Restauratorze, co możesz robić lepiej?

Marketing

Restauratorze, co możesz robić lepiej?

17 grudnia 2020

Zaprojektowanie logotypu, pierwszych promocji i założenie kanałów społecznościowych to dziś zdecydowanie za mało i stanowi tylko niewielki obszar działań marketingowych, które powinny zostać wdrożone. Od czego więc zacząć lub do czego wrócić, jeśli posiadamy już własny biznes, ale zapomnieliśmy o strategii?

PO CO NAM TA STRATEGIA?

Odpowiednio zaprojektowana strategia marketingowa przynosi ogromne korzyści i może zaważyć o sukcesie lub niepowodzeniu zarówno małej, jak i dużej firmy każdej branży. Nie tylko wyznacza kierunek działania, pozwala je właściwie zaplanować, lecz także jest narzędziem, które pozwala określić nam nasze słabe i mocne punkty oraz dobrze poznać grupę naszych gości. Strategia marketingowa to przydatne narzędzie, które pozwala zwiększać zyski i szybciej dostosowywać się do trudnych sytuacji, takich jak chociażby ograniczenie działalności gastronomii spowodowane pandemią koronawirusa.

W ramach prac nad strategią marketingową znaczna ich część powinna zostać poświęcona na dogłębne poznanie grupy docelowej oraz jej potrzeb. Złudnym przekonaniem jest, że w przypadku gastronomii grupa docelowa nie jest aż tak istotna. Koniec końców, każdy przecież lubi zjeść, więc wszyscy, którzy będą mieszkać lub pracować w niedalekiej odległości od naszej lokalizacji, będą zainteresowani naszą ofertą. Czy na pewno? I jeśli tak, to czy dla każdej osoby, która nas odwiedzi, będziemy mieć coś, co przekona ją do zjedzenia właśnie u nas, powrotu i polecenia kolejnym osobom?

Jeżeli w okolicy naszego lokalu mieszka wielu seniorów, to aby stali się oni naszymi gośćmi, należy przygotować dla nich inną ofertę – opartą na innej karcie i z innymi cenami, zapewnić im odpowiednią atmosferę i zatrudnić lub przeszkolić personel, który będzie umiał z takimi osobami rozmawiać. Jeszcze inaczej będziemy obchodzić się ze studentami, rodzinami z dziećmi czy grupą pracowników pobliskich biurowców. Dokładne rozeznanie wśród naszych potencjalnych gości i poznanie ich potrzeb, oczekiwań oraz wymagań pozwala tworzyć kolejne elementy naszej komunikacji. Czy rozumiesz już, że błędem jest rozpoczynanie swoich działań od projektowania logotypu miejsca czy karty zamiast przyjrzenia się możliwościom, jakie dają goście, którzy będą cię otaczać?

Przystępując do projektowania strategii marketingowej, nie zapominaj także o tym, aby przeprowadzić wnikliwą analizę wyróżników i słabości. Czy twoim wyróżnikiem jest twoja lokalizacja? A może wręcz przeciwnie? Jeżeli jest słabością, to co w takim razie sprawi, że goście będą chcieli tu dotrzeć? Czy będą to domowe obiady w dobrej cenie, wyjątkowa obsługa, a może niezobowiązująca atmosfera, którą docenią nastolatkowie? Jako jedyny w mieście posiadasz specjalny piec do pieczenia pizzy, kto spośród twojej grupy doceni go najbardziej? Twoje dania może nie są fine dining, ale przywiązujesz dużą uwagę do tego, aby były zawsze świeże, w dobrej cenie i wydawane szybko? Wykorzystaj to.

Jeśli wiedzę o swoich wymarzonych grupach klientów połączysz z informacjami dotyczącymi twoich silnych stron, wyróżników i słabości z takim samym zbiorem wiadomości na temat swojej konkurencji, masz ogromne szanse, aby stworzyć niepowtarzalną ofertę i dopasować do niej wyjątkową komunikację. Taką ofertę, która bazując na tym, w czym jesteś najlepszy, odpowie na potrzeby twoich gości, oferując im to, czego nie dała rady zaoferować konkurencja. Będziesz mógł to komunikować, odnosząc się do emocji, doświadczeń i znów – przede wszystkim potrzeb swoich odbiorców.

KOMUNIKUJ SIĘ!

Jeśli wykonałeś już podstawową pracę strategiczną, pora przyjrzeć się twojej komunikacji. Jak dziś komunikujesz się ze swoją grupą docelową? Jakie kanały społecznościowe posiadasz i czy potrzebujesz ich wszystkich? A może pomijasz te miejsca i kanały, w których najwięcej czasu spędza grupa docelowa, która mogłaby podnieść zyski?

Planowanie komunikacji jest tak samo ważne, jak przygoto¬wanie dobrej oferty. Szczególnie dziś, kiedy nie masz możliwości bezpośredniego kontaktu ze swoimi gośćmi, a docierać do nich możesz wyłącznie telefonicznie, mailowo, poprzez ulotki lub social media.

Staranność, systematyczność i spójność w kontakcie z gośćmi są konieczne. Jeżeli nie jesteś w stanie samodzielnie zarządzać swoją komunikacją, być może ktoś z twojego zespołu posiada takie kompetencje. Istnieje także wiele agencji i freelancerów, którzy przeprowadzą szkolenia lub w razie konieczności w całości zaopiekują się twoimi reklamami i kampaniami promocyjnymi.

Strategia marketingowa i wynikające z niej plany komunikacyjne działają na twoją korzyść. To praca, która wykonana raz na jakiś czas, przynosi codzienne zyski i wpływa na jakość biznesu.

Karolina Gajewska
Ekspertka w budowaniu wizerunku i marketingu, entuzjastka polskiej branży gastronomicznej
www.marketingbranzyhoreca.pl