Zakończyły się 9. Międzynarodowe Targi Wyposażenia Obiektów Noclegowych WorldHotel. 106 wystawców z 5 krajów zaprezentowało rozwiązania dla hotelarstwa, a odwiedzający zapoznali się z nowościami produktowymi i aktualnymi trendami. Konkursy kulinarne, które po raz pierwszy towarzyszyły targom, były natomiast okazją, by poszukać inspiracji do restauracyjnego menu. Targi odbyły się w dniach 12-14 października w Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska w Warszawie.
WorldHotel to specjalistyczne wydarzenie, które odwiedziło ponad 3000 osób, w tym właściciele i zarządzający hotelami, pensjonatami, ośrodkami wypoczynkowymi i konferencyjnymi, inwestorzy, restauratorzy, a także projektanci i dekoratorzy wnętrz. Profesjonaliści z branży hotelarskiej przybyli tu po najnowsze produkty i rozwiązania, inspirację, wiedzę i kontakty. Podczas uroczystego otwarcia podkreślono wkład Targów WorldHotel w budowanie wzrostu konkurencyjności polskiego hotelarstwa na rynku międzynarodowym.
Pierwszego dnia odbyło się śniadanie biznesowe, podczas którego przedstawiciele IGHP, Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz prezesi i dyrektorzy hoteli dyskutowali o ekonomii współdzielenia i jej wpływie na branżę. Uczestnicy wymienili się spostrzeżeniami, doświadczeniami z innych krajów oraz możliwymi rozwiązaniami tej kwestii. Za kluczową sprawę uznano zapewnienie równych szans hotelarzom i innym podmiotom poprzez stworzenie odpowiednich przepisów prawa.
Hotelowe wnętrze – jakość, nowoczesność, design
Zanim ruszą prace związane z urządzeniem wnętrza obiektu ważne jest określenie kim będzie gość hotelu. Inaczej będzie zatem wyglądał hotel nastawiony na biznesowego klienta, a inaczej wakacyjny. Podstawą dobrego projektu wnętrza jest harmonia pomiędzy bazą, jaką stanowią podłogi i ściany, a pozostałymi elementami wyposażenia. – Wszystkie elementy wyposażenia kształtują atmosferę hotelu. Na poczucie komfortu wpływają proporcje kolorów, form i ich wzajemne relacje. Dodatkowo istotne jest, aby wszystkie części hotelu miały spójny wystrój. Podświadomie zostanie to odebrane jako porządek – mówiła Agata Słoma, architektka, ekspertka projektowania wnętrz i właścicielka studia projektowego OMII.pl. Ciekawe przykłady można było obejrzeć w zaprojektowanej przez nią Strefie Designu, w której znalazły się elementy przygotowane specjalnie na targi.
Przechadzając się między stoiskami można było znaleźć inspiracje do wyposażenia każdej części hotelu. Wystawcy prezentowali podłogi, wykładziny, łóżka, materace, pościele i zasłony. Na stoisku firmy Indigo Decor prezentowane były meble sprowadzane z Indii. – W ofercie mamy meble orientalne, loftowe, kolonialne i klasyczne. Wykonane są z drewna palisandru, akacji, teku i manganowca, pasują zarówno do pokoju, recepcji czy restauracji. To meble z duszą, dla koneserów. Poza tym można u nas znaleźć też artykuły dekoracyjne wykonane z naturalnych materiałów oraz szeroką ofertę lamp – zachwalała Karolina Telak, product manager.
Niezbędnymi produktami w każdym hotelu są kosmetyki, ręczniki, urządzenia do sprzątania i środki czystości. Swoją premierę na Targach WorldHotel miała marka Sensu. Marlena Rejczak, dyrektor handlowy, zaprezentowała zestawy kosmetyków hotelowych. – W naszej ofercie jest kilka linii produktów. Oferujemy również usługę dostosowania ich do identyfikacji wizualnej obiektów hotelowych. Personalizacja dotyczy zarówno całych zestawów, jak i pojedynczych produktów, które wchodzą w ich skład linii. Podczas targów proponowaliśmy nasze produkty w promocyjnych cenach, co spotkało się z dużym zainteresowaniem zarówno klientów z 4-gwiazdkowych obiektów, jak i z hosteli – dodała.
Poza ofertą mebli, ręczników, dywanów, wykładzin, oświetlenia, kosmetyków hotelowych na odwiedzających czekali też producenci i dystrybutorzy m.in. elementów dekoracyjnych, zastaw stołowych czy tkanin, ale również herbat, kaw, syropów czy ciast. Zainteresowaniem cieszył się Jesienny Outlet HoReCa, gdzie większość prezentowanych urządzeń gastronomicznych i mebli ogrodowych została na miejscu sprzedana.
