IGHP: Słaby grudzień w hotelach

Aktualności

IGHP: Słaby grudzień w hotelach

28 stycznia 2022

W grudniu 2021 roku hotele odnotowały jeszcze słabsze wyniki niż w listopadzie. Wniosek z tego, że kilkudniowa poprawa obłożenia przypadająca na okres świąteczno-noworoczny nie wystarczyła na zrekompensowanie niskich obrotów w pozostałej części miesiąca. Blisko połowa obiektów (47 %) nie przekroczyła frekwencji 30 % w skali całego miesiąca, a satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 50 % uzyskało tylko 12 % – wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego na temat wyników hoteli w minionym miesiącu.

W grudniu hotele miejskie jak i pozamiejskie, w odróżnieniu do wcześniejszych miesięcy, odnotowały bardzo zbliżone wskaźniki obłożenia. Frekwencję w zakresie 11-50 % uzyskało 77 % hoteli miejskich i 75 % pozamiejskich. Identycznie jak dla wszystkich ankietowanych, obłożenie powyżej 50 % odnotowało tylko 12 % hoteli w obydwu grupach.

Z kolei w relacji hoteli obsługujących gości segmentów biznesowego i wypoczynkowego, lepiej wypadły te pierwsze, co jest wynikiem zaskakującym z uwagi na przypadający pod koniec grudnia okres świąteczno-noworoczny, sprzyjający pobytom prywatnym i rodzinnym. Obłożenie poniżej 10 % odnotowało 22 % hoteli wypoczynkowych i tylko 5 % hoteli biznesowych. Również w przedziale obłożenia 11-50 % lepiej wypadły hotele biznesowe (84 %) niż wypoczynkowe (65 %). Nie zmienia to jednak generalnie słabego obrazu grudnia – satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 50 proc. uzyskało odpowiednio 11 % obiektów biznesowych i 13 % wypoczynkowych.

Umiarkowanie dobre wyniki wyłącznie w okresie świąteczno-noworocznym

Odpowiedzi na dodatkowe pytanie dotyczące obłożenia w czasie wyłącznie świąteczno-noworocznym potwierdzają, że ostatni tydzień grudnia i początek stycznia był okresem z umiarkowanie dobrymi wynikami. Przede wszystkim aż 46 % hoteli nie zdecydowało się na sprzedaż pakietów w tym okresie, w tym 22 % obiektów w grupie obsługującej gości wypoczynkowych. Satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 60 % uzyskało tylko 22 % hoteli ogółem, w grupie obiektów wypoczynkowych 37 %.

Dane dotyczące średniej ceny, podobnie jak w poprzednich miesiącach, wskazują na ciągłą tendencję wzrostową. Przyczyniły się do tego z jednej strony ceny specjalne w okresie świąteczno-noworocznym, ale z drugiej strony konieczność ich podnoszenia z uwagi na wysoki wskaźnik inflacji wynikający ze wzrostu wszystkich kategorii kosztów operacyjnych. Ponad połowa hoteli (56 %) odnotowała ceny wyższe niż w grudniu 2019 r., przy czym 21 % osiągnęło wzrosty o więcej niż 10 % W przypadku 17 % obiektów ceny nie zmieniły się, a spadek średniej ceny zanotowało 24 % hoteli.

Będzie drożej w hotelach

Z ankiety wynika, że wszystkie hotele potwierdziły konieczność podniesienia w 2022 roku cen usług w związku ze wzrostem istotnych kosztów działalności, w tym kosztów mediów, podatków czy wynagrodzeń. Dwa zakresy wzrostów miały największy udział: 32 % odpowiedzi dla zakresu wzrostu od 11 do 15 % oraz 28 % dla zakresu od 16 do 20 % – to łącznie 60 % wszystkich ankietowanych hoteli.

Prognozy rezerwacji na nadchodzące miesiące coraz słabsze

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji (na moment przeprowadzania ankiety) na kolejne trzy miesiące powielają niekorzystny schemat poprzednich okresów: prognozy ponownie obniżyły się i pogarszają się z każdym kolejnym miesiącem, mimo, że druga połowa stycznia i cały luty to okres szkolnych ferii zimowych.

