W połowie maja br., na terenie historycznego browaru Haberbuscha i Schielego w Warszawie, odbyło się spotkanie branżowych organizacji przemysłu piwowarskiego oraz browarów z krajów Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego zrzeszonych w The Brewers of Europe. Tego typu wydarzenie zostało zorganizowane w Polsce po raz pierwszy i wiązało się z przypadającą w pierwszym półroczu br. polską Prezydencją w Radzie UE. Zlokalizowane w Brukseli The Brewers of Europe jest organizacją zrzeszającą stowarzyszenia piwowarskie z 28 krajów i reprezentującą ok. 10 tys. browarów różnej wielkości, w tym największe światowe grupy producenckie.
Polski rynek piwa jednym z największych w Europie
Spotkanie branży piwowarskiej w Warszawie koncentrowało się na wyzwaniach, przed którymi stoi aktualnie rynek piwa. Temu tematowi poświęcony był także briefing z mediami branżowymi z udziałem Julii Leferman, sekretarz generalnej The Brewers of Europe.
W całej Europie mamy obecnie do czynienia z trudnym dla piwa rynkiem. Główne przyczyny tej sytuacji to: wysoka inflacja, zaburzenia w łańcuchach dostaw spowodowane wojną w Ukrainie, rosnące ceny surowców i wahające się koszty energii. W połączeniu ze zmniejszoną siłą nabywczą konsumentów i zmieniającymi się trendami powodują one spadek sprzedaży, produkcji i eksportu piwa. Światłem w tunelu jest w tej sytuacji wzrost popularności piw bezalkoholowych, który obserwujemy także w Polsce – mówi Julia Leferman, sekretarz generalna Brewers of Europe.
Julia Leferman podkreśliła, że polski rynek piwa jest jednym z największych i najbardziej znaczących w Europie. Zwróciła uwagę na różnice w strukturze sprzedaży piwa w naszym kraju w porównaniu do rynków europejskich. W Polsce udział sektora gastronomicznego w sprzedaży piwa wynosi obecnie tylko 7 proc. Ze względu na różnice kulturowe i inny klimat trudno jest porównywać się do Hiszpanii czy Portugalii, gdzie ponad połowa piwa jest sprzedawana w barach i restauracjach, ale na pewno warto dążyć do zmiany w tym kierunku.
Leferman podkreśliła również znaczenie rozwoju segmentu piw bezalkoholowych, które są jednym z głównych obszarów, w które branża inwestuje – zarówno od strony technologicznej, jak i promocyjnej. Zaznaczyła, że już jedno na piętnaście spożywanych w Europie piw to właśnie „zerówki” i to właśnie ten produkt jest odpowiedzią branży na rozwijający się trend ograniczania spożycia alkoholu, co pokazują statystyki spożycia WHO.
Rynek piwa wspiera rolnictwo
Intensywny dzień obrad delegatów The Brewers of Europe zakończyła uroczysta kolacja, która odbyła się w zabytkowej leżakowni w restauracji Browar Warszawski. Gościem specjalnym był pan Jacek Czerniak, sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który zwrócił się do delegatów z przesłaniem podkreślającym rolę sektora browarniczego dla całego łańcucha wartości, w tym producentów rolnych. Branża piwowarska jest istotnym nabywcą polskiego słodu, chmielu i co ciekawe – w coraz większej ilości jabłek, wykorzystywanych przy wytwarzaniu piw smakowych.
Bartłomiej Morzycki, Dyrektor Generalny Związku Browary Polskie, który był organizatorem europejskiego spotkania, nie krył zadowolenia z faktu, że mogliśmy gościć w Warszawie tak dużą i zróżnicowaną reprezentację europejskich browarów.
Polska jest jednym z unijnych liderów branży piwowarskiej. Jesteśmy trzecim największym producentem piwa w UE. Poziom technologiczny polskiego piwowarstwa i jakość warzonego u nas piwa są dziś jednymi z najwyższych na świecie, a polskie marki piwne należą do najbardziej rozpoznawalnych marek eksportowych. Jeśli branża browarnicza ma się nadal rozwijać i wspierać gospodarkę narodową, powstrzymajmy się od nakładania na nią nowych ograniczeń i zapewnijmy jej stabilne warunki działania, w niestabilnych, trudnych czasach – powiedział Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.
Bartłomiej Morzycki, Dyrektor Deneralny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie (po lewej) oraz Christian Weber, nowowybrany Prezydent The Brewers of Europe. © Archiwum Browary Polskie / Piotr Gilarski
źródło: ZPPP Browary Polskie
oprac.: K. Walkowiak