotowało 46% (tyle samo co w lutym), w tym 17% obiektów powyżej 70% (3 pp. lepiej niż miesiąc temu).
Nastąpiła jednak zmiana w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe. Te pierwsze utrzymały lub poprawiły obłożenie w stosunku do poprzedniego miesiąca. Natomiast obiekty wypoczynkowe straciły w efekcie braku gości korzystających z ferii zimowych przez cały luty. Wśród hoteli biznesowych blisko połowa (49%) uzyskała obłożenie powyżej 50%, w tym 17% powyżej 70%. To wyniki lepsze niż w lutym o 7 pp. Frekwencji 30% nie osiągnęło 15% hoteli. Natomiast wśród obiektów wypoczynkowych obłożenie było wyraźnie niższe niż miesiąc temu: tylko 35% przekroczyło frekwencję 50%. (spadek o 13 pp. do poprzedniego miesiąca), w tym 19% z obłożeniem powyżej 70%. Frekwencję poniżej 30% zanotowało 15% hoteli.
Słabsze wyniki niż w marcu rok temu
Wskaźniki obłożenia były niższe od uzyskanych rok temu, dla ponad połowy hoteli (54%) frekwencja pogorszyła się, w tym 28% obiektów zanotowało obniżenie do 10 pp. 36% obiektów poprawiło obłożenie, z najliczniejszą grupą 26% hoteli z frekwencją wyższą do 10 pp. 11% obiektów uzyskało obłożenie na tych samych poziomach co w marcu 2023 roku.
Dane różniły się w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe, na korzyść tych drugich, a więc odwrotnie, niż to miało miejsce w lutym. Dla 60% hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do marca ubiegłego roku, w tym 30% obiektów zanotowało obniżenie frekwencji do 10 pp. a 28% w przedziale 11-20 pp. 32% hoteli poprawiło obłożenie, w tym 30% stanowiła grupa z frekwencją wyższą do 10 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla 46% wskaźnik obłożenia pogorszył się, w tym były dwie równoliczne grupy po 23% obiektów, które zanotowały obniżenie frekwencji odpowiednio do 10 pp. oraz w przedziale 11-20 pp. 39% obiektów poprawiła obłożenie, z najliczniejszą grupą 23% hoteli z frekwencją wyższą do 10 pp.
Podobnie jak w poprzednich miesiącach, w marcu średnie ceny rosły rok do roku, ale tempo tych wzrostów wyhamowało i wyniki są praktycznie takie same jak dane z lutego. Odpowiedzi wskazują, że 60% hoteli podniosło ceny w stosunku do marca 2023 r., w tym 38% odnotowało wzrost do 10 pp. 40% hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe.
W marcu goście zagraniczni stanowili średnio dla całej grupy ankietowanych 29% i zarówno hotele biznesowe jak i wypoczynkowe odnotowały ten sam wskaźnik.
Ożywienie w rezerwacjach na kolejne miesiące
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na kwiecień wskazują na dalsze ożywienie w hotelach biznesowych oraz wyraźną poprawę w obiektach wypoczynkowych. Jest to spowodowane tegorocznym korzystnym układem kalendarza w okresie tzw. długiego weekendu majowego. Dla całej grupy ankietowanych, 36% hoteli wskazuje frekwencję poniżej 30%. Obłożenie powyżej 50% posiada 22%. Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50%, wynosi 41%. W hotelach biznesowych 40% nie przekracza frekwencji 30%, a powyżej 50% wskazuje 11%. Tu wyraźnie dominuje grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50%, która wynosi prawie połowę (49%). Wskaźniki obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 31% z frekwencją poniżej 30% i już 35% z obłożeniem powyżej 50%. Wyraźna poprawa prognoz to efekt dobrze zapowiadającego się długiego weekendu majowego, który, z uwagi na tegoroczny układ kalendarza, część gości może rozpoczynać już 26 kwietnia.
Udane Święta Wielkanocne w hotelach
W okresie Świąt Wielkanocnych (30 marca – 1 kwietnia) wśród hoteli uczestniczących w ankiecie 22% nie przekroczyło obłożenia 30%. Do tego należy dodać 1/4 obiektów, które nie sprzedawały oferty świątecznej. Obiektów, które uzyskały frekwencję powyżej 50%, było 46%, w tym 38% hoteli wypełniło się więcej niż w 70%. Hotele biznesowe, jak można było się spodziewać, w czasie Świąt wypadły wyraźnie gorzej niż wypoczynkowe. Ponad połowa (51%.) nie sprzedawała oferty, a obłożenie poniżej 30% zanotowało 36% obiektów. Hoteli zapełnionych więcej niż w połowie było zaledwie 6%. Natomiast obiekty wypoczynkowe zanotowały dużo lepsze wskaźniki: 8% nie sprzedawało oferty i tylko 4% nie przekroczyło obłożenia 30%. Obiektów zapełnionych w ponad połowie było 89%, w tym z frekwencją powyżej 70%.
Spore zainteresowanie majówką wśród gości hotelowych
Przed nami kolejny wydłużony weekend. Na potrzeby ankiety termin majówki przyjęto na 1-5 maja. Prognozy są o kilkanaście pp. lepsze niż w analogicznym okresie rok temu, co wskazuje na powolną, ale jednak poprawę w wydłużaniu okienka rezerwacyjnego. Dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie 30% posiada aktualnie obłożenie poniżej 30%. Do tego należy dodać grupę 19 proc. obiektów, które nie sprzedają oferty specjalnej w tym okresie. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie jest 32 proc. Hotele biznesowe, podobnie jak w czasie Świąt, wypadają wyraźnie gorzej niż wypoczynkowe. 45 proc. nie sprzedaje oferty, a obłożenie poniżej 30% notuje 38% obiektów. W hotelach wypoczynkowych tylko 4% nie sprzedaje oferty, a 15% posiada aktualnie obłożenie poniżej 30%. Ponad połowa obiektów (54%) jest już jest zapełniona w ponad 50%, w tym z frekwencją powyżej 70% jest 23% hoteli.
O ankiecie
W ankiecie przeprowadzonej w dniach 3-8 kwietnia 2024 roku wzięło udział 121 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 72% położonych jest w miastach. 38% to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (83%) to hotele liczące do 150 pokoi, 60% hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 94 pokoje. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 39%, 22% specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to również 39%. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (91%).