Aby zacząć dyskusję na temat słuszności bytu aplikacji i ich funkcji, musimy zacząć od kilku danych. 22 mln smartfonów i aż do 6 godzin przed ekranem dziennie – tak wygląda rynek smartfonów w Polsce. 42% procent użytkowników social media korzysta z nich na urządzeniach mobilnych. Robi wrażenie?

 

69% czasu spędzanego w Internecie to aktywności na urządzeniach mobile. Dlaczego więc nie wykorzystać tego potencjału i wejść w interakcje z naszymi gośćmi z poziomu smartfona?

WSZYSCY UŻYWAMY APLIKACJI

Od codziennych czynności, jak nastawianie budzika, sprawdzenie tramwaju czy kupienie biletu, po wykorzystanie aplikacji w pracy – wysyłanie maili, ustalanie spotkań czy wideokonferencje – używamy mobile na co dzień, a telefon jest z nami zawsze.

APLIKACJE MOBILNE DO JEDNEGO WORKA

Niechęć restauratorów do aplikacji wynika z kilku aspektów, jednym z nich jest postrzeganie wszystkich aplikacji tak samo. Warto jednak przyjrzeć się ich funkcjom i poświęcić trochę czasu na przeanalizowanie spływających ofert i zapoznanie się z zaletami współpracy.

DELIVERY

Najpopularniejsze aplikacje foodowe w Polsce to segment delivery – aplikacje te pozwalają na zamawianie posiłków z poziomu smartfona wprost z restauracji do naszego domu. Przy takich współpracach warto zwrócić uwagę na warunki finansowe współpracy – marżę nakładaną przez firmę oraz koszt nowego sprzętu potrzebnego do obsługi aplikacji.

INFORMACYJNE

Kolejną grupą są aplikacje służące do przekazywania informacji o restauracjach użytkownikom. Tutaj najlepszym przykładem będzie program, w którym goście mogą przeczytać opinie o lokalu, ale także sprawdzić aktualne menu, czy podejrzeć zdjęcia.

LOJALNOŚCIOWE

Pieczątki na kawę powoli odchodzą w zapomnienie, podobne funkcje pełnią aplikacje, w których możemy zbierać wirtualne pieczątki (np. darmowe danie).

PRZED WIZYTĄ

To grupa aplikacji, dzięki której sprawiamy, że goście trafiają do naszego lokalu. Mogą to być zarówno aplikacje informacyjne, jak i takie, które zachęcają do odwiedzin dzięki atrakcyjnym ofertom lub zniżkom (np. aplikacje, które dają gościom rabat w restauracjach poza godzinami szczytu w zamian za opinie dla lokalu po wizycie).

ZYSKI

Dzięki aplikacjom możemy zyskać nie tylko nowych gości i częstsze odwiedziny stałych bywalców, ale także content online, np. zdjęcia na Instagramie. Kolejnymi plusami są opinie gości po wizycie, które są wymagane w niektórych aplikacjach. Dodatkowym atutem mogą być rezerwacje poza godzinami szczytu zapełniające pusty lokal, czy wsparcie marketingowe ze strony aplikacji.

NA CO UWAŻAĆ?

Najważniejszą rzeczą, którą musimy zrobić po zapoznaniu się z ofertą to analiza zysków i strat. Należy przyjrzeć się sposobowi rozliczania, okresowi wypowiedzenia i kosztom na start. Warto uwzględnić też swój czas oraz czas szkolenia pracowników z nowego systemu – jeśli taki jest wymagany. Ważne jest też, aby profil aplikacji odpowiadał profilowi naszej restauracji, w końcu dowóz, czy pieczątki dla restauracji fine diningowych to nie najlepszy pomysł…

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

Skoro poświęcamy czas na przeanalizowanie ofert nowych dostawców surowców lub napojów poświęćmy też czas na zapoznanie się z ofertami aplikacji. Nawet jeśli nie planujesz skorzystać z ofert - sprawdź je i poznaj najnowsze trendy i kierunki w kierunku których zmierza gastronomia.

Najpopularniejsze