Hubert Gonera został certyfikowanym ambasadorem World Food Travel Association (WFTA) i będzie reprezentował Polskę w największej organizacji zajmującej się wspieraniem rozwoju i promocją turystyki kulinarnej na świecie.
W WFTA działamy w sposób profesjonalny. Prowadzimy coroczne badania dotyczące preferencji turystów kulinarnych na rynkach na całym świecie. Docieramy corocznie do około 200 000 odbiorców w ponad 150 krajach. To daje nam globalne spojrzenie na trendy zachodzące w destynacjach turystyki kulinarnej na całym świecie. W ramach rady ambasadorów prowadzimy szereg działań cyklicznych mających na celu zrównoważony rozwój turystyki kulinarnej – mówi Hubert Gonera. Jako przedstawicielowi Polski bardzo zależy mi na skupieniu wysiłków wszystkich środowisk budujących ofertę turystyki kulinarnej w naszym. Mam świadomość, że przez lata w naszym kraju panowała chęć tworzenia ofert turystyki kulinarnej ale trochę brakowało dostępu do wiedzy i know how. Teraz dzięki WFTA jest to znacznie ułatwione. Moim marzeniem i celem jest skupienie wszystkich działań, które tworzą przebogatą ofertę turystyki kulinarnej w kraju i ich promocja na rynku krajowym i międzynarodowym. Myślę tutaj o genialnych szlakach turystyki kulinarnych, muzeach smaku oraz touroperatorów kulinarnych jak i przewodników ale także o lokalnych grupach działania i stowarzyszeniach turystycznych o zasięgu regionalnym i lokalnym. Współpraca środowiska i skupienie wysiłków może przynieść dość szybko wymierne efekty – dodaje.
Jak podkreślają inni członkowie WFTA Polska ma wielki potencjał w zakresie turystyki kulinarnej jednak jeszcze nie jest on powszechnie znany.
Polska ma bogatą i zróżnicowaną kulturę kulinarną, wiele tradycyjnych przepisów i receptur, produkty lokalne i unikalne tradycje kulinarne. Widzę ogromny potencjał rozwoju turystyki kulinarnej w Polsce, która dość szybko może stać się jednym z topowych celów podróży kulinarnych – mówi Jane Connelly manager WFTA.
Założyciel i dyrektor zarządzający WFTA Erik Wolf odwiedził już Polskę kilka razy i darzy naszą ofertę kulinarną specjalnymi względami.
Kiedy miłośnicy kuchni myślą o wielkich kulturach kulinarnych Europy często przychodzą im na myśl Francja, Włochy i Hiszpania. Szkoda, bo wiele wspaniałych kultur kulinarnych jest prawie niezauważanych. Miłośnicy dobrej kuchni zawsze będą szukać nowych i różnorodnych produktów i doświadczeń. Polska scena kulinarna oferuje nieoczekiwane rozkosze, od rogali świętomarcińskich i innych słodkości po szeroki wachlarz wódek i nalewek, piw, win, treściwych i smacznych zup, smakowitych serów, aż po segment fine dine z gwiazdkami Michelin. Polska ma ogromny i jeszcze nie rozwinięty potencjał żeby przyciągać turystów kochających kulinaria i napoje, nie tylko w miastach ale także na wsiach, bliżej miejsc gdzie produkty są wytwarzane I uprawiane. Kiedy uda się odpowiednio zorganizować zasoby, Polska może pojawić się jako następna nieodkryta destynacja kulinarna na mapie świata – mówi Erik Wolf.
Jako moją misję widzę działania edukacyjne oraz lobbingowe. Będę lobbował w organizacjach turystycznych w każdego szczebla o uwzględnianie oferty aktywności turystyki kulinarnej w miastach i regionach. Chciałbym abyśmy jako Polska mogli posługiwać się narodową strategią rozwoju u promocji turystyki kulinarnej. Pozwoliłoby to zbudować markę kraju jako destynacji i znacząco podnieść dochody osiągane w turystyce. Dochody z Food Travel już teraz są bardzo wysokiej. To, że jesteśmy w szczególnym dla całej branży turystycznej czasie nie wymaga dalszego komentarza. Chciałbym również możliwie pomóc w przetrwaniu pandemii restauracjom i wytwórcą, którzy promują lokalną tożsamość kulinarną. Dlatego też pierwszym krokiem jaki chce zaproponować branży pod auspicjami WFTA jest wspólne zorganizowanie Światowego Dnia Turystyki Kulinarnej w Polsce. Święto to zostało zainaugurowane w 2015 roku przez Erika Wolfa założyciela naszego stowarzyszenia. Ma ono globalny zasięg i cel jakim jest zwrócenie powszechnej uwagi na bogactwo tradycji i oferty kulinarnej miejsc. W Polsce nie jest ono jeszcze szerzej znane. W tym roku zapraszamy wszystkie szlaki kulinarne, ROTy, LOTy, LGD jak i restauracje i inne podmioty. Chcemy dać narzędzie tym którzy tworzą, promują i kochają regionalną kuchnię do jej promocji i sprzedaży. Proponujemy posługiwanie się #WorldFoodTravelDay#Poland przy zamieszczeniu wpisów z przepisami na dania regionalne. Zachęcamy również do tworzenia paczek z regionalnymi składnikami i przepisami, które turyści mogą zamówić sobie do domu. Kolejnymi inicjatywami, które chciałbym zrealizować w naszym kraju wspólnie z WFTA jest zorganizowanie konferencji z cyklu FoodTrex i zaproszenie polskich miast do udziału w programie Culinary Capitals. Więcej na temat organizacji można przeczytać pod adresem: https://worldfoodtravel.org/pl/ także w języku polskim – dodaje Hubert Gonera.
Kontakt: hgonera@landbrand.pl.
oprac. red.