Trudne pytania i decyzje – restauratorzy działajmy razem w kryzys

Porady

Trudne pytania i decyzje – restauratorzy działajmy razem w kryzys

W obecnej sytuacji często zmuszeni jesteśmy wybierać pomiędzy stabilizacją finansową firmy i już zatrudnionymi a zatrudnieniem nowych pracowników. Jak wyjść z twarzą z takiej sytuacji? Co powiedzieć innym pracownikom, aby nie wywołać paniki i strachu? Jak wycofać się z obietnic? – zastanawia się Izabela Kielczyk, psycholog biznesu.

TRUDNE SYTUACJE

Atakują nas zewsząd – od przebudzenia do końca dnia. Szczególnie  teraz, kiedy obostrzenia znów się nasilają, uczniowie zostają w domu, praca w większości jest zdalna, restauracje są zamknięte, a sklepy znów funkcjonują na specjalnych zasadach. Coraz częściej spodziewamy się najgorszego – choroby, paniki, nadchodzącego kryzysu, straty pracy, zamknięcia firmy, zwolnień, krachu i załamania rynku. Co powiedzieć dziecku, rodzinie, jak pokierować zespołem? Jakie podejmować decyzje i – w końcu – jak sobie radzić z własnymi emocjami? Niestety na trudne covido-pytania nie znamy odpowiedzi. Sama codziennie zadaję sobie setki takich pytań. Najgorsze jest to, że taka sytuacja nie miała precedensu, więc wydaje się, że nie możemy bezpośrednio odwołać się do naszych wcześniejszych doświadczeń. Okoliczności stają się przytłaczające i czujemy się bezradni.

DLACZEGO STRES W TRAKCIE PANDEMII JEST INNY?

Kiedy brakuje rzetelnych informacji, wiedzy i odpowiedniego doświadczenia, dla  umysłu sytuacja wymyka się spod kontroli, a człowiek traci poczucie wpływu na cokolwiek. Brak wsparcia i dezinformacja pogłębiają poczucie zagrożenia. Zamiast działania pojawia się paraliżujący strach i zniechęcenie, a spirala stresu nakręca się. Stres staje się permanentny, a jego skutki dla psychiki mogą być poważne. Taki scenariusz pojawia się przy obniżonej odporności psychicznej, lecz w obecnej sytuacji można założyć, że dotyczy to większości ludzi. Poza ekonomią, gospodarką, zdrowiem fizycznym, być może zdrowie psychiczne będzie jednym z obszarów najbardziej dotkniętych skutkami pandemii. Są sposoby na opanowanie lęku i paniki. Nasza wiedza i doświadczenie mogą jednak pomóc w zupełnie nowej i pozornie innej sytuacji. Na wszystkie trudne pytania możemy znaleźć odpowiedzi. Trzeba tylko ich poszukać i to najlepiej wspólnie.

JAK POMÓC SWOJEMU ZDROWIU PSYCHICZNEMU

Eksperci WHO przedstawiają kilka zasad, które pomogą zadbać o własne zdrowie psychiczne. Ważne jest, aby zachować równowagę w ilości przyjmowanych informacji dotyczących pandemii, najlepiej korzystać z tego samego, wiarygodnego źródła i nie poszukiwać sensacji. Warto zadbać o codzienną rutynę i ustalić plan codziennych zajęć. Obok obowiązków służbowych trzeba ująć w nim czas na ćwiczenia fizyczne, odpoczynek i własne przyjemności. Dbać o właściwą ilość snu, dietę i uważać na spożycie alkoholu. Dbać o kontakty, uważając przy tym jednak na czas spędzony przed ekranem. To wskazówki, które powinniśmy wszyscy wziąć pod uwagę, ponieważ sytuacja dotyczy każdego z nas. A z jakimi problemami borykają się aktualnie managerowie i restauratorzy w swoich firmach?

ZARZĄDZANIE W OBECNYCH CZASACH? NIE ZAZDROSZCZĘ!

