IGHP: Hotelarze zadowoleni z wyników sierpnia

Aktualności

IGHP: Hotelarze zadowoleni z wyników sierpnia

Wyniki branży hotelarskiej w sierpniu były dobre. Jak wynika z najnowszej ankiety przeprowadzonej przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego, osiągnięte rezultaty przewyższyły te z pierwszej połowy sezonu wakacyjnego i utrzymały się na poziomie zbliżonym do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Wśród wszystkich hoteli, biorących udział w ankiecie IGHP, 8% obiektów odnotowało w sierpniu frekwencję poniżej 30%, obłożenie powyżej 50% zanotowało 72%, w tym 46% obiektów powyżej 70%.

W grupie hoteli biznesowych 69% uzyskało obłożenie powyżej 50%, w tym 41% powyżej 70%. Frekwencji poniżej 30% nie odnotował żaden ankietowany obiekt. Wśród hoteli wypoczynkowych nie było takich, które nie zapełniłyby się więcej niż w połowie. Z obłożeniem powyżej 80% było 59% obiektów.

Sierpień podobnie jak rok temu

Wskaźniki obłożenia były na zbliżonym poziomie do uzyskanych rok temu, z pogorszeniem jednak w obiektach wypoczynkowych. Dla 41% hoteli frekwencja była niższa niż w sierpniu ubiegłego roku, w tym 1/4 obiektów zanotowała obniżenie do 5 pp. 46% hoteli poprawiła obłożenie w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, w tym po 18% obiektów uzyskało frekwencję wyższą do 5 pp. oraz w przedziale 6-10 pp. 13% hoteli miała wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku.

Dla 45% hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, w tym 21% obiektów zanotowało wzrost frekwencji w przedziale 6-10 pp. Również 45% zanotowała obniżenie obłożenia, w tym 24% z frekwencją niższą do 5 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla 29% wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do sierpnia ubiegłego roku, w tym najliczniejsze grupy po 12% stanowiły obiekty, które zanotowały wzrost frekwencji do 5 pp. oraz powyżej 10 pp. Ponad połowa obiektów (53%) pogorszyła obłożenie, z najliczniejszą grupą 41% hoteli z frekwencją niższą do 5 pp.

Stabilny wzrost cen

W sierpniu średnie ceny rosły rok do roku w tempie zbliżonym do minionego miesiąca. Odpowiedzi ankietowanych wskazują, że 62% hoteli podniosło ceny w stosunku do sierpnia 2024 r., w tym połowa odnotowała wzrost do 10 pp. 38% hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 19% utrzymało te same ceny, a 14% zanotowało spadek do 10%.

Lepsze prognozy

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na wrzesień wskazują na wyraźnie lepsze niż w okresie wakacji prognozy w hotelach biznesowych, ale również obiekty wypoczynkowe nie zwalniają tempa. Spośród wszystkich ankietowanych 10% hoteli wskazuje aktualną – na dzień udziału w ankiecie – frekwencję poniżej 30%. Obłożenie powyżej 50% posiada 68%, w tym 21% z frekwencją w zakresie 51-60% oraz 28% z frekwencją w zakresie 61-70%.

W hotelach biznesowych 19% nie przekracza frekwencji 30%, a powyżej 50% wskazuje połowa. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 77% z frekwencją powyżej 50%, w tym 35% jest zapełniona w więcej niż 70%. Nie ma obiektów z obłożeniem poniżej 30%.

Udane wakacje

Cały okres wakacyjny hotelarze ocenili pozytywnie i lepiej niż jego półmetek, co potwierdza prognozy sprzed miesiąca, które wskazywały na lepszą drugą połowę sezonu. Wśród wszystkich ankietowanych 86% hoteli ocenia wakacje dobrze, choć w tym 43% poniżej oczekiwań. 8% obiektów oceniło sezon źle, a dla 7% nie ma on istotnego znaczenia.

O ankiecie

W ankiecie przeprowadzonej przez IGHP w dniach 8-11 września 2025 roku wzięło udział 107 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 3/4 położone jest w miastach. 40% to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (80%) to hotele liczące do 150 pokoi, 54% hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 105 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 40%, 16% specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to 44%. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (84%).

źródło: biuro prasowe IGHP

oprac. H. Handkowska