Aleksandra Potrykus-Wincza: Czy kolory w restauracji wpływają na apetyt i nastrój gości?

Marketing

Aleksandra Potrykus-Wincza: Czy kolory w restauracji wpływają na apetyt i nastrój gości?

03 marca 2017

Chcąc przyciągnąć klienta do restauracji, przede wszystkim koncentrujemy się na smacznej kuchni. Warto jednak zadbać o odpowiednie wnętrze naszego lokalu. Oprócz oryginalnych i praktycznych rozwiązań architektonicznych, powinniśmy położyć szczególny nacisk na dobór odpowiednich barw i kolorów. Dlaczego? Dlatego, że kolorystyka wnętrza odgrywa ogromną rolę w budowaniu wyjątkowego klimatu i nastroju, który przekłada się na zwiększony apetyt gości oraz większe przychody restauracji.

Selekcja kolorów wnętrza restauracji jest istotnym etapem kreowania charakteru lokalu. Powszechnie wiadomo, iż barwami możemy optycznie modyfikować proporcje pomieszczeń, uwidaczniać dobre i ukrywać słabe strony, bądź też wyraźnie zaznaczać strefy funkcjonalne restauracji. Nie każdy jednak wie, że kolory w dość dużym stopniu wpływają na sferę psychologiczną klienta, mają przełożenie na jego doznania oraz odczucia, a co za tym idzie przekładają się na jego decyzje oraz opinie na temat doświadczeń konsumenckich.

Powinniśmy zatem zastanowić się jakie odcienie kolorów powinny dominować w lokalu oraz czym się kierować podejmując finalne decyzje. Na początek należy przemyśleć aspekty związane z przeznaczeniem miejsca – nasze osobiste preferencje zawsze zestawiajmy z tym, czego będzie oczekiwał od naszej restauracji potencjalny klient (określmy jego profil). Przeanalizujemy wymiary i proporcje wnętrza oraz ilość okien i następnie przejdźmy do wyboru kolorów ścian, mebli, podłóg i wszelkich dodatków. Nie zapominajmy także o odpowiedniej dawce oświetlenia, które powinno być prawidłowo rozmieszczone, a jego natężenie dostosowane do kolorystyki wnętrza.

Wiele badań potwierdza, że kolory wpływają realnie na ludzki apetyt. Przykładowo czerwień powoduje szybszy przepływ krwi i podnosi ciśnienie, w wyniku czego wzmaga się apetyt. Pomarańczowy stymuluje na przykład dopływ tlenu do mózgu, zwiększa aktywność umysłową co wpływa na uczucie komfortu i zwiększenie chęci zjedzenia czegoś. Niebieski natomiast zniechęca nas do jedzenia. Przeprowadzono nawet eksperyment, polegający na zabarwieniu takiego samego jedzenia na różne kolory… niebieskie było wybierane zdecydowanie najrzadziej.

Barwy intensywne czy stonowane?

Intensywne barwy dobrze prezentują się we wnętrzach – należy jednak pamiętać, aby nie przesadzić. Przy ich wyborze kierujmy się umiarem i dopasowujmy intensywność do kubatury i przeznaczenia wnętrza.

Zdecydowanie bardziej „bezpieczne” będą kolory stonowane i pastelowe. Dlaczego? Zdecydowanie mniej drażnią one wzrok i nie przytłaczają psychiki gości. Wnętrza utrzymane w bardziej stonowanej kolorystyce, łatwiej komponują się z wszelkiego rodzaju dodatkami, zarówno pod względem wizualnym jak i funkcjonalnym – prościej jest później dokonywać zmian stylistycznych związanych z elementami wyposażenia.

Istnieją intensywne kolory, które trudno zastosować w gastronomii – jednak te barwy, tyle że w pastelowych odcieniach, będą nabierały łagodniejszego wyrazu. Dobrym rozwiązaniem w przypadku intensywnych kolorów, jest ich łącznie z barwami neutralnymi, np. z bielą lub szarością.

Jeśli chodzi o wszelkiego rodzaju elementy wyposażenia wnętrza restauracji, takie jak meble, zasłony czy obrusy, warto stosować intensywne kolory. Wtedy najlepiej zestawić to z delikatnym kolorem ścian, aby uniknąć przesady wizualnej.

Warto stosować

Czerwony – kolor ten pobudza ludzki organizm. Świetnie nadaje się do restauracji, ponieważ poprawia apetyt i kreuje dobry nastrój. Nie stosujemy jednak tej barwy do wszystkich ścian, gdyż przebywanie w takim lokalu może być nieprzyjemne i drażniące.

Pomarańczowy – podobnie jak czerwony, jest szczególnie polecanym kolorem wnętrza restauracji. Pobudza apetyt i dodaje energii. Interesującym zabiegiem będzie np. połączenie go z modną ostatnio szarością.

Żółty – również wywołuje pozytywne reakcje gości. Zastosowanie delikatnych odcieni we wnętrzach uprzyjemnia spożywanie posiłków i niweluje poczucie zmęczenia.

Beżowy i brązowy – kojarzą się z ciepłem, łagodnością oraz miękkością. Wzbudzają poczucie elegancji oraz wyrafinowania.

Różowy – utożsamiany jest ze słodyczą, miłością, zakochaniem i delikatnością. Może być znakomitym rozwiązaniem do restauracji tematycznych.

Złoty – od dawna kojarzy się z bogactwem i powodzeniem. Jeśli chcemy aby nasz restauracja była pełna majestatu i blasku, kolor ten świetnie się do tego przyczyni.

Biały – jest bardzo wygodnym i bezpiecznym kolorem do tworzenia różnych aranżacji w lokalu. Doskonale dopasowuje się do innych barw. Niestety jest to kolor trudny do utrzymania w gastronomii.

Czarny – nadaje pomieszczeniom szyku i elegancji. Aby nie wywołać jednak uczucia przytłoczenia i zmęczenia, nie przesadzajmy z ilością. Warto zastosować ten kolor np. do mebli i dodatków.

Pamiętajmy także, że przestrzeń restauracji możemy w prosty sposób tzw. powiększyć – wybierając jasne kolory lub zmniejszyć decydując się na ciemne barwy. Natomiast pomieszczenie utrzymane w jednej kolorystyce o zdecydowanie ciemniej barwie, pozornie traci swój zarys i kształt.

Autor: Aleksandra Potrykus-Wincza, Country Manager Mood Poland & Baltics

fot. Shuterstock