Oczekiwanie na większy ruch w lokalach gastronomicznych sprawił, że polscy operatorzy zaczęli zauważać możliwości płynące z lokalizacji swoich punktów w centrach handlowych. – Faktycznie uważa się, że to miejsca o dużym potencjale wzrostu. Pozytywną stroną lokalizacji placówek gastronomicznych w centrach handlowych jest możliwość dotarcia do klientów korzystających z oferty multipleksów, sklepów i punktów rozrywkowych – mówi Mo Mokhtar, dyrektor zarządzający Pasiony Group, angielskiej firmy konsultingowej specjalizującej się w branży gastronomicznej. – Brytyjski rynek gastronomiczny, składający się zarówno z punktów typu fast-food, jak i klasycznych restauracji z pełną obsługą, zbliża do osiągnięcia swej masy krytycznej – schematu, w którym mimo sześciu innych lokali w pobliżu, ludzie przychodzą także do Twojego. Wielu operatorów wręcz nie chce działać w odosobnieniu od innych lokali gastronomicznych – dodaje Mokhtar. Do zalet centrów handlowych zaliczyć należy darmowe zazwyczaj parkingi i względne bezpieczeństwo. Wiele z nich, to olbrzymie obiekty, w których spędza się przynajmniej 2-3 godziny. To przyciągający klientów „rynek”. Mo Mokhtar twierdzi, że wymierne korzyści w przypadku polskiej gastronomii można uzyskać także z faktu, że w centrach handlowych konkurencja podlega „kontroli” w przeciwieństwie do lokalizacji gastronomii na głównych ulicach, które są środowiskiem nieprzewidywalnym z uwagi na zróżnicowany ruch klientów oraz specyfikę gastronomii. Jedynym problemem gastronomii w centrach handlowych, oprócz kosztów, jest uzależnienie od innych punktów handlowych i usługowych. Dotyczy to szczególnie placówek zlokalizowanych poza miastami. Ważny jest aktualny repertuaru kin, wygodny dojazd, sezonowe oferty i promocje. Wszystko to sprawia, że klienci odwiedzają centra handlowe i pozostają w nich nawet wieczorem. Dlatego polscy operatorzy muszą być przekonani, że ich model gastronomii pasuje do lokalnych warunków. Mo Mokhtar dodaje, że nowi inwestorzy, którzy starają się odnieść sukces na polskim rynku, uznali centra handlowe za idealny środek do uzyskania zarówno właściwej ekspozycji, jak i dalszej ekspansji. Stanowią miejsce, w którym startować można także z zupełnie nowymi pomysłami gastronomicznymi.
(Źródło: Pasiony Group)