IGHP: Udany rok 2024 w hotelach

Aktualności

IGHP: Udany rok 2024 w hotelach

Rok 2024 hotelarze oceniają pozytywnie – wynika z najnowszej ankiety przeprowadzonej przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego. Okres świąteczno-noworoczny również okazał się zadowalający i tradycyjnie większym zainteresowaniem gości cieszył się Sylwester niż Święta Bożego Narodzenia.

Wyniki grudnia 2024 r. były na niższym poziomie niż w listopadzie, głównie za sprawą słabszych rezultatów hoteli biznesowych, ale również pogorszonych w stosunku do poprzedniego miesiąca, wyników obiektów wypoczynkowych. To oznacza, że okres świąteczno-noworoczny nie pozwolił na „odrobienie” słabszego okresu z pierwszych dwóch dekad grudnia.

Frekwencja w grudniu rozczarowała

Wśród wszystkich ankietowanych hoteli z frekwencją poniżej 30% było 16%, natomiast obłożenie powyżej 50% zanotowała blisko połowa obiektów (47%, czyli 8 pp. mniej niż w listopadzie), w tym 21% powyżej 70%. W grupie hoteli biznesowych 35% uzyskało obłożenie powyżej 50%, To wyniki wyraźnie słabsze niż w listopadzie o 23 pp. Frekwencji 30% nie osiągnęło 17% hoteli. Najliczniejsza była grupa „środka” z obłożeniem w zakresie 30-50% i udziałem 48%. Obiekty wypoczynkowe również uzyskały wskaźniki słabsze niż w listopadzie: 28% zapełniło się więcej niż w połowie (podobnie jak w poprzednim miesiącu). Obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30%, było również 28% (ale o 16 pp. więcej niż w listopadzie). Najliczniejszą grupę stanowiły hotele z obłożeniem 30-50%, z udziałem 44%.

Wskaźniki obłożenia zbliżone do uzyskanych rok temu

Dla blisko połowy hoteli (48%) frekwencja wzrosła w stosunku do grudnia ubiegłego roku, w tym 21 proc. obiektów zanotowała wzrost do 5 pp., a 17% w zakresie 6-10 pp. 41%. hoteli pogorszyło obłożenie w stosunku do grudnia ubiegłego roku, w tym 21% obiektów uzyskało frekwencję niższą do 5 pp. 11% hoteli miało wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku. W grudniu, podobnie jak w listopadzie, hotele biznesowe wypadły słabiej od wypoczynkowych. Dla 41% wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do grudnia ubiegłego roku, z najwyższym udziałem 19% w grupie do 5 pp. 47% hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym dwie równoliczne grupy po 21% z frekwencją niższą do 5 pp. oraz w przedziale 6-10 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych dla 42% wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do grudnia ubiegłego roku, w tym najliczniejsza grupa 22% z wzrostem do 5 pp. I również w 42% obiektów pogorszyło się obłożenie, w tym 22% ze spadkiem do 5 pp.

Wzrost średnich cen rok do roku

Tempo wzrostu cen w hotelach było na poziomie poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi ankietowanych hotelarzy wskazują, że 65% hoteli (o 2 pp. więcej niż w listopadzie) podniosło ceny w stosunku do grudnia 2023 r., w tym 46% odnotowało wzrost do 10 pp. 35% hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 1/5 utrzymała te same ceny, a 8% zanotowało spadek do 10%.

Niski poziom rezerwacji na styczeń

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na styczeń są zdecydowanie na niższym poziomie niż miesiąc temu dla grudnia, zarówno jeśli chodzi o odsetek hoteli z frekwencją poniżej 30 proc., jak i tych z obłożeniem powyżej 50%. Są również słabsze niż w analogicznym okresie rok temu. Jedynie obiekty wypoczynkowe mogą liczyć na lepsze wyniki w związku z początkiem ferii szkolnych w drugiej połowie stycznia. Ale aktualne prognozy dla obiektów wypoczynkowych są tylko trochę lepsze od biznesowych. Dla całej grupy ankietowanych 62% hoteli wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Obłożenie powyżej 50% posiada tylko 9%. W hotelach biznesowych blisko 3/4 obiektów nie przekracza frekwencji 30%, a powyżej 50% wskazuje tylko 3%. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 61 proc. z frekwencją poniżej 30% i 17% z obłożeniem powyżej 50%.

