13-14 października w warszawskim Sangate Hotel Airport odbędzie się Whisky Live Warsaw. Tegoroczna odsłona festiwalu będzie czwartą z kolei organizowaną w stolicy. Dla wystawców oraz gości festiwalowych przeznaczono prawie trzykrotnie większą niż poprzednio przestrzeń – ponad 2200 m2 wypełnionych stoiskami, sceną oraz innymi atrakcjami przygotowanymi dla miłośników tego wyjątkowego trunku, jakim jest whisky.
Rekordowa liczba wystawców
Dokładna liczba wystawców będzie znana dopiero na kilka dni przed rozpoczęciem imprezy, ale już teraz wiadomo, że zostanie pobity zeszłoroczny rekord frekwencji. Organizatorzy szacują, że w festiwalu weźmie udział blisko 80 wystawców, oferujących ponad 500 gatunków whisky do degustacji. Spora część z nich będzie bezpłatna. Za wybrane, droższe edycje trzeba będzie zapłacić specjalnymi, dostępnymi na miejscu voucherami.
– Warszawski festiwal stał się miejscem krajowych i zagranicznych premier. W październiku po raz pierwszy w Polsce pojawi się szwajcarska whisky Santis, produkowana w browarze Brauerei Locher AG. Rodzina Locher warzy piwo w Appenzell, u podnóża Alp od 1886 roku. W 1999 roku Karl Locher rozpoczął produkcję whisky, do której używa lokalnego jęczmienia, starych beczek po piwie oraz pozyskiwanej z pobliskich źródeł wody. Trzy lata później zabutelkowano Santis Malt, pierwszą szwajcarską whisky – opowiada Jarosław Buss, organizator corocznego Whisky Live Warsaw.
W tym roku w Sopocie (lokalna odsłona festiwalu Whisky Live) owacyjnie przyjęto FLOKI, pierwszy islandzki alkohol wyprodukowany z tamtejszego jęczmienia przez destylarnię Eimverk Distillery. Ciekawostką jest fakt, że do produkcji jej dymnej wersji zamiast torfu (do osuszenia słodu jęczmiennego) używa się owczych odchodów, co wcale nie odstraszyło miłośników mocnej, dymnej whisky. Dotychczas FLOKI było dostępne jedynie jako young malt, tzw. niepełna whisky, ze względu na krótszy niż wymagany (tj. trzyletni) okres leżakowania w beczkach dębowych. Jednak wkrótce pojawi się pierwsza, oficjalna whisky z tej destylarni. Kolejne nowości to Glenmorangie Astar oraz Ardbeg Ano, należące do koncernu Louis Vuitton Moët Hennessy. Podczas festiwalu prezentowane będą również inne alkohole z rodziny „brown spiritis”. Po raz pierwszy w tej części kraju pojawią się duńskie rumy A.H. Riise, pochodzące z destylarni zlokalizowanej na dawnym terenie Duńskich Indii Zachodnich, a obecnie Wyspach Dziewiczych (terytorium zależne od USA). W ich ofercie znajdują się rumy finiszowane w różnych beczkach (m.in. po porto, Sherry czy słodkim winie Sauternes).
Główna scena festiwalowa
Whisky Live Warsaw to nie tylko degustacja whisky z wszystkich zakątków świata, ale również możliwość spotkań ze światowymi autorytetami w tej dziedzinie, master blenderami, global ambasadorami oraz przedstawicielami zagranicznych destylarni.
– Wpisujemy się w światowy koncept imprez pod szyldem Whisky Live, które stanowią doskonałe miejsce do rozmów na temat trendów i zjawisk zachodzących na rynku whisky, wymiany spostrzeżeń odnośnie wybranych smaków i aromatów tego trunku. Stawiamy na edukację naszych gości, którzy dzięki przyswojonej w ten sposób wiedzy mogą później samodzielnie zgłębiać tajniki fascynującego świata whisky – przekonuje organizator Jarosław Buss.
W tym roku życie festiwalowe skupi się na głównej scenie, zlokalizowanej w centralnym miejscu Whisky Live Warsaw. Organizatorzy przygotowali bogaty program wydarzeń. Odbędą się spotkania z uznanymi autorami książek o whisky. Ingvar Ronde opowie o tegorocznym wydaniu „Whisky Yearbook 2017” – obowiązkowej pozycji każdego miłośnika tego trunku. Z kolei Dominic Roskrow pojawi się w Warszawie z najnowszą edycją zaktualizowanej przez siebie, kultowej pozycji wydawniczej autorstwa nie żyjącego już Michaela Jacksona – „Michael Jackson’s Malt Whisky Companion”. Obie książki będą do nabycia w sklepie festiwalowym. Na scenie odbędzie się również szereg prezentacji, wykładów oraz rozmów na temat whisky. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny, w ramach zakupionego biletu. Grono zagranicznych gości uzupełni Georgie Bell – globalny ambasador marki Bacardi, znana w środowisku miłośników alkoholi typu Premium jako „miss whisky”.
