Mniej obiadów online w niedziele

Aktualności

Mniej obiadów online w niedziele

18 czerwca 2020

Branża HoReCa w Polsce dynamicznie rozwija się, a sam rynek zamówień jedzenia wynosi obecnie 1,8 mld zł. Za pięć lat blisko połowa jedzenia będzie zamawiana online – wynika z raportu „Klikasz i jesz. Raport o rynku dostaw jedzenia w Polsce”. Najchętniej dania zamawiają osoby pomiędzy 15 a 34 rokiem życia, choć po wynos coraz częściej sięgają bardziej dojrzali klienci.

Zamawiający najczęściej wybierają pizzę i taka tendencja nie zmienia się od lat. Zmianie uległy jednak dni, w których Polacy sięgają po dania online. Na początku, gdy w kwietniu 2018 r. wdrożono zakaz handlu w niedzielę, serwis PizzaPortal.pl notował wzrosty w niedziele niehandlowe od 30% do 40% i spadki zamówień w niedziele handlowe. Teraz sytuacja uległa zmianie.

 – Liczba zamówień w niedziele, bez względu na to czy sklepy były otwarte czy nie, zaczęła się wyrównywać. Konsumenci przywykli do nowych regulacji, które zostały wprowadzone w 2018 r. Różnice procentowe pomiędzy liczbą zamówień w niedziele handlowe i niehandlowe są niewielkie, rzędu kilku procent. W trakcie pandemii zaobserwowaliśmy blisko 5% spadek zamówień ogólnie w niedziele, biorąc pod uwagę okres przed pandemią – wyjaśnia CEO PizzaPortal.pl Piotr Kruszyński.

To nie jedyna zmiana jaka została spowodowana przez pandemię. Wzrosła popularność płatności bezgotówkowych za zamawiane dania i znacząco spadła liczba transakcji gotówkowych – prawie o 50%.

 – Wyraźnie widzimy, że zamawiający preferują płatności bezgotówkowe. Wybierają kartę czy BLIK. Na gotówkę decyduje się niewielka liczba osób. Mamy nadzieję, że otwarcie restauracji ośmieli Polaków i zaczną częściej zarówno wychodzić do restauracji, jak i zamawiać dania online. Wprowadzone obostrzenia w lokalach pozwalają na bezpieczne spożycie posiłku – dodaje Piotr Kruszyński.

Zdaniem PizzaPortal.pl, wartość rynku zamówień jedzenia online będzie sukcesywnie rosła. W 2025 r. ma wynieść prawie 6 mld zł.