Do niedawna postrzegany jako zjawisko marginalne, weganizm coraz silniej wkracza do głównego nurtu żywienia. Rozwój trendu potwierdzają dane Pyszne.pl. W okresie od listopada 2019 r. do listopada 2020 r. zarówno różnorodność dostępnych w serwisie dań roślinnych, jak i liczba ich zamówień wzrosła dwukrotnie.
Promując i ułatwiając dostęp do alternatyw dla mięsnych dań, Pyszne.pl włącza się w tym roku do Veganuary – jednej z najbardziej znanych inicjatyw zachęcających do odkrywania kuchni roślinnej. Do corocznego styczniowego wyzwania Veganuary zarejestrowało się w roku 2019 ponad 250 000 osób, zaś w 2021 udział weźmie w nim około pół miliona.
Bogactwo kuchni roślinnej dostrzegają autorytety świata polskiej gastronomii.
Każdy moment – więc i ta styczniowa akcja – jest dobry, by ograniczyć jedzenie mięsa i zastanowić się nad zmianą naszych w tej materii przyzwyczajeń. Kuchnia roślinna nie tylko bywa bardzo smaczna – jest też zbawienna dla planety, na której żyjemy – mówi Robert Makłowicz, który na zaproszenie Pyszne.pl testuje przez pierwszy miesiąc roku roślinne menu wybranych restauracji dostępnych w serwisie.
Według zrealizowanego na zlecenie Pyszne.pl raportu “Kuchnia roślinna w Polsce” weganizm jest pojęciem coraz lepiej znanym Polakom. Ponad 60% z nas prawidłowo wskazuje, że wiąże się on z wykluczeniem z jadłospisu mięsa, jaj i nabiału. Najwięcej, bo aż 73% osób jadających dania w pełni roślinne, wybiera je ze względów zdrowotnych. Z kolei sceptycznie nastawionych w największym stopniu przekonałaby gwarancja odpowiednio zrównoważonej diety – zadeklarowało tak 44%.
W związku z tym, że dla wielu z nas weganizm jest jeszcze nie do końca odkrytym zjawiskiem, 31% chciałoby, aby ktoś przyrządzał dla nas roślinne potrawy. I co się z tym wiąże – 38% jadłoby roślinnie, mając pewność zadowalającego smaku wegańskich dań.
W RoślinnieJemy obserwujemy, jak powoli przełamywany jest stereotyp kuchni wegańskiej postrzeganej jako niedoborowej i niesmacznej. Roślinne dania mogą dostarczać energii, być sycące i jednocześnie dostarczać sporo przyjemności – mówi Maciej Otrębski, ekspert w zakresie kuchni roślinnej, Strategic Partnerships Manager w kampanii RoślinnieJemy.
Restauracje pełnią ważną rolę w popularyzacji kuchni roślinnej. 27% badanych deklaruje, że częściej jadłoby roślinnie, gdyby dostępność tego rodzaju dań była większa. “To sygnał przede wszystkim dla restauratorów, którzy dotychczas sceptycznie podchodzili do wzbogacenia kart o dania roślinne. W 2020 roku możemy mnożyć przykłady restauracji i sieci, które z sukcesem wplatają takie opcje do menu.” – dodaje Otrębski. 34% Polaków uważa, że oferta dań w 100% roślinnych w restauracjach jest lepsza niż 5 lat temu. 1/3 konsumentów potraw wegańskich ocenia ją dobrze lub bardzo dobrze.
Polacy najchętniej przetestowaliby w wersji roślinnej dania kuchni polskiej. Chętnie sięgnęlibyśmy też po wegańskie wersje comfort food. Ponad 80% z nas zna hummus, kotlety roślinne i mleko na bazie roślin, a ponad połowa – roślinne zamienniki nabiału i przetworów mięsnych. Wiedza o tych wyrobach nie jest jednak tożsama z ich włączaniem do jadłospisu. Próbowało ich średnio dwa razy mniej osób niż o nich słyszało. Mało znanym produktem wciąż pozostaje obco brzmiący seitan, o którym słyszało tylko 30% badanych, a próbowało zaledwie 10%. Aż 45% deklaruje, że częściej sięgałoby po produkty i składniki roślinne, gdyby ich cena w sklepach była niższa. Jeśli chodzi o rezygnację z produktów odzwierzęcych, Polakom najtrudniej byłoby wyłączyć z codziennego jadłospisu ser żółty, jogurty i mięso w postaci dań, natomiast z większą łatwością wykluczyliby inne przetwory mleczne i mięsne.
Mocnym sygnałem dla branży gastronomicznej jest jeden z kluczowych wniosków badania Pyszne.pl – najchętniej jedlibyśmy roślinne wersje znanych nam dań – pierogów, zup, burgerów czy pizzy. Zasięg i skala działalności serwisów delivery sprawia, że po roślinne jedzenie może sięgnąć każda osoba zaintrygowana nowymi smakami lub po prostu poszukująca bardziej zrównoważonych i przyjaznych planecie sposobów odżywiania się – podsumowuje Maciej Otrębski. – 2021 rok w moim odczuciu to czas, w którym temat roślinnego jedzenia pozostanie atrakcyjny, a rodzima gastronomia będzie dalej zaskakiwać coraz lepszą ofertą dań roślinnych – dodaje.
Liczby i fakty z raportu “Kuchnia roślinna w Polsce” zrealizowanego na zlecenie Pyszne.pl:
Do częstszego jedzenia w 100% roślinnych dań Polaków najbardziej skłoniłyby:
- 45% – niższa cena roślinnych produktów / składników w sklepach
- 44% – gwarancja dobrze zbilansowanej diety
- 38% – lepszy smak roślinnych dań
- 31% – gdyby ktoś je dla nas gotował
- 27% – większa dostępność roślinnych dań w restauracjach
Potrawy w wersji roślinnej, których najchętniej spróbowaliby Polacy:
- 35% – pierogi
- 33% – kotlety
- 32% – pizza
- 29% – kebab; burger
- 25% – zupy, np. rosół, pomidorowa, żurek
Produkty roślinne, o których słyszeli Polacy:
- 85% – hummus
- 82% – kotlety na bazie roślin; mleko na bazie roślin
- 81% – tofu
- 69% – pasztet na bazie roślin
- 57% – ser na bazie roślin
- 55% – szynka lub kiełbasa na bazie roślin
- 30% – seitan
Produkty roślinne, których próbowali Polacy:
- 51% – hummus
- 46% – kotlety na bazie roślin; mleko na bazie roślin
- 41% – tofu
- 39% – pasztet na bazie roślin
- 24% – ser na bazie roślin
- 22% – szynka lub kiełbasa na bazie roślin
- 10% – seitan
Z których produktów odzwierzęcych Polakom byłoby najtrudniej zrezygnować:
- 65% – żółty ser
- 61% – jogurt
- 60% – mięso w postaci, np. kotletów i innych dań
- 54% – śmietana
- 50% – majonez
- 42% – pasztet mięsny.
[1] Raport “Kuchnia roślinna w Polsce” prezentujący wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Pyszne.pl grudniu 2020 metodą CAWI na grupie 800 respondentów przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia.
[1] Dane wewnętrzne Pyszne.pl listopad 2019-listopad 2020.
[1] https://www.veganfoodandliving.com/news/the-official-veganuary-2020-survey-results-are-in/.
[1] https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2020/dec/29/veganuary-biggest-year-lockdown-diet-overhaul.