NielsenIQ: Nowe trendy alkoholowe w Polsce

Aktualności

NielsenIQ: Nowe trendy alkoholowe w Polsce

08 stycznia 2025

Jak wynika z badań, młode pokolenie Polaków chętniej sięga po lżejsze formy alkoholu, takie jak wódki smakowe, wina czy piwa smakowe (w tym bezalkoholowe).[1] Te produkty doskonale odpowiadają na potrzeby dynamicznego stylu życia młodych dorosłych. Nowe smaki i innowacyjne produkty znajdują zainteresowanie wśród konsumentów w wieku 18-34 lat, którzy z entuzjazmem przyjmują nowości rynkowe.[2]

Sformułowanie „wódka smakowa” w zakresie użycia w tym artykule ma nadane znaczenie zgodne z definicją opracowaną na potrzeby badań wykonywanych przez pracownię badawczą NielsenIQ. Wódka smakowa (kategoria „wódki smakowe” wg klasyfikacji NielsenIQ składa się z: wódek smakowych, nalewek alkoholowych, likierów na bazie spirytusu (z wyłączeniem likierów na bazie mleka i śmietany), napojów spirytusowych oraz napojów i drinków alkoholowych na bazie spirytusu i wódki (zawartość alkoholu powyżej 20 %). Produkty te, z zawartością alkoholu powyżej 20 %, stanowią rosnący segment rynku alkoholowego w Polsce. [3]

64 % przedstawicieli Generacji Z (osoby w wieku 18-24 lat) deklaruje wybór wódki smakowej, a wśród starszych milenialsów (25-34 lata) odsetek ten wynosi 50 %. Średnio 43 % Polaków w każdej grupie wiekowej sięga po ten trunek. [4]

Warto również zauważyć, że wódka smakowa często pojawia się podczas spotkań towarzyskich. W grupie wiekowej 18-24 lat, 55 % respondentów wybiera ją na takie okazje, natomiast wśród 25-34-latków ten wskaźnik wynosi 41 %. W skali ogólnokrajowej, średnio 32 % Polaków wybiera wódkę smakową podczas spotkań towarzyskich. [5]

Starsi konsumenci, zwłaszcza powyżej 44. roku życia, częściej wybierają tradycyjne warianty, takie jak wódka czysta. [6]

[1] NielsenIQ, Badanie Kategorie napojów alkoholowych, cała Polska, 2021-2024.

[2] NielsenIQ, Badanie Kategorie napojów alkoholowych, cała Polska, 2021-2024.

[3] CEDC za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food), udziały % w sprzedaży wolumenowej, w okresie skumulowanym w9 2023 -w8 2024 w kategorii: Wódka, segment: Wódka smakowa (kategoria „wódki smakowe” wg klasyfikacji NielsenIQ składająca się z: wódek smakowych, nalewek alkoholowych, likierów na bazie spirytusu (z wyłączeniem likierów na bazie mleka i śmietany), napojów spirytusowych oraz napojów i drinków alkoholowych na bazie spirytusu i wódki (zawartość alkoholu powyżej 20%)),

[4] Badanie przeprowadzono w dniach 6- 22.08. 2024 na próbie losowo- kwotowej N= 1029; dorosłych mieszkańców Polski, kupujących regularnie alkohole wysokoprocentowe. Badanie zrealizowano techniką CAWI OnFly EQ™ by Softarchitect, na panelu badawczym Opinia24. 

[5] Badanie przeprowadzono w dniach 6- 22.08. 2024 na próbie losowo- kwotowej N= 1029; dorosłych mieszkańców Polski, kupujących regularnie alkohole wysokoprocentowe. Badanie zrealizowano techniką CAWI OnFly EQ™ by Softarchitect, na panelu badawczym Opinia24. 

[6] NielsenIQ, Badanie Kategorie napojów alkoholowych, cała Polska, 2021-2024.

źródło: NielsenIQ
oprac.: K. Walkowiak