W grudniu 2024 r. odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł – 16,7 i był o 0,4 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w grudniu 2024 r.
Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiły się oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 2,7 p. proc. i 1,4 p. proc.). Wyższą wartość osiągnęła również ocena przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 0,1 p. proc.). Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 2,1 p. proc.). Bez zmian pozostała ocena przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju.
W odniesieniu do grudnia 2023 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 1,5 p. proc.
W 2024 r. BWUK był o 12,3 p. proc. wyższy w porównaniu do 2023 r., i osiągnął wartość -14,01.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w grudniu 2024 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,1 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -11,51.
Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 0,9 p. proc. i 0,1 p. proc.). Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadek o 0,5 p. proc.). Bez zmian pozostała ocena przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju.
W grudniu br. WWUK osiągnął wartość o 5,1 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2023 r.
W 2024 r. wartość WWUK była o 6,1 p. proc. wyższa niż w 2023 r. i ukształtowała się na poziomie -8,71.
[1] Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od –100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. W okresie 02-11.12.2024 r. przeprowadzono 1339 wywiadów.
źródło: GUS
oprac. H.Handkowska