Unilever Food Solutions: jak przeciwdziałać otyłości?

Newsy

Unilever Food Solutions: jak przeciwdziałać otyłości?

10 lipca 2012

W Warszawie, odbyła się konferencja prasowa „Czy branża gastronomiczna może włączyć się w działania zapobiegające rozwojowi otyłości wśród Polaków?” Zaprezentowano na niej wyniki badania World Menu Report 3 „Jedzenie kuszące i zdrowe”. Jednym z prelegentów była dr hab. Magdalena Olszanecka-Glinianowicz, prezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością.

Problem otyłości dotyczy coraz większej grupy Polaków. Zbyt dużą masę ciała ma już co drugi dorosły – 36% cierpi na nadwagę, a 20% jest otyłych. Dr hab. Magdalena Olszanecka-Glinianowicz zwróciła uwagę, że zbyt duża masa ciała często sprzyja rozwojowi wielu groźnych chorób, takich jak: nadciśnienie, miażdżyca, cukrzyca, a nawet nowotwory i bezpłodność.

Jak wynika z badania World Menu Report 3 „Jedzenie kuszące i zdrowe” przygotowanego przez Unilever Food Solutions, Polacy jedzący poza domem chcieliby mieć sposobność zjedzenia zdrowszych wersji ich ulubionych dań. Aby było to możliwe, szefowie kuchni w lokalach powinni małymi krokami wprowadzać zmodyfikowane wersje tych samych dań, aby zaspokoić potrzeby klientów.

W jakim kierunku powinna więc podążać branża gastronomiczna?

Na to pytanie starali się odpowiedzieć eksperci: specjaliści do spraw żywienia  – pani dr hab. Magdalena Olszanecka-Glinianowicz oraz Iwonna Niegowska- żywieniowiec Unilever, a także doświadczeni szefowie kuchni – Tomasz Szlegel z Unilever Food Solutions oraz Andrzej Bryk, ekspert programu Menu Bez Tajemnic. Przedstawili oni kilka prostych metod pozwalających na wprowadzenie zmian do menu restauracji czy barów. Okazuje się bowiem, że np. zmniejszenie porcji serwowanych potraw, redukcja ilości soli na rzecz aromatycznych ziół czy też dodawanie do dań dużej ilości warzyw i owoców, może w dłuższej perspektywie wpłynąć na zdrowie konsumentów i przeciwdziałać otyłości. Również w tym przypadku niewielkie działania zaowocują dużą zmianą.

W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele mediów branżowych, ogólnoinformacyjnych oraz konsumenckich, zajmujących się tematyką zdrowotną i kulinarną. Po spotkaniu, wszyscy uczestnicy konferencji mieli okazję spróbować zdrowszych i mniej kalorycznych wersji popularnych dań, m.in. barszczu z uszkami o warzywnym nadzieniu i tiramisu nazwanego „Kawowym przebudzeniem”, aby „na własnym podniebieniu” przekonać się, że zdrowsze nie znaczy mniej smaczne.