Mam wrażenie, że w ostatnich latach w związku z dynamicznymi zmianami w gospodarce, polityce i technologii trendy i tendencje w gastronomii zmieniają się jeszcze szybciej niż zazwyczaj – mówi Paweł Kałuski, szef kuchni w hotelu Sofitel Warsaw Victoria. – Można jednak przewidzieć z dużym prawdopodobieństwem te najważniejsze, takie jak AI w gastronomii, gastronomia doznaniowa (kina kulinarne, Chef Table, kolacje degustacyjne) i nowe kuchnie świata, zrównoważony rozwój i ekoświadomość, personalizacja oraz zdrowe opcje, superfoods i zdrowe komponenty czy wirtualna rzeczywistość w gastronomii.
Coraz częściej wdraża się sztuczną inteligencję do zarządzania zamówieniami czy rezerwacjami w restauracjach w celu optymalizacji procesów. Od jakiegoś czasu daje się zaobserwować ogólny wzrost znaczenia zamówień i dostaw zdalnych. Przewiduję zatem dalszy rozwój aplikacji mobilnych ułatwiających zamawianie jedzenia. Inny trend to interaktywne menu: możliwość korzystania z tabletów i aplikacji mobilnych do zamawiania potraw, co pozwala na lepsze zarządzanie zamówieniami i zwiększenie satysfakcji klientów.
Focus na lokalne składniki to trend, który jest z nami od kilku lat. Myślę, że w nowym roku coraz więcej restauracji będzie korzystać z lokalnych produktów, co jest korzystne dla środowiska, a równocześnie wspiera lokalną gospodarkę. Inicjatywy mające na celu redukcję odpadów, recykling i ponowne wykorzystanie materiałów staną się standardem. W naszym hotelu wprowadziliśmy urządzenie, które pozwala nam śledzić ilość odpadów i wprowadzać plany w celu ich redukcji.
oprac. H. Handkowska