Zatoka Smaku w żółtych barwach
Po raz kolejny nie mogło zabraknąć w Warszawie atrakcji kulinarnych. Tegoroczny koncept gastronomiczny z pewnością przypadnie do gustu wszystkim miłośnikom dobrego jedzenia, a wszystko za sprawą strategicznej współpracy z Gault&Millau Polska, wydawcą prestiżowego przewodnika po restauracjach i hotelach w całej Polsce. Na specjalnie wydzielonej powierzchni festiwalowej zwanej „Zatoką Smaku” odbywać się będą warsztaty kulinarne, pokazy live cookingu oraz food pairingu (popularnego ostatnio parowania potraw z whisky) z udziałem najlepszych szefów kuchni w kraju. Goście będą mogli spróbować m.in. serów i wędlin połączonych z odpowiednimi gatunkami whisky, a także słodyczy i lodów przygotowanych na bazie tego złocistego trunku. Przewidziano również szereg konkursów z nagrodami.
Konkurs na najlepszą whisky festiwalową
W tym roku organizatorzy postanowili przyznać nagrodę dla najlepszej whisky festiwalowej. Każdy wystawca będzie mógł zgłosić do konkursu jedną whisky dostępną na stanowisku. Wyboru najlepszego trunku dokona jury konkursowe, złożone z krajowych i zagranicznych autorytetów w tej dziedzinie. Konkurs pod nazwą „Warsaw Whiskies Awards” to efekt szerszej współpracy z organizacją Paragraph Publishing, właścicielem konceptu Whisky Live oraz organizatorem odbywających się raz do roku w Londynie prestiżowych zawodów „World Whiskies Awards”.
– Liczymy, że konkurs na stałe wpisze się w krajobraz festiwalowy, stanowiąc ważny element budowania rozpoznawalności oraz przewagi konkurencyjnej zwycięskiej marki – twierdzi Jarosław Buss.
Przed dylematem, która whisky smakuje najlepiej staną również goście festiwalowi. Ranking publiczności wskaże trunek cieszący się największą popularnością wśród uczestników Whisky Live Warsaw. Zwycięzcy w obu kategoriach otrzymają pamiątkowe dyplomy, specjalnie zaprojektowane statuetki oraz możliwość posługiwania się przyznanym tytułem w działaniach promocyjnych.
Inne atrakcje
Dla tych, którzy poza wybornymi smakami i bogatym wachlarzem aromatów widzą w tym trunku również skuteczne narzędzie inwestycyjne, przygotowano wykład na temat inwestowania w whisky. Indeks Rare Whisky Apex 1000, będący najszerszym wskaźnikiem cen na rynku whisky, wzrósł aż o 140 proc. w ciągu ostatnich 5 lat. Na whisky można zarobić, trzeba tylko wiedzieć jak. Po raz kolejny pojawi się Stacja Dram z unikatowymi, wiekowymi, limitowanymi butelkami oraz możliwością nabycia ich próbek w małych, przygotowanych przez organizatora buteleczkach. Z kolei Strefa Relaksu to przestrzeń dla tych, którzy po degustacjach zechcą zaczerpnąć oddechu i nabrać siły przed odwiedzeniem kolejnych stanowisk. O tym, że whisky dobrze smakuje nie tylko z lodem czy colą przekonamy się w specjalnych cocktail barach. Koktajle oferować będzie marka Baccardi oraz znana irlandzka destylarnia Telling, która z myślą o chłodnych jesiennych wieczorach przygotowała gorący napój o piekielnej nazwie Telling Damn Fine Hot Whiskey. Nie mogło również zabraknąć sesji Masterclass, zamkniętych spotkań prowadzonych przez przedstawicieli zagranicznych destylarni. Jedno z nich poprowadzi w tym roku Celine Tetu, globalny ambasador marki Compass Box. Poza główną przestrzenią festiwalową, dostępną wewnątrz hotelu, do dyspozycji gości pozostanie również taras o powierzchni 400 m2. To na nim pojawią się wystawcy oferujący szeroki wachlarz cygar. Część entuzjastów dobrej whisky to przecież również Cigar Aficionados, którzy z pewnością zechcą wymienić się wiedzą i doświadczeniami w zakresie tych produktów klasy premium. Jak co roku, przy wyjściu do hotelu na uczestników czekać będzie sklep festiwalowy, a w nim bogata oferta whisky dostępna w cenach niższych o VAT.
Więcej informacji o festiwalu znajduje się pod adresem www.whiskylivewarsaw.com .