Nowatorskie technologie
Hotelarze mają do wyboru coraz więcej nowoczesnych rozwiązań, które poprawiają efektywność pracy, przynoszą wymierne oszczędności i zwiększają zakres usług. Podczas tegorocznych targów można było znaleźć wiele nowinek, które w Polsce nie są jeszcze stosowane na szeroką skalę.
Jednym z urządzeń, które dopiero zaczyna pojawiać się w hotelach, był oczyszczacz powietrza AeraMax® Pro. Jak przekonywał Radosław Stachacz, specjalista ds. HoReCa z firmy Higma Service, to bardzo innowacyjne rozwiązanie. Urządzenie doskonale filtruje powietrze i oczyszcza je z zanieczyszczeń, alergenów, bakterii, wirusów i nieprzyjemnych zapachów. – Oczyszczacz sprawdza się w takich pomieszczeniach jak sale konferencyjne, sale zabaw czy siłownie. Dodatkowo montując AeraMax® Pro w kilku tylko pokojach hotel zwiększa swoją szansę na dotarcie do klientów cierpiących na alergie. To urządzenie znacznie poprawia komfort przebywania w pomieszczeniu, w którym jest zamontowane – powiedział.
Innym przykładem udogodnienia dla gościa, jest ładowarka montowana w standardowym gniazdku elektrycznym, posiadająca zwijany kabel, która na Targach WorldHotel miała swą premierę. Kamil Główczak, koordynator ds. sprzedaży z firmy Wall Mobile Charger, wyjaśniał sposób montażu oraz zalety urządzenia. – Do ładowarki można podłączyć telefon i tablet marki Apple, a także każdy smartfon, tablet i urządzenie micro USB dostępne na rynku. To jedyny na świecie tego typu sprzęt, zawiera oryginalne części firmy Apple i jest opatentowany. Doskonale sprawdzi się w hotelach, gdyż dzisiaj każdy ma sprzęty elektroniczne, które musi ładować. Rozwiązujemy w ten sposób nie tylko problem zapomnianej ładowarki, ale również ułatwiamy korzystanie z potrzebnych nam na co dzień urządzeń – dodał.
Nowością prezentowaną przez firmę LSI Software była aplikacja Roomio, która została wyróżniona w konkursie „The Best of WorldHotel 2016”. – Stworzyliśmy ją z myślą o każdym hotelu. To aplikacja, która zastępuje teczkę informacyjną. Z poziomu tabletu gość może załatwić wszystkie sprawy hotelowe: na przykład zamówić do pokoju posiłek albo budzenie, zarezerwować zabieg SPA, zapoznać się z informacjami o hotelu i okolicy, obejrzeć swój rachunek, czy choćby zdalnie sterować oświetleniem w pokoju. Roomio oznacza możliwość wyższych zysków dla hotelu dzięki zwiększeniu sprzedaży usług dodatkowych. Dla gości hotelowych jest to większa wygoda. No i kwestia ekologii – oszczędności na druku ulotek czy broszur, które rzadko są czytane. – powiedziała Magdalena Pigłowska, specjalista ds. kluczowych klientów LSI Software. – W panelu administracyjnym można personalizować informacje i dostosować wygląd aplikacji do potrzeb danego hotelu. Bardzo cieszymy się z nagrody, ponieważ dodatkowo zwiększyła zainteresowanie Roomio – wyjaśniała.
Uzupełnieniem oferty były też systemy do zarządzania hotelem, systemy telewizyjne, ale i usługi aromamarketingu. Leszek Heba z firmy Akimed, dystrybutora urządzeń Voitair®, prezentował działanie dyfuzorów zapachów, które coraz częściej są umieszczane w częściach wspólnych hoteli. – Sprawdzają się w salach bankietowych, restauracjach czy recepcjach. Do wyboru jest ponad 100 kompozycji: od klasycznych zapachów kwiatowych po zapach chleba, szynki czy cappuccino – powiedział Leszek Heba.
Poza hotelem
Na WorldHotel można było znaleźć ciekawe propozycje zagospodarowania terenów wokół obiektów. Uwagę przyciągała drewniana konstrukcja firmy enJoiner. – KUBIK-i to nowoczesna modułowa architektura drewniana, która doskonale wpisuje się w przestrzenie zielone. Można ją samodzielnie skomponować wykorzystując konkretne moduły lub my możemy zaprojektować i wykonać konstrukcję na życzenie klienta. KUBIK-i świetnie sprawdzają się jako altany, projektujemy też domki, pomosty czy kładki – wyjaśniała Agnieszka Bukowska. – Dla hotelu to zwiększenie powierzchni, którą można udostępnić klientowi. Jesteśmy polską firmą, tu produkujemy wszystkie elementy, a pomysł jest naszym patentem – z dumą opowiadała rozmówczyni.
