Wzrost finansowy Grupy Hotelowej Orbis w I kwartale 2018 r.

Wydarzenia

Wzrost finansowy Grupy Hotelowej Orbis w I kwartale 2018 r.

30 kwietnia 2018

Solidny wzrost wskaźnika EBITDA operacyjna o blisko 6 proc. do poziomu 40,4 mln zł, rosnące wskaźniki operacyjne we wszystkich krajach regionu Europy Wschodniej, otwarcie pięciu nowych hoteli, w tym jednego w Polsce – tak Grupa Hotelowa Orbis kończy I kwartał 2018 r. „To bardzo dobry wynik, biorąc pod uwagę fakt, że był to początek roku” – powiedział PAP Gilles Clavie, prezes zarządu i dyrektor generalny Orbis SA.

„Rok zaczął się naprawdę dobrze – podkreślił Giller Clavie. – Mamy nowy rekord wzrostu w I kwartale – zaznaczył. – Mając na uwadze trudną sytuację na rynku pracy, która stanowi wyzwanie dla większości branż, w pierwszym kwartale 2018 r. skupiliśmy się na zwiększeniu przychodów ze sprzedaży i efektywnym zarządzaniu kosztami. Duże zaangażowanie naszych pracowników pozwoliło spółce osiągnąć przychody na poziomie 271,5 mln zł, co stanowiło wzrost o +2,1% w porównaniu do roku ubiegłego” – dodał.

„Jesteśmy w regionie, w którym wiele podmiotów w branży turystycznej intensywnie się rozwija. Nasza pozycja jest bardzo dobra i chcemy dalej zmierzać w tym kierunku, wzmacniając rozwój sieci AccorHotels i oferując gościom jak najlepsze usługi i produkty” – zaznaczył.

W tym roku Orbis otworzył 5 hoteli, jeden z nich (ibis Styles) w Warszawie. „Polska jest bardzo ważnym rynkiem dla Orbisu. Kiedy patrzymy na całkowity dochód grupy, widać, że 2/3 pochodzi od polskich gości. To oznacza, że krajowy rynek jest bardzo silny, to dobry znak dla nas na przyszłość” – powiedział Clavie.

„Poza Warszawą, otworzyliśmy też inne obiekty, m.in. pierwszy hotel połączony z terminalem lotniska w Budapeszcie, a także ibis Styles i Mercure w Słowenii i w Macedonii. I kwartał tego roku pokazał duży potencjał na Węgrzech i w Czechach” – wyjaśnił w rozmowie z PAP Gilles Clavie. Jest to, jego zdaniem, efekt „boomu” w turystyce w tych dwóch krajach, a szczególnie wyróżnia się pod tym względem Budapeszt, którego władze w ostatnich latach zrobiły bardzo dużo, aby przyciągnąć więcej turystów.

Mówiąc o wyzwaniach w 2018 r. prezes Orbis SA podkreślił, że spółka chce kontynuować rozwój, zaplanowała również renowacje niektórych obiektów, a także chce dalej rozszerzać sieć hoteli. Pytany o to, jak na rynek hotelowy wpływa popularna w ostatnich latach forma wynajmowania mieszkań i pokoi w ramach tzw. ekonomii dzielenia się (od prywatnych właścicieli) Clavie odparł, że nie jest to raczej konkurencja dla Grupy Orbis.   

„To wciąż bardzo popularna forma poszukiwania noclegów, ale nie jest porównywalna z ofertą hotelową. Widzimy, że wielu gości, którzy mieli różne doświadczenia z zakwaterowaniem w ramach ekonomii dzielenia się, obecnie wraca do hoteli. Nasi goście szukają innych udogodnień, ich oczekiwania są również odmienne. Co więcej, w hotelach mają gwarancję, że otrzymają standard, jakiego oczekują, a to ważny element nierzadko decydujący przy wyborze miejsca do nocowania i mieszkania w innym mieście” – powiedział Gilles Clavie.

Wzrost wyników osiągniętych przez Grupę Orbis w pierwszym kwartale 2018 r. potwierdza wyższy o 5,8% wskaźnik RevPAR w ujęciu like-for-like, który wyniósł 136 zł. Podobnie, jak w ubiegłych kwartałach, do osiągnięcia tego poziomu przyczynił się wzrost średniej ceny za pokój (ARR), która osiągnęła wartość 222,7 zł w ujęciu like-for-like (wzrost o 3,8% w 1 kw. 2018) oraz wzrost frekwencji o 1,2 p.p. w porównaniu do roku ubiegłego. Rosnące wskaźniki operacyjne odnotowano we wszystkich krajach Europy Wschodniej, w których Orbis prowadzi działalność.

Grupa Hotelowa Orbis to największa sieć hoteli w Polsce i w Europie Wschodniej oferująca ponad 20 500 pokoi w 127 hotelach, Orbis jest wyłącznym licencjodawcą marek AccorHotels w 16 krajach w tym w Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Czarnogórze, Czechach, Estonii, na Litwie, Łotwie, w Macedonii, Mołdawii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i na Węgrzech. Hotele działają pod markami Sofitel, MGallery by Sofitel, Pullman, Novotel, Mercure, adagio, ibis, ibis Styles i ibis budget. Rozpoznawalne na świecie marki gwarantują jakość usług o zróżnicowanym standardzie od luksusowych hoteli 5-gwiazdkowych po ekonomiczne 1 gwiazdkowe.

Od 1997 roku Orbis SA jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP