Zaliczka nie jest bezpośrednio uregulowana w przepisach prawa i zawsze wynika z umowy. Polega na tym, że osoba, której udostępniamy lokal wpłaca, jeszcze przed realizacją usługi, określoną część wynagrodzenia. – W sytuacji, gdy do realizacji umowy nie dojdzie – zaliczka musi zostać zwrócona. Restaurator może jednak dokonać potrącenia zwracanej kwoty z kosztami, jakie poniósł w związku z realizacją swojej części umowy (np. zakup ozdób, produktów spożywczych itd.). Te koszty powinny być możliwe do udowodnienia i ściśle związane z umową – dodaje Edyta Duchnowska.
Zazwyczaj o wiele korzystniejsze jest wykorzystanie instytucji zadatku – w wielu przypadkach to dający zadatek z jakiegoś powodu rozmyśli się, albo też z innych przyczyn zmuszony będzie do odwołania wydarzenia. Wtedy też restaurator bez udowadniania jakichkolwiek poniesionych kosztów będzie mógł zatrzymać zadatek.