Przyjemność smaku oraz kuszące efekty wizualne sprawiają, że klienci kawiarni i restauracji chętnie próbują nowości w menu na słodko. Możliwość spotkań bez ograniczeń, sezonowy wzrost aktywności ogródków gastronomicznych, a także wybór wyśmienitej kawy to dodatkowy magnes dla tych, którzy pragną wyjść z domu i delektować się ulubionym deserem w towarzystwie aromatycznego napoju.
Wiosną nie tylko przyroda budzi się do życia po zimowym uśpieniu. Dla rynku kawiarnianego zaczyna się czas wzmożonego ruchu, a menu wzbogaca się o propozycje orzeźwiające, schłodzone, z dodatkiem lodów i sezonowych owoców.
Króluje oczywiście aromatyczna kawa w rozmaitych wariantach, kuszą także lekkie i pożywne koktajle, ciasta, ciasteczka i desery lodowe. Ożywają ulice, miejska przestrzeń zazielenia się i rozkwita, niezaprzeczalnym atutem każdego lokalu staje się więc ogródek, choćby najmniejszy.
Coraz więcej właścicieli lokali decyduje się w tym okresie na włoski styl podawania kawy i wystawia chociażby dwa stoliki przed lokal. Jak dobrze wiemy, na radość oraz satysfakcję z picia kawy wpływa nie tylko dobre towarzystwo, lecz również miejsce jej spożywania – mówi Marlena Braun, Key Account Manager w firmie Astra Coffee & More. Restauracje oraz kawiarnie oferują szeroki asortyment kaw, które ze względu na sposób podania, zaparzenia, oraz pochodzenie ziaren dają różnorodne doznania smakowe – dodaje.
W świecie słodkich przyjemności również panuje coraz większa różnorodność. O wyborze deseru w restauracji lub kawiarni decydują już nie tylko preferencje smakowe.
Liczy się jakość składników, ich pochodzenie, sposób przygotowania, walory wizualne. Klienci są też ciekawi nowych trendów, które, jeśli odpowiadają ich indywidualnym gustom, cieszą się dużym zainteresowaniem.
WYSMAKOWANA FORMA
Pasjonatów słodkości wśród klientów lokali gastronomicznych nie brakuje, dlatego przed specjalistami w tej dziedzinie stoją wciąż nowe wyzwania. Trendy wpływają na różne aspekty przygotowywanych specjałów, ale na plan pierwszy wysuwa się dopracowanie pod względem wizualnym.
W końcu desery to uczta dla zmysłów i jeden z najbardziej spektakularnych przykładów na „jedzenie oczami”. Liczy się każdy detal: zestawienie kolorów, kształtów, barw, faktura, układ elementów na talerzu – wszystko to daje mnóstwo możliwości. Mistrzowie cukiernictwa doskonale jednak wiedzą, że zbyt wybujała forma nie do końca współgra z nowoczesnym poczuciem estetyki.
Czego jeszcze mogą oczekiwać amatorzy słodkich dań? Na topie są m.in. dawne receptury z zaprezentowane w nowoczesnej formie, lekkość i elegancja na talerzu oraz urozmaicenia w postaci elementów przestrzennych. Prawdziwy hit to zioła, kwiaty jadalne oraz kiełki coraz odważniej reprezentowane w świecie deserów. Mogą być one zarówno składnikiem receptury podstawowej, jak i typowym elementem ozdobnym.
EFEKT ZASKOCZENIA
Mówiąc o deserach, nie możemy zapominać o walorach smakowych – klienci, choć mają swoje ulubione połączenia, lubią też być zaskakiwani. Desery wcale nie muszą być słodkie, aby zachwycać smakiem. W tej dziedzinie sporo do zaoferowania mają trendy lodowe: buraczek, bazylia, koperek, sorbet szczawiowy, mak, ogórek. Choć w każdym sezonie nie brakuje nowinek i modnych inspiracji, warto pamiętać klasycznych smakach.
