Aleksandra Potrykus-Wincza: Muzyka, która przyciąga gości

Marketing

Aleksandra Potrykus-Wincza: Muzyka, która przyciąga gości

03 maja 2017

Goście restauracji i innych konceptów gastronomicznych, kupują nie tylko posiłki, ale w dużym stopniu płacą także za wspomnienia i wrażenia, jakie wynoszą ze sobą do domu. Bardzo często, nawet z pozoru nieistotne kwestie i detale zmysłowe składające się na atmosferę lokalu i jego klimat otoczenia, okazują się niezmiernie ważne.

Odpowiednio dobrany repertuar muzyczny potrafi doskonale oddać charakter danego miejsca. Podobnie jak opakowanie produktu, wpływa na ocenę jego smaku, tak samo muzyczna architektura doświadczeń zmysłowych w restauracji, wpływa na ocenę poziomu zadowolenia klientów z jedzenia oraz jakości całościowej usługi gastronomicznej.

Podobnie przygotowane danie, może smakować wyśmienicie i wykwintnie, gdy jest podane w miejscu o eleganckim i gustownym wnętrzu, a inny smak tego samego posiłku zarejestrują np. klienci przydrożnego baru. Z czego to wynika? Otóż z tego, iż człowiek w dużej mierze podejmuje decyzje oraz wydaje subiektywne oceny pod wpływem emocji i percepcji zmysłowej otoczenia. Aspekty te, można umiejętnie kształtować i wpływać na nie za pomocą działań marketingu sensorycznego, np. odpowiednio dobranej i dawkowanej muzyki. W przypadku, restauracji obok oczywistych doznań smakowych, warto więc zadbać o doznania dźwiękowe. Dzięki kompleksowej strategii w konfiguracji repertuaru, lokal z pewnością będzie posiadł swój wyjątkowy i niepowtarzalny klimat oraz wyróżni się na tle konkurencji.

Restauracja to miejsce, które powinno posiadać szczególny klimat, gdzie muzyka ma ogromne znaczenie. Odpowiednio dobrany repertuar, kreuje odpowiedni nastrój, a (w niektórych konceptach gastronomicznych) umieszczane w tle informacje o ofercie lokalu pozwalają na skuteczne utrwalanie ważnych kwestii wśród gości. W klasycznych restauracjach powinniśmy raczej zapomnieć o heavy metalu oraz mocnych brzmieniach muzyki klubowej czy też o usypiających balladach. Najskuteczniejszym sposobem jest znalezienie złotego środka, który odpowiadał będzie naszej grupie docelowej klientów. Utwory powinny mieć charakter kameralny, który pozwala na swobodne konwersacje wśród gości oraz bezproblemowe składanie zamówień u personelu. Oczywiście istnieją także lokale związane z konkretną ideą muzyczną i określonym gatunkiem muzycznym. Przykładowo, tematyczne miejsca związane z muzyką rockową oczywiście powinny stosować repertuar współgrający z tematem przewodnim lokalu, etc.

Innego rodzaju muzyki oczekują goście osiedlowego pubu czy nocnego klubu, a odmienne gusta zazwyczaj mają klienci lubujący się w eleganckich restauracjach. Aby stworzyć właściwy program muzyczny należy przeprowadzić cały proces, począwszy od doboru odpowiednich piosenek, poprzez właściwy styl i tempo utworu. Na każdym etapie brana powinna być pod uwagę demografia grupy docelowej klientów, wzorce handlowe, wartości marki, cele medialne oraz budżet. Wynikiem będzie profesjonalne i indywidualnie zaprojektowane rozwiązanie muzyczne, które angażuje i dostarcza rozrywki klientom i personelowi, wydłuża czas pobytu gości, wzmacnia ich lojalność a ostatecznie napędza obroty.

Warto wziąć pod uwagę zwyczaje klientów. Jeśli przeglądają w lokalu prasę, bądź czytają książki – powinni mieć zapewniony spokój. Zbyt głośna muzyka może przeszkadzać w skupieniu się na tych zajęciach. Skutek może być odwrotny od zamierzonego.

Równie istotne jest odtwarzanie muzyki w kuchni oraz pomieszczeniach dla personelu. Muzyka poprawia wydajność pracy i łagodzi stres. Trzeba się jednak upewnić czy nie jest zbyt głośna oraz czy nie koliduje z muzyką odtwarzaną w pomieszczeniach dla gości. Muzyka pozwala na stłumienie odgłosów wydobywających się z kuchni. To ważny aspekt poprawiający komfort gości. Przebywanie w restauracji ma  relaksować a ciężko znaleźć spokój wśród dźwięków dochodzących z zaplecza lokalu.

Powinniśmy spróbować zmniejszyć poziom hałasu o około 10 dB w stosunku do tego, co dzieje się na zewnątrz restauracji. Odniesiemy wtedy wrażenie, że jest on aż o połowę mniejszy. Jeśli chcemy zredukować jak najmocniej poziom hałasu w restauracji, powinniśmy pamiętać o kilku aspektach już we wstępnej fazie projektowania wnętrz lokalu. Warto zadbać o wysoką jakość okien, tak aby dobrze izolowały akustykę. Tanim i dość skutecznym sposobem na poprawienie aury dźwiękowej jest zamontowanie podwieszanych sufitów z odpowiedniego rodzaju płyt, które dobrze absorbują dźwięki. Jeśli posiadamy większe fundusze i możliwości, warto zainwestować w izolację akustyczną budynku.

