Grupa Orbis zapowiada kontynuację inwestycji w Europie Wschodniej, w tym przede wszystkim w Warszawie, Budapeszcie i Pradze. W ciągu najbliższych 3 lat spółka zamierza otworzyć w regionie 38 nowych hoteli – powiedział Gilles Clavie, prezes i dyrektor generalny Orbis SA.
W 2017 roku spółka – notowana na warszawskiej giełdzie – osiągnęła wzrost zysku operacyjnego EBiTDA o 20,2 proc. oraz wzrost przychodów o 5,4% proc.
„Rok 2017 był dla Orbisu rekordowy pod względem wyniku finansowego i operacyjnego” – powiedział Clavie. Grupa Orbis otworzyła 8 nowych hoteli, które pozwoliły zaoferować gościom dodatkowe 650 pokojów. W planach jest uruchomienie kolejnych 38 hoteli w ciągu 3 lat.
Prezentując wyniki za ubiegły rok spółka poinformowała o posiadanych zasobach gotówkowych w wysokości 215 mln PLN, co pozwala myśleć o dalszych inwestycjach i daje też szansę na pozyskanie zewnętrznego ich finansowania.
Jako szczególnie ciekawe dla spółki rynki, prezes Orbisu wymienił Budapeszt, gdzie niektóre hotele zanotowały wzrost przychodów w przeliczeniu na jeden pokój sięgający 20-30 proc., oraz Rumunię, stającą się coraz popularniejszym kierunkiem turystycznym.
„Siedzibą Orbisu jest Warszawa i Polska jest naszym kluczowym rynkiem, na którym wciąż inwestujemy i rozwijamy sieć” – dodał Clavie. Podkreślił, że w Polsce ulokowanych jest 70 hoteli, spośród 126 ogółem należących do sieci Orbisu. Goście hotelowi z Polski przynoszą 42% łącznych przychodów spółki. 70% gości w polskich hotelach stanowią osoby podróżujące w celach biznesowych, co różni ten rynek od Węgier i Czech, gdzie nieco ponad połowa klientów Orbisu to turyści.
Jako wyzwania, przed którymi staje Orbis – jak i cała branża hotelowa – w 2018 roku, prezes spółki wymienił niedobory zasobów ludzkich oraz digitalizację, która powoduje zmiany w oczekiwaniach klientów.
Podczas spotkania z dziennikarzami i analitykami, zarząd Orbisu zwracał uwagę, że spółce udało się zwiększyć wskaźnik zaangażowania pracowników oraz o 3 punkty proc. obniżyć rotację kadr. W tym celu realizowany jest specjalny program dla pracowników: począwszy od rekrutacji, w trakcie której bardziej zwraca się uwagę na osobowość kandydata niż na jego umiejętności zawodowe, poprzez szkolenia i rozwój, aż po możliwość podjęcia pracy w hotelu znajdującym się w innym kraju.
Spółka rozwija też nowe formaty usług, w tym koncept kawiarni hotelowych Wise Cafe, których oferta bazuje na naturalnych i lokalnych produktach i które mają przyciągać klientów również spoza grupy gości hotelowych dzięki przytulnej i wygodnej przestrzeni.
Źródło informacji: Centrum prasowe PAP