Zadowalający okres świąteczny i noworoczny

Z danych uzyskanych od hotelarzy wynika, że faktyczne rezultaty były zbliżone (dla Bożego Narodzenia) oraz lepsze (Sylwester) od prognoz sprzed miesiąca. Hotele wypoczynkowe zanotowały wyraźnie lepsze wyniki niż biznesowe i, zgodnie z przewidywaniami, zdecydowanie większym zainteresowaniem gości cieszył się Sylwester niż Święta Bożego Narodzenia.

Wśród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie, 16 proc. uzyskało obłożenie w okresie świątecznym poniżej 30%. Do tego należy dodać grupę hoteli, które w ogóle nie sprzedawały oferty specjalnej w tych dniach – 35% obiektów. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie było 39%, w tym 28% powyżej 70% obłożenia. Zgodnie z prognozami z ankiet sprzed miesiąca, hotele biznesowe wypadły w okresie świątecznym zdecydowanie gorzej niż wypoczynkowe. 60% nie sprzedawało oferty, a obłożenie poniżej 30% odnotowało 22% obiektów. W hotelach wypoczynkowych 17% nie sprzedawało oferty, a 11% uzyskało obłożenie poniżej 30%. Natomiast równo połowa obiektów zapełniła się w ponad 70%. Faktyczne wykonanie było więc nawet lepsze od prognoz z ankiety sprzed miesiąca.

Z kolei w okresie noworocznym 6% ankietowanych hoteli uzyskało obłożenie poniżej 30%, 21% obiektów nie sprzedawało oferty w ogóle. Hoteli wypełnionych więcej niż w 70% było 58%, w tym 34% z obłożeniem powyżej 90%. Podobnie jak w okresie świątecznym, hotele biznesowe wypadły gorzej niż wypoczynkowe. 2/5 nie sprzedawało oferty, obłożenie poniżej 30% uzyskało 10% obiektów, natomiast w 70% lub więcej wypełniło się 40%. W hotelach wypoczynkowych 6% nie sprzedawało oferty, obiektów z obłożeniem poniżej 30% było 3%, natomiast w 70% lub więcej wypełniło się 72%, w tym prawie połowa (47%) osiągnęła frekwencję powyżej 90%.

Druga połowa stycznia to początek ferii szkolnych. Prognozy na ten okres są jednak słabe. Dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie równe 30% posiada aktualnie obłożenie poniżej 30%. Do tego należy dodać bardzo dużą grupę 46% obiektów, które w ogóle nie sprzedają oferty specjalnej. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie jest zaledwie 9%. Podobnie jak dla okresów świątecznego czy noworocznego, hotele biznesowe w czasie ferii wypadają gorzej niż wypoczynkowe. Aż 71% nie sprzedaje oferty, a obłożenie poniżej 30% notuje 2% obiektów. Jednak w hotelach wypoczynkowych również nadal nie widać rezerwacji na ferie: 17% nie sprzedaje oferty, a 53% posiada obłożenie poniżej 30%. Obiektów zapełnionych w ponad połowie jest na razie 17%.

To był dobry rok

Rok 2024 hotelarze zaliczają do udanych. Minione 12 miesięcy zostało ocenione „dobrze” przez 44% respondentów i „dobrze, choć poniżej oczekiwań”, przez 41% – co daje łącznie zdecydowaną większość 85%. Tylko 1% respondentów oceniło poprzedni rok jako „zły” natomiast 14% stwierdziło, że ich oczekiwania były wyższe niż osiągnięte wyniki.

O ankiecie

W ankiecie przeprowadzonej online w dniach 7-10 stycznia 2025 r. wzięło udział 138 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 74% położone jest w miastach. 27% to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (86%) to hotele liczące do 150 pokoi, 64% ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 89 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 43%, 26% specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to 31%. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (91%).

źródło: IGHP

oprac. H. Handkowska