Ponad 4/5 hoteli prognozuje obłożenie w styczniu  poniżej 30 proc., w tym dwie grupy z podobnymi udziałami 23/24 % w zakresach frekwencji 11-20% i 21-30 % Na luty ponad 3/4 hoteli posiada rezerwacje na poziomie nie wyższym niż 20 % frekwencji, w tym dominująca (36 % obiektów) jest grupa z obłożeniem do 5 %. W marcu 83 % hoteli nie przekracza obłożenia 20 %, przy czym dominująca grupa poniżej 5 % frekwencji stanowi 44 %.

Aktualne prognozy dla pierwszego kwartału roku są bardzo słabe. Wydawało się, że okres ferii zimowych w drugiej połowie stycznia i w lutym przyniosą lepsze perspektywy rezerwacji. Tymczasem widoczny jest brak gości wypoczynkowych i nadal krótkie okienko rezerwacyjne. Taka sytuacja w dużej mierze spowodowana jest ponownie rosnącym trendem dziennych zachorowań, z prognozami sięgającymi według źródeł rządowych liczby aż 100 tysięcy dziennie w lutym, przy jednoczesnym braku nawet zapowiedzi jakichkolwiek decyzji kierunkowych dotyczących możliwych nowych restrykcji.

Branża hotelarska a PFR

Połowa stycznia była terminem – ostatecznie przedłużonym o dodatkowe 7 dni – rozliczenia pomocy finansowej z tzw. Tarczy 2.0 PFR dla przedsiębiorców z segmentu małych i średnich firm. Izba od samego początku uruchomienia tego programu aktywnie wspierała swoich członków, najpierw w zakresie pozyskania środków finansowych z tej puli pomocy, a w ostatnich tygodniach w kwestiach rozliczenia uzyskanej subwencji. Zgodnie z odpowiedziami ankietowanych hoteli, aktualna sytuacja rozliczenia Tarczy 2.0 PFR przedstawia się następująco:

– blisko 80 % hoteli skorzystało z środków pomocowych programu;

– 35 % hoteli nie musi dokonywać spłaty nadwyżki uzyskanej subwencji zgodnie z warunkami udzielonej pomocy;

– jednocześnie w przypadku 46 % hoteli zwrot części subwencji jest konieczny, w tym aż w 35 % hoteli wynika to z konieczności odjęcia w ramach rozliczenia środków pozyskanych z innych źródeł pomocy publicznej, tj. ZUS-u oraz Powiatowych i Wojewódzkich Urzędów Pracy, co na etapie sporządzania przez hotele prognoz finansowych określających wysokość środków z programu PFR było trudne do przewidzenia.

Wśród hoterzy zdecydowanie przeważają nastroje pesymistyczne

Ankieta grudniowa kończy 4. kwartał i cały rok 2021. Dlatego IGHP powróciła do pytań dotyczących długoterminowych prognoz dla branży hotelowej w Polsce oraz aktualnych nastrojów. 81 % hoteli nie przewiduje osiągnięcia zysku z działalności operacyjnej wcześniej niż na koniec 2022 roku, a odsetek hoteli wskazujących na okres późniejszy niż rok 2022 wynosi 67 %.

W zakresie oceny powrotu przychodów do poziomu z lat 2018-19 za najbardziej prawdopodobny wskazany został rok 2023 – 43 % hoteli, ale rok 2024 i późniejsze lata stanowią ponad połowę (54 %) ankietowanych.

Najbardziej jednak martwią odpowiedzi dotyczące nastroju branży hotelarskiej – na pesymizm wskazało aż 75 % hotelarzy.

O ankiecie

W ankiecie przeprowadzonej w dniach 10-14 stycznia 2022 roku wzięło udział 221 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 64 proc. położonych jest w miastach. 19 %. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (84 %) to hotele liczące do 150 pokoi, 69 % hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 84 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 33 %, łączące segment biznesowy z turystycznym 36 %, a specjalizujące się w turystyce wypoczynkowej 31 %. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (93 %). Wszystkie powyższe statystyki są praktycznie niezmienne od początku przeprowadzania przez Izbę ankiet, niezależnie od zmieniającej się liczby respondentów.