Grupa Agora wchodzi na rynek gastronomiczny

Wydarzenia

Grupa Agora wchodzi na rynek gastronomiczny

07 marca 2018

45 restauracji w segmencie fast casual w 4 lata – to cel działalności gastronomicznej założonej przez spółkę Helios z Grupy Agora oraz jej partnerów biznesowych.

Nowa spółka otworzy pierwszy lokal już w drugiej połowie 2018 r. Dzięki temu projektowi Grupa Agora rozpoczyna działalność w zupełnie nowym segmencie, podążając za rosnącym zainteresowaniem Polaków ofertą restauracyjną i wzrostem wartości polskiego rynku gastronomicznego.

6 marca br. Helios S.A. zawarł umowę inwestycyjną z partnerami biznesowymi Piotrem Komórem i Piotrem Grajewskim w celu założenia spółki, która będzie prowadzić działalność na rynku gastronomicznym.

– Obserwując trendy rynkowe, m.in. rosnące wydatki Polaków na jedzenie poza domem oraz wzrost częstotliwości wyjść do restauracji, zdecydowaliśmy się zaangażować w projekt polegający na stworzeniu sieci własnych restauracji w segmencie fast casual. Naszym zdaniem to naturalne uzupełnienie oferty Grupy Agora w obszarze związanym ze spędzaniem czasu wolnego i poszerzenie zaangażowania Heliosa w segmencie rozrywkowym – mówi Tomasz Jagiełło, prezes sieci kin Helios i członek zarządu Agory. – Do rozwoju sieci lokali chcemy wykorzystać świetne relacje, jakie ma Helios z centrami handlowymi. To przełoży się na siłę negocjacyjną zarówno w zakresie wysokości czynszów, jak i wyboru lokalizacji. Nasze restauracje to koncept niezależny od działalności kinowej – będą działały przede wszystkim w wydzielonych strefach gastronomicznych w galeriach, choć nie wykluczamy też lokalizacji przy głównych ulicach miast, przy popularnych deptakach czy w miejscach chętnie odwiedzanych przez turystów.

W pierwszym etapie projektu zadaniem spółki jest uruchomienie około 45 restauracji w ciągu najbliższych 4 lat. Otwarcie pierwszego lokalu ma nastąpić już w drugiej połowie tego roku. Restauracje zaoferują klientom dania w przystępnych cenach, z prostego menu, uwzględniające lokalną specyfikę i podane w przyjaznej, niezobowiązującej atmosferze. Zgodnie z założeniami projektu, gośćmi nowej sieci restauracji mają być głównie osoby w wieku 20-35 lat, dla których duże znaczenie przy w wyborze lokalu gastronomicznego mają cena, jakość produktu oraz lokalność.

Z dostępnych danych wynika, że około 49 proc. Polaków powyżej 15. roku życia korzystało w 2017 r. z oferty gastronomicznej. Średnia liczba wizyt w punktach gastronomicznych to 3,7 w ciągu miesiąca, a średnia wartość rachunku w restauracji to 35 zł. Obecnie wydatki na jedzenie poza domem stanowią już około 3 proc. budżetów Polaków, a w innych europejskich krajach ten udział wynosi nawet 10 proc., co pokazuje, jak duży potencjał wzrostu ma przed sobą rynek gastronomiczny.

– Z perspektywy Agory projekt utworzenia sieci restauracji ma istotne znaczenie, ponieważ wiąże się z rosnącą zamożnością Polaków i zmianą w ich wydatkach konsumpcyjnych, a nie rynkiem reklamowym. Liczymy na to, że dzięki temu projektowi w dłuższej perspektywie udział przychodów Grupy Agora pochodzących spoza rynku reklamowego będzie rósł – dodaje Anna Kryńska-Godlewska z zarządu Agory, odpowiadająca za nowe przedsięwzięcia Grupy.

Inwestycja Helios S.A. w nową działalność wyniesie około 10 mln zł, z czego 5 mln zł zostanie wniesione na starcie projektu, zaś udział Heliosa w kapitale zakładowym nowej spółki to 90 proc.. Partnerami biznesowymi Grupy Agora w tym projekcie są Piotr Grajewski i Piotr Komór.

Piotr Grajewski wcześniej związany był przez wiele lat z markami restauracyjnymi w segmencie  casual: Blue Cactus i Iguana Lounge w Warszawie, gdzie pełnił funkcję Prezesa Zarządu. Jest członkiem Rady Etyki Stowarzyszenia Branży Eventowej, z wykształcenia – finansista.

– Dziś bardzo wyraźnie widać, jak zmienia się sposób korzystania z restauracji. Stołowanie się poza domem staje się dość powszechne zarówno w dużych, jak i mniejszych miastach. Polski rynek gastronomiczny cechuje duża racjonalność wyborów gości. Oczekują oni jak najlepszej jakości jedzenia w rozsądnej cenie. To zapewnia ogromną przestrzeń do rozwoju w segmencie fast casual – mówi Piotr Grajewski.

Piotr Komór swoje doświadczenie w prowadzeniu restauracji sieciowych zdobywał podczas współpracy z restauracją Hard Rock Cafe w Warszawie i Oslo. W swojej karierze współtworzył także popularne lokale i zarządzał m.in. restauracjami Blue Cactus, Iguana Lounge i KOM w Warszawie oraz minibrowarem Brovaria w Poznaniu. Aktywnie prowadził działalność szkoleniową i doradczą w segmencie HoReCa. Z wykształcenia jest technologiem żywienia.

– Na rynku usług gastronomicznych na całym świecie widać rosnące zainteresowanie prostymi rozwiązaniami, które pozwalają na elastyczne dopasowywanie się do dynamicznie zmieniających się potrzeb konsumentów i nie są obarczone dużym poziomem kosztów stałych. To koncept, który chcemy rozwijać z Heliosem – dodaje Piotr Komór.