Raport Made Restaurant „Bądź 3 kroki przed”

Wydarzenia

Raport Made Restaurant „Bądź 3 kroki przed”

05 lutego 2018

2 lutego w restauracji Pink Lobster w Warszawie odbyła się premiera pierwszej części Raportu Made „Bądź 3 kroki przed”, w którym podsumowano trendy i kierunki polskiej oraz światowej gastronomii na 2018 r. Poradnik Restauratora uczestniczył w tym wydarzeniu.

Jednocześnie rusza kampania zmieniająca „podupadły” wizerunek zawodu kelnera w Polsce. To według badań opinii rynkowej największy problem współczesnej polskiej gastronomii. Raport Made powstał, aby ułatwić życie restauratorom i wskazać im różne kierunki, w które mogą skierować swój biznes, aby prężnie się rozwijał. Bycie na czasie z trendami i nowinkami branżowymi pozwala nie tylko na sprawne poruszanie się po meandrach rynku, ale również na uznanie w oczach gości, dzięki znajomości ich potrzeb oraz utrzymanie rentowności restauracji dzięki znajomości aktualnych technik zarządzania.

– Wyszukaliśmy ciekawostki, zatrzymaliśmy się na nieoczywistościach, skupiliśmy na drobiazgach, które w tym szczególnie wrażliwym biznesie odpowiadają za sukces. Szukaliśmy wartości dodanej, która wyróżnia i pozwala na osiągnięcie przewagi rynkowej. Zbadaliśmy otoczenie rynkowe. Zatrzymaliśmy się na nowych gustach gości, aby ułatwić zrozumienie ich stale zmieniających się potrzeb. Niektóre wskazówki są do zaadoptowania już dzisiaj, a niektóre pokazują, że warto trzymać rękę na technologicznym i marketingowym pulsie – mówi Katarzyna Derdzińska, Zarząd MADE.

Raport składa się z dwóch części świat i Polska. Pierwsza część raportu została poświęcona wszystkim zjawiskom, które rozpalają wyobraźnię branży gastronomicznej na świecie w dziedzinie zarządzania i HR, nowych technologii, profilu współczesnego gościa, marketingu, doświadczeniu gościa i nowinkach w menu. Druga część raportu z kolei sprawdza, jak poruszone w części pierwszej zagadnienia wybrzmiewają na polskim rynku.

Raport przygotowano w oparciu o sporządzone przez czołowe zagraniczne agencje consultingowe i reklamowe, jak Baum+Whiteman czy J. Walter Thompson, a także o doświadczenia zespołu Made zdobyte m.in. w codziennej pracy oraz podczas licznych branżowych konferencji w Polsce i na świecie. W zeszłym roku oprócz największych miast w kraju, zespół MADE odwiedził między innymi Madryt, Londyn, Seul, Mediolan, Berlin, Malagę czy Barcelonę. Z każdej podróży przywieziono: wiedzę i inspiracje, które zostały zawarte w raporcie. Wzbogacają go również komentarze polskich i światowych restauratorów, szefów kuchni, dostawców, konsultantów i naukowców związanych z gastronomią.

Inauguracja raportu dotyczącego świata odbyła się 2 lutego podczas konferencji prasowej Made w Warszawie, a druga część dotycząca części polskiej zostanie zaprezentowana po raz pierwszy 19 marca w Concordia Design w Poznaniu, podczas konferencji Made Restaurant „Bądź 3 kroki przed i zarabiaj”.

– Zbierając materiał do polskiej części raportu odwiedziliśmy polskie miasta: poza Warszawą to Kraków, Gdańsk, Wrocław i Poznań, tam odbywają się spotkania liderów branży w ramach MADE RESTAURANT. Dzięki temu mamy informacje z pierwszej ręki. Dla nas była to świetna okazja, aby przyglądać się najlepszych restauracjom, rozmawiać, obserwować i być blisko praktyków, którzy odnoszą sukces. Tą rodzimą część swoistego dziennika/raportu biznesowego MADE otrzymacie Państwo w marcu. Podczas konferencji w Poznaniu, którą inaugurujemy tegoroczną podróż po restauracyjnej Polsce – mówi Agnieszka Małkiewicz, Zarząd Made.

W nowym roku rusza też zupełnie nowa kampania: „Do usług – nowi kelnerzy”, która została podjęta w ramach odpowiedzi na „krzyczące” potrzeby rynku. Zainspirowani rozmowami z restauratorami zaniepokojonymi trudnością ze znalezieniem ambitnych i zmotywowanych pracowników, zespół Made postanowił zająć się tematem serwisu kelnerskiego. W końcu jak mówi Łukasz Okuniewicz, kelner w restauracji Fat Buddha Restaurant & Lounge: „Kelner jest wizytówką restauracji”. To od jego zaangażowania i uwagi poświęconej gościom zależy często ich zadowolenie i chęć powrotu, czyli tak zwane „Guest Experience”. Ich kwalifikacje i umiejętności sprzedażowe mają bezpośredni wpływ na wyniki finansowe restauracji. Należy pamiętać, że kelnerzy w restauracji są równie ważni jak kucharze, wymagają więc równoważnej uwagi restauratorów, managerów i rynku. Kampania ma zasygnalizować potrzebę zmian, podnieść rangę profesji kelnera, aby nie kojarzyła się tylko z pracą tymczasową wykonywaną przez studentów, ale pełnym możliwości i szans na rozwój zawodem.

Raport MADE do ściągnięcia na www.made.org.pl/raport-made/