Warto w kwestiach dźwiękowych i muzycznych skorzystać z pomocy fachowców profesjonalnych firm audio marketingowych i nagłośnieniowych. Tacy specjaliści doradzą jak zmierzyć poziom akustyki w lokalu i zarazem stworzą dostosowany do panujących warunków system oraz zminimalizują ryzyko pojawienia się niechcianych efektów.

Dobór urządzeń technicznych należących do systemu nagłośnienia, uzależniony jest oczywiście od nakładów finansowych na to przeznaczonych. Jest to kwestia nie do ominięcia. Jeśli zależy nam jednak na najwyższej jakości dźwięku to warto zainwestować w sprzęt wysokiej klasy. Wybredni klienci przywiązują duża uwagę odnośnie parametrów brzmienia muzycznego.

Kolejna rzecz to wybór urządzeń, które będą odtwarzały repertuar. Profesjonalny player muzyczny powinien być czymś więcej niż tylko, standardowym odtwarzaczem muzyki. Jest to klucz służący dostarczaniu markowej muzyki i komunikatów bezpośrednio do klientów. Powinien zapewniać wyjątkową jakość dźwięku, blokować ingerencję do systemu osób niepowołanych , automatycznie aktualizować repertuar poprzez tzw. ADSL lub satelitę lub też zwyczajnie umożliwiać ładowanie ręczne za pomocą CD lub DVD. Treści muzyczne, radiowe i komunikaty, przechowywane powinny być najlepiej bezpośrednio na twardym dysku lub serwerze i działać bezobsługowo lub w zależności od preferencji, mogą być sterowane ręcznie. Ważną kwestią jest także możliwość funkcjonowania w wielu strefach jednocześnie oraz aby zakodowane treści dźwiękowe umożliwiały pełną kontrolę sterowania.

Aspekty sensoryczne opanowało już wiele amerykańskich i zachodnioeuropejskich restauracji tematycznych. Dobrym przykładem jest amerykańska sieć Rainforest Cafe, w której zaaranżowano otoczenie przypominające tropikalną dżunglę. I nie chodzi o samą muzykę… Wszystko począwszy od odgłosów, wystroju, przez menu i personel sprawia, że klienci czują się jakby spożywali posiłek w klimatach lasów podzwrotnikowych. Wewnątrz lokalu zaaranżowane zostały wodospady, deszcze tropikalne z grzmotami i błyskawicami, roślinność i zwierzęta tropikalne takie jak egzotyczne ptaki, krokodyle, motyle czy słonie. Dzięki dodatkowemu zastosowaniu animatroniki, niektóre zwierzęta mogą się poruszać, a użycie wokalizacji sprawia, że klienci mogą usłyszeć wrzaski małp i odgłosy rajskich ptaków. 

AUTOR: ALEKSANDRA POTRYKUS-WINCZA, COUNTRY MANAGER MOOD POLAND & BALTICS

Wpływ muzyki w lokalu na klienta:

  • Kreuje doznania emocjonalne. Odpowiednio wyselekcjonowana dociera do bodźców sensorycznych i motywuje do określonych działań.
  • Wspomaga zapamiętywanie miejsc i wydarzeń, co przekłada się na odtworzenie tej sytuacji w przyszłości i zachęca do ponownych wizyt.
  • Wpływa pozytywnie na konsumentów i pomaga podczas podejmowania decyzji o złożeniu zamówienia, a później kolejnych.
  • Umożliwia wydłużenie wizyty konsumenta w lokalu. W momencie gdy dostarczane są mu pozytywnie, odpowiednio wyselekcjonowane utwory muzyczne, gość zwykle decyduje się zostać dłużej i zamówić kolejne dania/napoje.
  • Wzmacnia percepcję i procesy pamięciowe. Dzięki muzyce, goście lepiej zapamiętują sytuacje towarzyszące określonym dźwiękom
  • Kreuje niepowtarzalny nastrój przy okazji wydarzeń okolicznościowych, np. okresów świątecznych, weekendowych i urlopowych
  • Eliminuje efekt „ciszy”, która zwykle wyprasza gości, daje odwiedzającym poczucie intymności i przytulności
  • Odpręża i relaksuje gości oraz pracowników

Korzyści ze współpracy z profesjonalnym dostawcą audiomarketingu:

  • Dobrze wyselekcjonowany program muzyczny identyfikuje działalność lokalu oraz wzmacnia i kreuje wizerunek marki.
  • Audiomarketing to skuteczne narzędzie marketingu sensorycznego, który w tym przypadku staje się także ciekawym, nowoczesnym nośnikiem informacyjnym, komunikującym ważne dla lokalu kwestie, takie jak oferty specjalne czy promocje.
  • Muzyka przykuwa uwagę gości, sprawiając, że czują się oni zadbani i docenieni (ktoś pomyślał o ich guście i odpowiednio dobrał utwory).
  • Muzyka daje możliwość nawiązania podświadomego dialogu między klientem a miejscem sprzedaży, zwiększając prawdopodobieństwo ponownych odwiedzin lokalu
  • Odpowiednie tło muzyczne wpływa na wydłużenie wizyty konsumentów w restauracji.
  • Muzyka wpływ także na decyzje zamówieniowe gości –ułatwia podejmowanie decyzji wyłączając logiczne procesy myślowe i pojawiające się kontrargumenty. Dzięki odpowiednio wykreowanej atmosferze możemy liczyć na to, że gość po obiedzie zamówi deser lub nadprogramowe napoje.
  • Wszystkie powyższe kwestie finalnie przekładają się zatem na zwiększenie przychodów oraz zysków lokalu.
  • Dźwięki pozytywnie wpływają także na personel lokalu, zarówno pod względem nastroju jak i efektywności wykonywanych czynności.