Inne w charakterze projekty proponowali górale z firmy Braty i Kompany, a Mateusz Podstawski objaśniał jakie realizacje prowadzą. – Jesteśmy w stanie zaprojektować i wykonać każdy plac zabaw. Naszą specjalizacją jest też mała architektura, a coraz częściej takie strefy znajdują się również przy hotelach. Każdy projekt powstaje od początku pod konkretne zapotrzebowanie. Wyróżnia nas to, że większość elementów wykonujemy z bardzo trwałego drewna akacjowego. Dajemy gwarancję na 10 lat, podczas gdy standardem są 3 lata. Wykorzystujemy naturalne piękno i kształty drewna, chcemy też tworzyć projekty pobudzające wyobraźnię dzieci, przez co nasze realizacje są niepowtarzalne – dodał z zadowoleniem.
Nowe pomysły na hotelowe menu
Nowością tegorocznej edycji targów były konkursy kulinarne. Jak podkreślał mistrz kulinarny Robert Sowa, gastronomia jest nieodłączną częścią hotelarstwa, a konkursy odbywające się przy targach są szansą dla młodych kucharzy na zaprezentowania swojego talentu. Organizatorzy kulinarnych zmagań docenili potencjał młodych kucharzy, a członkowie Jury podkreślali wysoki poziom umiejętności uczestników, kreatywność w łączeniu składników i odwagę w występowaniu przed uznanymi autorytetami kulinarnymi.
Na targach rozstrzygnięte zostały finały: Kulinarnych Mistrzostw Polski organizowanych przez Roberta Sowę, Mistrzostw Cukierniczych Best Pastry Chef pod patronatem Tomasza Dekera oraz Mistrzostw Kulinarnych im. Hanny Szymanderskiej, których inicjatorem jest Kuba Korczak.
Szkolenia dla hotelarzy
Skuteczne działanie w hotelarstwie wymaga dobrego zaplanowania biznesu oraz ciągłego nadzoru oferowanych usług. Każdy zarządzający zdaje sobie sprawę, że kluczem do sukcesu jest dopasowanie usług do potrzeb rynku, a także stałe ich doskonalenie. Szczególnie istotne jest ciągłe dokształcanie kadr, dlatego tak dużym powodzeniem cieszyły się szkolenia, co widać było w salach wypełnionych do ostatniego miejsca.
Podczas Targów WorldHotel odbyły się spotkaniach, które prowadzili uznani eksperci. Szkolenia obejmowały zarówno tematy związane z przygotowaniem inwestycji hotelarskiej, tj. wyboru lokalizacji czy decyzji o przystosowania obiektu zabytkowego lub postawieniu nowego budynku, a także efektywnej organizacji i prowadzeniu poszczególnych działów biznesu. Dużo miejsca poświęcono wskaźnikom, które warto mierzyć, by móc maksymalizować zyski w hotelu. Tematem, który od lat przyciąga uwagę hotelarzy jest promocja i zarządzanie wizerunkiem hotelu w Internecie. I tym razem było wiele pytań, na które prelegenci cierpliwie odpowiadali. Podobnie było na seminarium dotyczącym projektowania wnętrz. Praktyczne wskazówki i rozwiązania, które zostały przedstawione, stanowiły dużą porcję wiedzy, po którą przyszli hotelarze.
The Best of WorldHotel 2016
Targi to również okazja do wybrania najlepszych produktów w konkursie „The Best of WorldHotel 2016” organizowanym przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego oraz firmę MT Targi Polska, gospodarza targów. W kategorii „Wyposażenie hotelu i infrastruktury okołohotelowej” główną nagrodę otrzymała firma MIL-SYSTEM za składaną podłogę taneczną Macarena. W kategorii „Urządzenia i sprzęt dla gastronomii hotelowej” nagrodę główną przyznano firmie DORA-METAL za nowoczesne sposoby filtracji w okapach, a wyróżnienie firmie Winterhalter Gastronom Polska za zmywarkę przemysłową do garnków i przyrządów kuchennych UF-M. W kategorii „Nowe technologie w zarządzaniu hotelem” wręczono wyróżnienia: firmie LSI Software za aplikację Roomio oraz firmie TITUTO za mobilnego asystenta hotelowego Roomphe.