Wystawcy z różnych stron świata: Polski, Włoch, Białorusi, Belgii, Egiptu, Niemiec, Węgier, Indii, Indonezji, Rumunii, Rosji, Hiszpanii, Sri Lanki, Turcji, Wielkiej Brytanii, Wietnamu, kuchnie i alkohole świata, przyprawy i zioła, najlepsze produkty, specjalni goście kulinarni, eksperci branży spożywczej i HoReCa – słowem cała branża przez trzy dni w stolicy podczas Targów WorldFood Warsaw.
Ponad 90% dorosłych deklaruje, że nie wyobraża sobie dnia bez wypicia stawiającej na nogi kawy a ponad połowa bez aromatycznej herbaty. Wybór pomiędzy nimi bywa trudny, gdyż oba napoje posiadają szereg zalet. Kawa, dzięki zawartej w niej kofeinie, daje energię i pobudza sprawność psychiczną. Herbata natomiast, prócz niewątpliwych walorów smakowych oraz aromatycznych, przejawia właściwości lecznicze. Który z produktów jest zatem wypijany przez nas w większych ilościach?
Rynek kawy w Polsce systematycznie się rozwija, a w ciągu ostatnich 10 lat spożycie kawy wzrosło o ok. 80%. Statystyczny Polak wypija w ciągu roku napar z 3 kg ziaren kawy, jak jednak zaznaczają eksperci, rynek ma duży potencjał rozwojowy. Szybciej niż spożycie rośnie wartość kupowanej kawy, a to oznacza, że konsumenci coraz częściej sięgają po kawę premium. Dynamicznie rośnie też oferta ekspresów ciśnieniowych i kapsułkowych.
Dane Euromonitoru wskazują, że wartość rynku kawy w Polsce przekroczyła 5 mld zł, a prognozy na najbliższe lata przewidujące stały wzrost o ponad 1 proc. rocznie i sprawdzają się.
W przeliczeniu na ilość naparu przeciętny Polak wypija w ciągu roku 95 litrów kawy. W czołówce spożycia od lat utrzymują się Brazylia, Stany Zjednoczone oraz Niemcy, gdzie na mieszkańca przypada około 10 kg ziaren. Wysoko są również kraje skandynawskie, gdzie pity napar jest znacznie mocniejszy niż w pozostałych krajach i choć jego spożycie jest niższe, to w przeliczeniu na ziarna kawy Skandynawowie są liderami (ok. 15 kg na mieszkańca).
Zdaniem ekspertów rynek w Polsce jest rozwojowy, wchodzą nowi producenci kawy i ekspresów do kawy. Rośnie sprzedaż ekspresów ciśnieniowych, zarówno automatycznych, jak i kapsułkowych. Bardzo istotny dla rozwoju rynku pozostaje segment business to business, czyli branża hotelarsko-gastronomiczna i biurowa.
Jednak jak wykazały badania przeprowadzone w sklepach „Czas na Herbatę”, liderem wśród konsumentów pozostaje herbata. W ciągu dnia sięgamy po nią najczęściej od dwóch do trzech razy – (takiej odpowiedzi udzieliło odpowiednio 29% i 26% ankietowanych). Tymczasem kawą rozkoszujemy się zazwyczaj dwa (36% ankietowanych) lub jeden raz dziennie (35% ankietowanych). Przeważająca ilość użytkowników portalu Czajnikowy, bo aż 85% na co dzień pije herbatę liściastą i w większości jest to herbata czysta (62%). Większość z nas – 78% nie zwraca specjalnej uwagi na to, żeby herbata była organiczna. Najchętniej sięgamy po herbatę pochodzącą z Chin oraz Japonii i Sri Lanki. Zdecydowana większość z nas sięga po herbatę zieloną – 74% osób. Herbata czarna znalazła się na drugim miejscu prawie ex aequo z herbatkami ziołowymi. Najmniejszą popularnością cieszyła się herbata żółta oraz herbatki owocowe z najczęstszą bazą hibiskusa.
Herbatę najczęściej kupujemy w sklepach stacjonarnych (62%). Do nabywania herbaty w Internecie przyznało się 37% odpowiadających. Zakupy herbaciane wykonujemy przeważnie raz w miesiącu (35%), kilka razy w roku (28%) lub co dwa miesiące (23%). Wartość rynku herbaty w Polsce przekroczyła 2 miliardy i jest to rynek rozwojowy.
Kawa czy herbata zatem? Musicie sprawdzić osobiście.
– To najważniejsze targi w Warszawie poświęcone sektorowi spożywczemu i okazja do integracji i dyskusji o kondycji branży. Wystawcy z Polski i zagranicy, panele dyskusyjne, spotkania z sieciami handlowymi i specjalne konferencje poświęcone żywności i trendom w branży spożywczej – to wszystko podczas piątej edycji WorldFood Warsaw przy kawie albo herbacie z każdego zakątka świata – mówi Agnieszka Szpaderska manager Targów.
10-12 kwietnia – Worldfood Warsaw
Więcej informacji i rejestracja on-line na wydarzenie: www.worldfood.pl