21 maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Herbaty – napoju, który od wieków łączy ludzi, kultury i kulinarne tradycje. Ustanowione przez ONZ święto promuje zrównoważoną uprawę herbaty oraz podkreśla jej znaczenie społeczne i ekonomiczne, szczególnie w krajach produkujących.
Dla branży gastronomicznej to doskonały moment, by przypomnieć sobie o wszechstronności herbaty – nie tylko jako naparu, ale także jako składnika kreatywnych kompozycji kulinarnych.
Herbata na talerzu – inspiracje dla szefów kuchni i baristów:
Desery z nutą matchy – od lodów i tiramisu po serniki i bezy z dodatkiem japońskiej zielonej herbaty.
Herbaciane marynaty i sosy – np. polędwica wędzona z lapsang souchong, dressing z herbaty earl grey do sałatki z owocami morza.
Cocktaile herbaciane – cold brew z czarnej herbaty z rumem i tonikiem, kombucha z ginem i bazylią, chai espresso martini.
Herbata jako pairing – herbaty fermentowane, zielone czy białe jako bezalkoholowe odpowiedniki win, serwowane do degustacyjnych dań.
Trendy 2025:
RTD (ready-to-drink) – gotowe herbaty premium, również w gastronomii jako baza do drinków i koktajli bezalkoholowych.
Funkcjonalne herbaty z adaptogenami – np. z ashwagandhą, kurkumą, CBD – jako element menu wellness.
Ceremonialne herbaty – powrót do rytuału parzenia i podawania herbaty jako doświadczenia kulinarnego.
Zachęcamy szefów kuchni, restauratorów i baristów do celebrowania tego dnia – poprzez autorskie menu, degustacje herbat i prezentacje, które pokażą gościom nowe oblicza dobrze znanego napoju.
oprac. H.Handkowska
fot. pixabay.com.pl