Obecnie siła i odporność psychiczna managera, szefa kuchni czy restauratora to podstawa zarządzania. Współczesny lider powinien radzić sobie nie tylko ze zmiennością, niepewnością, złożonością i niejednoznacznością. Zespół oczekuje od niego również, sposobów na przejście przez kryzys w branży. Chcą zobaczyć wizję przyszłego sukcesu, wiedzieć, co robić i do czego zmierzają. Manager musi opanować emocje zespołu, a także własne, aby skutecznie stłumić panikę wśród pracowników w niepewnym świecie. Musi łączyć twarde podejście biznesowe z empatią i wyczuciem wobec ludzi. Dobrze jest także przygotować się do trudnych rozmów z pracownikami i kontrahentami, które mogą wyniknąć z decyzji o koniecznej restrukturyzacji lub zmianie modelu biznesowego.

PANDEMIA ODKRYŁA WIELE OBSZARÓW

Odsuwając obawy na bok, początkowo ludzie zachłysnęli się inną jakością życia. Okazało się, że przy poruszaniu się do tej pory utartymi ścieżkami często poświęcali czas na czynności, których nie lubili i tak naprawdę nie chcieli robić, przez co umykało z ich życia wiele cennych chwil i radości. Odkryliśmy, że nie trzeba być koniecznie codziennie w biurze, żeby mieć efekty w pracy. Nie trzeba ścigać się w wyścigu po wciąż nowe osiągnięcia sportowe, aby czuć satysfakcję z fizycznego zmęczenia. Dzięki zatrzymaniu w biegu i przez wprowadzone ograniczenia zaczęliśmy bardziej cieszyć się chwilą i doceniać to, co mamy wokół siebie – nasze otoczenie i relacje.

Psychologowie obserwują zmiany w kontaktach międzyludzkich. Więcej pojawia się w nich empatii, pomocy, zrozumienia. Realizacja celów, twarde reguły rynkowe i bezwzględna rywalizacja przestały rządzić relacjami w biznesie tak jak kiedyś. Jest jeszcze wiele innych pozytywnych aspektów związanych ze zmianą czasów. Wiele osób odkryło nowe perspektywy i możliwości, z których nie zdawało sobie wcześniej sprawy.

HISTORIA PANI BASI

Poznajcie jakże optymistyczną historię pani Basi. Długopis prezesa zadrżał na krótki moment nad wypowiedzeniem. „Kurczę, lubię tę Basię! Jednak tak mnie rozczarowała…!” Dostała najlepszą linię produktów do sprzedaży. Elegancka, wykształcona, reprezentacyjna kobieta z doświadczeniem w branży – a tu taka porażka! Kompletnie nie potrafi zapanować nad stresem podczas spotkań z klientami, a oni to wyczuwają i nie podoba im się to. Czasem nie umie wydusić z siebie słowa, denerwuje się, nie potrafi odpowiedzieć na proste pytania klientów. Ze zdenerwowania gubi się w ofercie, nie potrafi dobrze przedstawić produktów, czym nie wzbudza sympatii i zaufania klientów… Jego uwagę odwraca przychodzący mail zatytułowany „Raport ze sprzedaży YTD 10/2020”. „To utwierdzi mnie w decyzji!” – myśli i otwiera plik Excel… Basia zostaje w firmie. Basia to po prostu covidowy specjalista ds. sprzedaży.

Wprowadzenie spotkań online połączonych z prezentacjami to był dla Basi przełom w budowaniu relacji z klientami i realizowaniu celów sprzedażowych. Okazało się, że interesująco i bardzo przekonująco prezentuje ofertę – ale wtedy, kiedy nie widzi słuchaczy! Klienci bardzo wysoko ocenili jej profesjonalizm, co znalazło odzwierciedlenie w liczbie zamówień.

To jeden z przykładów na to, że kryzys może być szansą. Trzeba ją tylko dostrzec i uchwycić! Tego wszystkim nam życzę!

IZABELA KIELCZYK

Psycholog biznesu, psychoterapeuta i trener ludzi biznesu
www.izabelakielczyk.pl

Współwłaściciel i Dyrektor Zarządzający Bellako
www.bellako.com.pl