Ciekawym kierunkiem goszczącym w deserach już od kilu sezonów, jest multisensoryka, czyli wielozmysłowe doznania. Szczególnie dobrze sprawdza się ona w mrożonych deserach – kremowa masa może kryć w sobie różne tekstury, orzechy, migdały, chrupiące kawałki czekolady i owoców, gęste sosy, kruche ciastka i bezy. Smakowe przyjemności potęguje też silny trend botaniczny, czerpiąc z owoców, warzyw i roślin zielarskich (np. ekstrakty z ziół i kwiatów). W cenie są naturalne składniki zaskakujące właściwościami – i tak można kwiaty wykorzystać do lodów, deserów, ciast, ale skupiamy się już nie tylko na aromacie i wyglądzie, lecz także na smaku. Kolejna odsłona multisensoryczności w deserach to inspiracje azjatyckie, np. desery na bazie lodu kruszonego w różnych wielkościach, od proszku po cienkie płatki i większe kawałki, z dodatkami np. mielonych orzechów i fasoli adzuki.
TEGO OCZEKUJĄ KLIENCI
Konsumenci są coraz bardziej świadomi znaczenia kwestii prozdrowotnych i ekologicznych. Tendencje te przenoszą się także na oczekiwania wobec oferowanych produktów i usług w sklepach, hotelach, restauracjach i kawiarniach.
Nie maleje zainteresowane daniami wegetariańskimi i wegańskimi, także w menu deserowym, a roślinne alternatywy masła, śmietany i tłuszczów na dobre zadomowiły się już w gastronomii. Lokale coraz śmielej wprowadzają więc propozycje oparte na roślinach. Co więcej, w deserach coraz ważniejsze staje się takie planowanie receptury, by zmniejszać ilość cukru lub zastąpić go produktem alternatywnym.
Rynek staje się bardziej spersonalizowany – powstaje oferta słodkości dla osób na różnego rodzaju dietach, dla sportowców, diabetyków itp. Rosnące wymagania nie omijają też kawowych specjałów. Klienci zwracają uwagę na pochodzenie surowca, na to, jak prażone są ziarna, na metody parzenia i niuanse smakowe poszczególnych napojów.
Branża cukiernicza jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi gastronomii, poprzednie lata przyniosły olbrzymie postępy w świadomości konsumenckiej – mówi Przemysław Zwański, kucharz w restauracji hotelu Holliday Inn Gdańsk City Centre, członek stowarzyszenia Euro-Toques Polska. Wegańskie, bezglutenowe ciasto francuskie przyprawiłoby o zawał niejednego Francuza, podobnie rzecz ma się z canollo, panna cottą czy babą napoletaną w przypadku Włochów. W nowoczesnym świecie cukierniczym to już jednak chleb powszedni. Łamanie ograniczeń i brak zgody na wykluczanie gości ze względu na nietolerancje czy choroby jest rzeczą tak normalną i oczywistą jak nigdy przedtem. Obserwując konkursy cukiernicze i trendy jestem przekonany, że ta lokomotywa rozpędzona przez braci Adria nadal nabiera rozpędu i coraz częściej trafia pod strzechy – dodaje.
Odpowiadamy na potrzeby klientów gastronomicznych, których rosnąca świadomość na temat kawy powoduje, że musimy sprostać coraz to nowszym wymaganiom w zakresie wypalania, pakowania, jak i technologii palenia ziaren kawy – podkreśla Marlena Braun, Key Account Manager w firmie Astra Coffee & More. Kawa produkowana jest z wykorzystaniem technologii Pure Roasting Method. Stale utrzymywana, czysta atmosfera wewnątrz pieca prażalniczego gwarantuje 100 % czystego smaku i aromatu – dodaje.
Standardowa mała czarna to podstawa, ale eksperymenty z proporcjami, dodatkami, rodzajami mleka i metodami parzenia pozwalają urozmaicić ofertę oraz przyciągnąć nowych klientów.
Wiosną i latem dominują nie tylko tradycyjne kawy mleczne, ale również te przygotowane z dodatkiem napojów roślinnych. Rośnie popularność kawy przygotowywanej na zimno, czyli cold brew i nitro cold brew. Bogata w kofeinę, orzeźwiająca, o jedwabistej konsystencji, staje się coraz mocniejszym punktem kawowego menu.
Beata Woźniak