Michał Wawro: Dostawcy – jak współpracować?

Porady

Michał Wawro: Dostawcy – jak współpracować?

Dobre relacje z dostawcami i przedstawicielami handlowymi to kluczowy element do prowadzenia zrównoważonego, efektywnego i opłacalnego biznesu gastronomicznego.

Jeśli w planach mamy otwarcie nowego lokalu gastronomicznego, należy bardzo dobrze zapoznać się i przestudiować oferty poszczególnych firm zaopatrujących restauracje w sprzęt gastronomiczny.

Ma to wielkie znaczenie, bo nie zawsze niska cena idzie w parze z jakością czy wytrzymałością sprzętu. Podczas wyboru takiej firmy bardzo ważne dla restauratora są: czas trwania gwarancji, serwis, konserwacje czy szkolenia i różnego rodzaju pokazy.

Jeśli mamy skompletowany sprzęt do restauracji bądź podejmujemy pracę w wyposażonej już kuchni, należy skupić się na stworzeniu menu, listy produktowej
oraz asortymentu.

Mając konkretną ofertę na poszczególne produkty, możemy wyliczyć food cost i kontrolować na bieżąco wydatki oraz mieć świadomość rentowności swojej restauracji.

RODZAJ I JAKOŚĆ PRODUKTÓW

Przy wyborze odpowiednich dostawców należy kierować się kilkoma wytycznymi. Po pierwsze, rodzajem produktów. Upewnijmy się, że dostawca oferuje szeroki zakres asortymentu, który jest zgodny z menu restauracji.

Kolejną ważną kwestią jest jakość produktów. Sprawdźmy, czy dostawca dostarcza surowce wysokiej jakości oraz odpowiedniej świeżości i co najważniejsze, powtarzalności poszczególnych składników, które nas interesują. Ich jakość wpływa bezpośrednio na smak potraw serwowanych w restauracji. Bardzo ważnym ogniwem jest również dostępność lokalnych i sezonowych produktów. Pamiętajmy, im większa różnorodność w tym względzie, tym większe zainteresowanie gości naszą kartą dań.

ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ

Zrównoważony rozwój, recykling, zero waste to hasła, które w kontekście funkcjonowania restauracji pojawiają się coraz częściej i są klarownym opisem kierunku, w którym branża będzie zmierzać w najbliższych latach. Dlatego zorientujmy się, czy dostawca oferuje produkty ekologiczne i wspierające praktyki przyjazne dla środowiska.

WARUNKI HANDLOWE

Najważniejszym elementem w dzisiejszych czasach jest również cena. Dlatego powinniśmy porównywać ceny różnych dostawców, a także sprawdzić warunki handlowe, takie jak minimalne zamówienie, zniżki ilościowe, terminy płatności czy kredyt kupiecki.

Cena ma ogromny wpływ na food cost, a co za tym idzie: na rentowność biznesu. Opieka przedstawiciela handlowego jest ważna w celu utrzymania dobrych relacji biznesowych. Skontaktujmy się z nimi, nie bójmy się zadawać pytań i sprawdźmy, czy są elastyczni oraz gotowi dostosować się do naszych wymagań i wolumenu jaki potrzebujemy.

WARUNKI DOSTAWY

Przed podjęciem wyboru danego dostawcy, upewnijmy się, że dana firma oferuje terminy dostaw dostosowane do potrzeb naszego lokalu.

Sprawdźmy, czy są gotowi dostarczyć produkty w odpowiednich warunkach (samochód chłodnia lub mroźnia) i terminach oraz właściwym środkiem transportu z prawidłową dokumentacją.

Bardzo ważnym elementem dla każdego szefa kuchni, jak i sanepidu jest bezpieczeństwo żywności.

Dlatego nie można zapomnieć o procedurach dotyczących bezpieczeństwa żywności, datach przydatności do spożycia oraz o tym jakie środki podejmuje się w przypadku problemów jakościowych. Pamiętajmy, aby wybrać dostawcę, który jest elastyczny i gotów dostosować się do ewentualnych zmian w menu czy potrzebach naszej restauracji.

Przed podjęciem decyzji, zalecam przeprowadzenie próbnych dostaw, aby ocenić jakość produktów oraz usług.

MICHAŁ WAWRO
Szef kuchni
Hotel Country Club Żywiec
Trener kulinarny
Euro Toques Polska
Właściciel Gastrobanda.com

Oprac. red