Branża gastronomiczna ponownie musi reagować na zmieniające się warunki rynkowe

Aktualności

Branża gastronomiczna ponownie musi reagować na zmieniające się warunki rynkowe

14 grudnia 2022

W tych wymagających warunkach utrzymanie konkurencyjności cenowej staje się jednym z priorytetów, co oznacza wyzwanie także dla branży handlu hurtowego – mówi Dominik Branny, prezes zarządu Makro Polska, gdzie sektor HoReCa wydaje co piątą złotówkę. 

Sektor handlu hurtowego, podobnie jak i cały rynek, jest poddawany w ostatnich latach dość dużym turbulencjom związanym m.in. z pandemią COVID-19, wybuchem wojny w Ukrainie i wysoką inflacją. To oczywiście przekłada się na dużą presję kosztową, presję płynności finansowej w organizacjach, na to wszystko trzeba szybko i zdecydowanie reagować – mówi agencji Newseria Biznes Dominik Branny.

Tegoroczna edycja cyklicznego badania „Polska na Talerzu”, przeprowadzonego na zlecenie Makro Polska, pokazuje, że klienci handlu hurtowego, czyli m.in. restauracje, hotele i firmy cateringowe, w trakcie pandemii musieli się wykazać dużą kreatywnością, żeby ocalić swoje biznesy. Ten okres udowodnił, jak ważna jest dywersyfikacja biznesów m.in. poprzez kontynuację dostawy jedzenia do klientów, sprzedaż gotowych potraw czy dalszy rozwój koncepcji dark kitchen. W odpowiedzi na trudną sytuację rynkową związaną z pandemią 41 proc. lokali wprowadziło jakąś nową usługę. 20 proc. rozszerzyło swoją ofertę o dowóz i dostawę jedzenia, a 15 proc. – o catering. Blisko co 10. lokal zaczął też sprzedawać gotowe potrawy na zimno, do odgrzania w domu. W efekcie zmieniła się też struktura dochodów lokali: w tej chwili sprzedaż posiłków na miejscu odpowiada za 61 proc. ich dochodów, a 32 proc. pochodzi z dostaw jedzenia na wynos lub cateringu.

Pandemia dużo namieszała w trendach rynkowych, głównie ze względu na zmianę tego, jak funkcjonowaliśmy w trakcie kolejnych lockdownów. Cała branża gastronomiczna musiała się przystosować do możliwości dostaw do domów. Za tym poszła bardzo istotna tendencja zamawiania cateringu dietetycznego, więc firmy z tego segmentu wzmocniły swoją pozycję – mówi prezes zarządu Makro Polska. – Oczywiście traciły na tym tradycyjne, stacjonarne segmenty. Tu można wspomnieć m.in. o fine diningu, który w trakcie pandemii był w odwrocie. Generalnie COVID-19 wyczulił cały sektor gastronomii na to, w jaki sposób dostosowywać się do zmieniających się okoliczności, jak szybko reagować, jakie narzędzia powinna mieć, aby w takich sytuacjach się odnaleźć.

Nauka z tej lekcji przydaje się teraz, w dobie rosnących kosztów i kryzysu energetycznego. 84 proc. restauratorów i właścicieli lokali gastronomicznych ocenia, że inflacja i zwiększone koszty pracownicze czy mediów są głównym zagrożeniem dla ciągłości funkcjonowania ich biznesu. 82 proc. obawia się, że rosnące ceny paliwa wpłyną na zwiększenie cen dostaw jedzenia. Niewiele niższy odsetek (80 proc.) wskazuje też na spadek popytu i zmniejszenie wydatków na posiłki w restauracjach, 70 proc. – na ogólną niestabilność gospodarczą.

Taka codzienność motywuje właścicieli lokali gastronomicznych do rozszerzenia lub zmiany profilu dotychczasowej działalności. Jak wynika z raportu „Polska na Talerzu 2022”, jako potencjalne kierunki rozwoju biznesu badani ponownie najczęściej wskazują dowóz i dostawę jedzenia oraz rozszerzenie działalności o produkty lub usługi sezonowe. 41 proc. ocenia, że zmniejszą się problemy z zatrudnieniem ze względu na zwiększony napływ ludności z Ukrainy, a co trzeci wskazuje na dalszą digitalizację biznesu. Rozwiązania, które zwiększą widoczność strony restauracji w internecie, narzędzia do rezerwacji stolika online czy zamówienia jedzenia z dowozem mają pomóc w pozyskiwaniu nowych klientów i zwiększaniu obrotów, przy mniejszym nakładzie czasu właścicieli i personelu. Makro w ramach globalnego projektu Metro przystąpiło do projektu DISH, którego głównym celem jest wspieranie cyfryzacji restauratorów i dostarczanie im nowoczesnych narzędzi technologicznych.

Sektor gastronomii to jest trzon naszej strategii funkcjonowania na rynku. Nasza pozycja w gastronomii jest dziś mocna i ugruntowana, jesteśmy liderem rynku HoReCa, a gdyby to przełożyć na udziały rynkowe, to średnio co piąta złotówka wydawana przez klientów gastronomii na zakupy produktów żywnościowych i profesjonalnych jest wydawana właśnie w Makro – mówi Dominik Branny.

źródło: newseria.pl