Organizacja wieczoru tematycznego, koncertu czy degustacji to dla restauratora wyzwanie. Największym zagrożeniem jest jednak brak gości na wydarzeniu. Jak tego uniknąć?
Warto pamiętać o tradycyjnych metodach promocji, jak plakat w restauracji czy ulotka w płatniku, można wykorzystać też okoliczne słupy czy tablice ogłoszeń. Zróbcie czytelny plakat z logotypem, tak by odbiorca od razu wiedział, gdzie na dane wydarzenie przyjść, kto je organizuje i oczywiście co jest planowane. Napiszcie też, czy wejście jest płatne, czy udział wziąć można pod jakimiś warunkami. Dodajcie zdjęcie, które przyciągnie wzrok – starajcie się, by plakat był wizualnie spójny z wnętrzem, menu i charakterem wnętrza.
ROZCZAROWANIE? UNIKAJ JAK OGNIA!
Warto podkreślić jakiego typu jest to wydarzenie, że jest to np. wieczór jazzowy w restauracji X lub degustacja tapasów w winiarni Y. Od razu wiadomo, czego się spodziewać – nie chcemy, by goście byli rozczarowani, gdy na plakacie obiecujemy magiczny wieczór, a będzie to po prostu degustacja w restauracji, do której goście chodzą kilka razy w miesiącu. Warto dać każdemu np. kieliszek wina i pozytywnie zaskoczyć, niż obiecać za dużo i nie spełnić oczekiwań.
SIŁA MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH
Wykorzystanie mediów społecznościowych w tym wypadku będzie koniecznie. Narzędzia, jakie daje Facebook czy zasięgi, jakie możemy uzyskać dzięki Instagramowi po prostu warto wykorzystać. Liczba użytkowników Facebooka w Polsce stale rośnie, pod koniec zeszłego roku było to już 44,1% populacji Polski, największą grupę użytkowników stanowią ludzie w wieku 25-34 – czy to nie są Wasi klienci?
ZNAJDŹ POMYSŁ NA SIEBIE
Warto przyzwyczaić fanów, że Facebook jest miejscem, w którym można szukać najważniejszych informacji o lokalu, promocji, konkursów czy po prostu aktualności. Jeśli codziennie będziemy wrzucać podobne zdjęcia, nie będziemy angażować odbiorców, to kanał nie będzie interesujący. W sytuacji, kiedy każdy ma polubionych kilkaset stron na portalach społecznościowych, kolejna niewyróżniająca się jest po prostu niepotrzebna. Znajdźcie swój sposób, pokażcie swój charakter, pasję.
WYDARZENIE NA FACEBOOKU
Obecnie najlepszym sposobem promocji jest po prostu wydarzenie na Facebooku. Kalendarz wydarzeń na stronie internetowej, aktualne wydarzenia oraz posty z informacją na profilach sprawią, że ludzie dowiedzą się o imprezach, które organizujecie i będą w stanie zaplanować sobie wizytę.
WYDARZENIA
Pod koniec lipca 2019 r. w Polsce było 15 790 000 użytkowników Facebooka. Jeśli ta liczba nie przekonuje, to nie wiem co może. Stworzenie wydarzenia na swoim profilu jest po prostu koniecznością. Na początku nie musicie go promować, mimo że portal daje ogromne możliwości reklamowe.
OD KUCHNI: MARKETING
Zróbcie po prostu wydarzenie – dodajcie zdjęcie, uzupełnijcie wszystkie pola, wymyślcie nazwę, stwórzcie opis. Nie zapominajcie jednak o charakterze miejsca, jeśli prowadzicie kawiarnię przyjazną rodzinom, nie róbcie degustacji win. Sprawdźcie też, czy danego dnia nie dzieje się coś w najbliższej okolicy – miejscowy festyn, festiwal, lokalny targ. Starajcie się wybierać terminy, które nie są obłożone przez konkurencję. Oczywiście nie dotyczy to organizowania imprez takich jak Sylwester czy wieczór andrzejkowy.
JAK ZYSKAĆ GOŚCI?
Zacznijcie od zaproszenia na wydarzenie wszystkich pracowników i znajomych, dostawców, osób związanych z lokalem. Poinformujcie zaprzyjaźnione z miejscem osoby – sprawcie, by jak najwięcej ludzi dowiedziało się o organizowanym evencie. Nie poprzestawajcie tylko na tym, poproście o podanie wydarzenia dalej, udostępnianie na Facebooku itd. Jeśli macie zaprzyjaźnionych influencerów, znane osoby związane z lokalem, też o nich nie zapominajcie, uruchomcie wszystkie kontakty! Może ktoś z pracowników ma dużo obserwujących lub po prostu jest osobą znaną i lubianą w danej społeczności? Zaproponujcie mu coś w zamian za zaproszenie ludzi na wydarzenie. Im więcej, tym lepiej, nie bójcie się, jeśli na wydarzenie zapisze się kilkaset ludzi, praktyka pokazuje, że przyjdzie i tak nie więcej niż połowa tej liczby.
WIDZISZ, ŻE FANÓW PRZYBYWA? DZIAŁAJ!
Jeśli zainteresowanych przybywa, dodajcie post na wydarzeniu, możecie zrobić relację live, dodać post konkursowy z możliwością wygrania zaproszenia na event, zróbcie wszystko, by w komentarzach był ruch. Podkręcajcie zainteresowanie, budujcie atmosferę. Jeśli zauważycie, że coś jest niezrozumiałe, np. często powtarza się pytanie o cenę, lokalizację, menu – uwzględnijcie to w opisie. Sprawdzajcie na bieżąco, co użytkownicy piszą i wyciągajcie wnioski na kolejne edycje.
LOKALNE MEDIA
Wykorzystaj przy promocji lokalne media, wyślij informację prasową, jeśli tematyka będzie wystarczająco interesująca, to jest szansa na publikację na stronie, wrzucenie informacji na Facebooka lub inne wsparcie działania lokalu – zawsze warto próbować. Może wpiszesz się w tematykę, która ich interesuje.
TO JESZCZE NIE KONIEC!
Promocja musi trwać do samego końca, w czasie trwania imprezy też powinniście dodawać zdjęcia, filmy czy informacje, wtedy osoby, które tym razem nie zdecydowały się przyjść, mogą się przekonać, że impreza była wartościowa, będą czekały na kolejne edycje czy inne odsłony wydarzeń restauracji. Dodatkowo szukajcie po hashtagach (#) – może są osoby, które tagowały restaurację na swoich profilach – re postujcie, udostępniajcie te posty na swoim profilu – pokażcie, jak lokal widzą inni.
Mam nadzieję, że przekonałam Was, że siła mediów społecznościowych jest warta tego, by się nią zainteresować. Spróbujcie – może efekty zaskoczą już Was od pierwszego dnia.
W kolejnym numerze przyjrzymy się sile menu sezonowego, czyli temu jak Polacy kochają dynie, nowalijki i chłodniki, oraz co to może dla Was znaczyć.
BARBARA MORKOWSKA
Marketing Manager
Restauratorzy Food Consulting
www.restauratorzy.com