Zamawianie jedzenia do domu czy biura to bardzo dobry sposób na zaoszczędzenie czasu. Przeznaczanie dodatkowych godzin na gotowanie jest męczącym obowiązkiem, od którego uciekają nie tylko Polacy. Na jakie dania z dowozem, oprócz najpopularniejszej pizzy decydują się mieszkańcy wielu krajów na świecie? Jak na ich tle wypada Polska? Delivery Hero, największa globalnie platforma do zamawiania jedzenia online, która ma udziały w PizzaPortal.pl, przygotowała raport, z którego wynika na jaką kuchnię w 2017 r. stawiali mieszkańcy Argentyny, Bahrajnu, Kuwejtu, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Korei Południowej, Niemiec i Turcji.
Pizza łączy świat
Niemal we wszystkich wspomnianych krajach na podium znajduje się pizza. Trudno się temu dziwić, gdyż to włoskie danie niemal zrewolucjonizowało globalny rynek gastronomiczny. Pizzerie znajdziemy prawie w każdym zakątku świata. Różnymi rodzajami pizzy rozkoszują się zarówno mieszkańcy Europy, Ameryki Południowej, jak również Azji. Jednak w wielu państwach osoby zamawiające jedzenie online decydują się także na inne menu.
W Argentynie najczęściej zamawiane są typowe dla tamtejszej kuchni empanadas – odpowiedniki pierogów, które nadziewa się warzywami lub serem. Stanowią one 15% potraw zamawianych z dowozem. Pizza znalazła się dopiero na drugim miejscu (13%), a podium zamykają burgery (9%).
Po drugiej stronie kuli ziemskiej, w gorącym Bahrajnie bezsprzecznym liderem dań zamawianych z dowozem jest kebab, na którego decyduje się aż 33% osób. 12% Bahrajńczyków zamawia koftę – szaszłyk z mielonego mięsa z dodatkiem wielu przypraw, typowych dla orientalnej kuchni. Zaledwie 9% osób wybiera lżejsze dania – sałatki. W nieodległym Kuwejcie, gusta mieszkańców są nieco odmienne. 23% zamówień stanowią burgery, a 20% pizza. 9% zamawianych dań stanowią orzeźwiające sałatki, zamykając podium. W Zjednoczonych Emiratach Arabskich, podobnie jak w Kuwejcie, w dostawie królują dania charakterystyczne dla kuchni „zachodniej”. Najpopularniejsze są burgery, na które decyduje się 20% klientów, 13% wybiera różne warianty wrapów – rodzajów kanapek zawiniętych na wzór tortilli w okrągły chlebek. Pizzę zamawia 11% osób.
Kuchnia Korei Południowej staje się coraz bardziej popularna na świecie. Trudno zatem się dziwić, że uwielbiają ją sami Koreańczycy. 18% dań zamawianych z dostawą w tym kraju stanowią tradycyjne dania tego państwa. 12% rynku zamawiania jedzenia przypada na kuchnię chińską. Liderem jednak został… kurczak, na którego decyduje się aż 35% klientów.
W Niemczech na najniższym stopniu podium znalazło się sushi, które, poza Japonią, największą popularnością cieszy się właśnie w krajach europejskich. Z dowozem zamawia je 9% klientów. 12% decyduje się na burgery, natomiast najpopularniejsza jest pizza – stanowi 33% wszystkich zamówień.
W Turcji króluje kebab, który jest narodową potrawą tego kraju. Zamawia go 28% klientów, na drugim miejscu są burgery (17%). Ostatnie miejsce podium przypadło pizzy (11%).
Polskie gusta
Mnogość restauracji, z których możemy zamówić jedzenie z dowozem sprawia, że Polacy zaczęli chętniej podróżować smakiem. Szczególnie na południe Europy. Z danych PizzaPortal.pl wynika, że najchętniej zamawiamy dania kuchni włoskiej. Decyduje się na nią aż 52% rodaków. Poza niekwestionowaną królową jaką jest pizza, chętnie spożywamy także makarony. Jesteśmy jednak wierni kuchni polskiej. Tradycyjne obiady domowe zamawia 23% klientów PizzaPortal.pl. 18% zamawianych dań to potrawy kuchni azjatyckiej, która od wielu lat cieszy się w Polsce niesłabnącą popularnością.
Delivery Hero działa w ponad czterdziestu krajach w Europie, Azji, Ameryce Południowej oraz na Bliskim Wschodzie oferując usługi ponad 150 000 restauracji. Raport, który przygotował Delivery Hero pokazuje, że niezależnie od szerokości geograficznej nasze gusta kulinarne są podobne – mówi Anna Zając, brand manager PizzaPortal.pl – Spośród siedmiu przebadanych państw jedynie w Korei Południowej i Bahrajnie na podium nie znajdziemy pizzy czy burgerów. Warto jednak szukać nowych smaków, by wzbogacać swoje doznania kulinarne, a możliwości jest naprawdę wiele.