Lutowe wyniki w hotelach były dobre – lepsze niż w styczniu i wyższe niż rok temu o tej porze. Dane z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego wskazują, że dzięki trwającym feriom obiekty wypoczynkowe cieszyły się większym zainteresowaniem niż miesiąc wcześniej. Hotele biznesowe również zanotowały wzrost – ich obłożenie wzrosło o kilkanaście punktów procentowych.
Spośród wszystkich obiektów biorących udział w ankiecie, blisko co piąty (19%) odnotował frekwencję poniżej 30% (o 14 pp. mniej niż w styczniu). Obłożenie powyżej 50% osiągnęła ponad połowa obiektów (56%, czyli 23 pp. więcej niż w styczniu). Wśród hoteli biznesowych również ponad połowa (52%) uzyskała obłożenie powyżej 50%. Frekwencji 30% nie osiągnęło 16% hoteli. Grupa „środka” z obłożeniem w zakresie 30-50% stanowiła 32%. Obiekty wypoczynkowe także uzyskały wskaźniki wyraźnie lepsze niż w styczniu: 65% zapełniło się więcej niż w połowie (43 pp. więcej), natomiast obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30%, było 17% (13 pp. mniej).
Wskaźniki obłożenia wyższe niż rok temu
W 53% hoteli frekwencja wzrosła w porównaniu z lutym 2024 r., w tym 21% obiektów zanotowało wzrost do 5 pp. 32% hoteli pogorszyło obłożenie w stosunku do lutego ubiegłego roku, w tym najliczniejszą grupę stanowiła do 5 pp. z udziałem 15%. Do tego 15% hoteli miało wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku. W lutym, podobnie jak w styczniu, hotele biznesowe wypadły słabiej od wypoczynkowych. Dla 43% wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do lutego ubiegłego roku, z najwyższym udziałem 19% w grupie z wzrostem do 5 pp. 40% hoteli zanotowało obniżenie obłożenia z najliczniejszym udziałem 24% ze spadkiem do 5 pp. 18% obiektów utrzymało obłożenie na tym samym poziomie. Wśród obiektów wypoczynkowych dla ponad połowy (52%) wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do lutego ubiegłego roku, w tym najliczniejsza grupa 22% z wzrostem w zakresie 6-10 pp. 26% obiektów pogorszyła obłożenie, w tym 17% ze spadkiem do 5 pp.
Rezerwacje w marcu – biznes wraca do hoteli
Dane ankietowe dotyczące przyjętych rezerwacji na marzec wskazują na ożywienie w hotelach biznesowych przy jednoczesnym spadku w obiektach wypoczynkowych. Jest to oczywiście spowodowane kalendarzem, tj. końcem ferii zimowych i początkiem powrotu biznesu do hoteli. Dla całej grupy ankietowanych obiektów dokładne jedna trzecia hoteli wskazuje aktualną (stan na koniec lutego) frekwencję poniżej 30%. Obłożenie powyżej 50% posiada 29%. Duży udział 39% stanowią obiekty „środka” z frekwencją w zakresie 30-50%. W hotelach biznesowych 38% nie przekracza frekwencji 30%, a powyżej 50% wskazuje dokładnie jedna czwarta. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 35% z frekwencją poniżej 30% i 17% z obłożeniem powyżej 50%.
Ferie, ferie i… po feriach
Luty obejmował okres ferii zimowych, podzielonych według województw. Z zebranych danych wynika, że rzeczywiste wyniki były lepsze niż prognozy sprzed miesiąca oraz lepsze niż w pierwszych dwóch tygodniach ferii w styczniu. Wśród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie, 11% uzyskało obłożenie w okresie ferii poniżej 30 proc. Do tego należy dodać grupę hoteli, które w ogóle nie sprzedawały oferty specjalnej – 42%. obiektów. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie było równe 30%. Podobnie jak w styczniu, a także w prognozach z ankiet sprzed miesiąca, hotele biznesowe wypadły w okresie ferii zdecydowanie gorzej niż wypoczynkowe. 60% nie sprzedawało oferty, a obłożenie poniżej 30% odnotowało 10% obiektów. W hotelach wypoczynkowych 22% nie sprzedawało oferty, a 13% uzyskało obłożenie poniżej 30%. 44% obiektów zapełniło się w ponad połowie.
O ankiecie
W ankiecie przeprowadzonej online przez IGHP w dniach 3-7 marca 2025 roku wzięło udział 150 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 76% położonych jest w miastach. 32% to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (82%) to hotele liczące do 150 pokoi, 63% hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 96 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 42%, 15% specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej, a łączące segment biznesowy z turystycznym stanowią 43%. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (89%).
źródło:
oprac. H. Handkowska