Wyższa frekwencja w hotelach

Aktualności

Wyższa frekwencja w hotelach

We wszystkich kategoriach hoteli w maju frekwencja poprawiła się o kilkanaście punktów procentowych w stosunku do kwietnia. 45 % badanych hotelarzy przyznało, że musiało zwiększyć ceny w zakresie między 11 a 20 % – podała we wtorek Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego.

We wtorek Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego poinformowała o wynikach badania przeprowadzonego w pierwszej połowie czerwca, które wykazało, że maj był kolejnym miesiącem poprawy wyników dotyczących obłożenia turystycznego w stosunku do kwietnia, a także kolejnym najlepszym pod tym względem miesiącem w bieżącym roku. “Wskaźniki frekwencji w maju w wielu hotelach osiągnęły satysfakcjonujące poziomy” – oceniła IGHP.

Dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie już tylko 9 % nie przekroczyło 30 % frekwencji (w kwietniu było to 18 %), a satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 50 % uzyskało ponad 3/4 hoteli (w kwietniu była to połowa), w tym 24 % obiektów uzyskało obłożenie powyżej 70 % – podała Izba.

Podróże biznesowe

IGHP odnotowała, że “podobnie jak w marcu i kwietniu, wyniki hoteli miejskich (biznesowych) były wyraźnie lepsze niż obiektów pozamiejskich (wypoczynkowych)”. “W hotelach miejskich blisko 85 proc. zanotowało frekwencję powyżej 50 % a tylko 8 % obiektów nie przekroczyło 30 proc. W hotelach pozamiejskich odpowiednio połowa obiektów zanotowała frekwencję powyżej 50 %, a 7 % stanowiła grupa, która uzyskała obłożenie poniżej 30 % – wymienili autorzy raportu.

Badanie pokazało, że w przypadku hoteli biznesowych 87 proc. odnotowało wyniki “powyżej 50 %” frekwencji. “Z kolei frekwencji 30 % nie osiągnęło tylko 2 % hoteli. W obiektach wypoczynkowych było to odpowiednio 58 proc. obiektów z frekwencją powyżej 50 % i 16 %, które uzyskały obłożenie poniżej 30 %” – podkreślono.

Pytania objęły również wzrost cen — dane świadczą o “ciągłej tendencji wzrostowej”. W stosunku do roku 2019 na wzrost wskazało 81 % obiektów, a w relacji do maja ubiegłego roku 83 %, w tym 27 % hoteli wskazało na wzrost “o więcej niż 20 %”.

Wzrosty cen na wakacje

IGHP zapytała hotelarzy o przewidywany wzrost cen na okres wakacji w stosunku do ubiegłego roku. “Zdecydowanie dominujące odpowiedzi dotyczyły wzrostu do 10 proc. (35 proc. ankietowanych hoteli) i w przedziale 11-20 % (45 %). Na wzrost powyżej 20 % wskazała grupa niespełna 20 % hoteli” – wskazała IGHP.

Badanie uwzględniło rezerwacje w najbliższych miesiącach, w tym rezerwacje na czerwiec. “Widać wyraźną poprawę w stosunku do wyników poprzedniej ankiety, szczególnie jeśli chodzi o czerwiec i lipiec. W czerwcu już tylko 16 proc. hoteli wskazało na obłożenie poniżej 30 % (miesiąc temu dla maja było to 31 %). Z kolei frekwencję powyżej 50 % wskazała ponad połowa hoteli” – podała IGHM.

“Kolejny miesiąc, tj. lipiec, to także poprawa w stosunku do czerwca z danych ankietowych w poprzednim miesiącu. Jednak tutaj 42 % hoteli posiada obłożenie poniżej 30 proc. Natomiast frekwencję powyżej 50 % wskazało 19 % obiektów. Lipiec to pierwszy miesiąc wakacji” – podała IGHP. “Widoczne są więc wyraźne różnice w prognozach obłożenia pomiędzy hotelami miejskimi (biznesowymi) a pozamiejskimi (wypoczynkowymi), oczywiście na korzyść tej drugiej grupy” – zaznaczono. W hotelach miejskich ponad 75 % obiektów nie przekracza frekwencji 30 %, a powyżej 50 % wskazuje “tylko 9 proc.” “Z kolei obiekty wypoczynkowe z obłożeniem poniżej 30 % stanowią tylko 29 proc., a frekwencję powyżej 50 % posiada 37 % hoteli” – wynika z badania.

Trudności w zarządzaniu

IGHM zwraca uwagę, że dane na lipiec “i słabe na razie prognozy na sierpień” (65 % hoteli z obłożeniem poniżej 30 %) “potwierdzają obserwowane od wielu miesięcy zjawisko krótkiego okienka rezerwacyjnego, które stanowi duży problem operacyjny w zarządzaniu kosztami, przede wszystkim kosztami personelu w obiektach wypoczynkowych”.

W ankiecie przeprowadzonej w dniach 9-14 czerwca wzięło udział 135 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 69 % położonych jest w miastach. 30 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (84 %) to hotele liczące do 150 pokoi, 62 % hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 89 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 34 %, łączące segment biznesowy z turystycznym 38 %, a specjalizujące się w turystyce wypoczynkowej 28 %. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (92 proc.).