– Ponad 400 000 surowców i produktów, lokalnych i światowych: niesamowite miejsce dla poszukujących inspiracji! Szefowie kuchni nie mylą się: od Szanghaju po Dżakartę, od Abu Dhabi po Paryż wędrują alejkami targów SIAL w poszukiwaniu nowych smaków, konsystencji i kolorów, które będą łączyć codziennie karmiąc tym swoją kreatywność. Inspiracja jest podstawą! Zarówno do stymulowania wymiaru artystycznego kuchni, jak i w celu zaspokojenia pilnych potrzeb konsumentów, którzy coraz częściej pragną odkrywać i poszukują nowych doznań w zakresie jedzenia, pierwszego źródła radości każdego dnia! Dlatego bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, gastronomia staje się laboratorium badawczym naszych konsumentów i dlatego też jest wyznacznikiem trendów wśród konsumentów, branży spożywczej, a wkrótce także, trendów na półkach sklepowych. Na prawie 27 hektarach SIAL Paris – największe targi spożywcze na świecie – będą wspierać inspiracje dzięki 7000 wystawców z całego świata, ale również dzięki wielu pokazom i konferencjom. Oprócz mocnych punktów targów, które jednocześnie będą zajmować sporą ich przestrzeń, czyli składników i produktów, zaprezentowane zostaną także różnorakie trendy związane ze zdrowiem, produktami bio, produktami egzotycznymi czy digital food. Niemniej jednak to Kuchnia będzie niewątpliwie wydarzeniem najbardziej docenianym przez profesjonalistów. Z ponad setki produktów dedykowanych gastronomii i wyselekcjonowanych przez SIAL Innovation, renomowani szefowie kuchni będą przygotowywać potrawy na oczach odwiedzających. Codziennie słynny kucharz zza granicy przygotuje również potrawy ze swojego kraju. Drugi rok z rzędu nagrody SIAL Innovation zostaną przyznane przez jury gastronomii komercyjnej i zbiorowej. Targi SIAL Paris dla wszystkich uczestników branży gastronomii – mówi Nicolas Trentesaux, Dyrektor sieci SIAL.
Gastronomia w centrum zainteresowania SIAL Paris
W 2016 roku gastronomia będzie w szczególnym centrum zainteresowania targów. Dowód? Ojcem chrzestnym tej edycji będzie Joël Robuchon. „Najlepszy robotnik Francji” w 1976 roku, „Kucharz roku” w 1987 roku, następnie „Kucharz stulecia” w 1990 roku, Joël Robuchon jest najbardziej utytułowanym szefem kuchni na świecie według przewodnika Michelin (26). Ten syn murarza z rejonu Poitiers jest od 28 lat partnerem Fleury-Michon i brał udział w operacji „50 lat, 50 szefów kuchni”, które SIAL Paris zorganizowały w 2014 roku.
Jako ojciec chrzestny, Joël Robuchon będzie obecny na konferencji prasowej organizowanej przez targi we wrześniu, a także będzie brał udział w komisji kwalifikacyjnej do nagrody SIAL Inowacje, wraz z Elior oraz Gault i Millau. Robouchon, który został nagrodzony w sumie 26 gwiazdkami Michelina, będzie także występować w telewizji SIAL w dniu inauguracji targów, 16 października. Zdefiniuje również ścieżkę „gastronomiczną” i wybierze produkty prezentowane przez naszych wystawców, umieszczając je w koszyku, który będzie nosił jego imię.
Poszukiwania przyszłych talentów
Po raz pierwszy w historii targów, tegoroczne SIAL Paris będą także przyznawać nagrody Nadziei Gastronomii. Konkurs, organizowany przez Le Cercle, jest adresowany do młodzieży z całej Francji, a udział w nim mogą wziąć trzyosobowe zespoły złożone z kucharza, sommeliera oraz pracownika sali. „Celem konkursu jest poszukiwanie przyszłych talentów w międzynarodowym otoczeniu SIAL”, wyjaśnia Michel Blanchet, prezes honorowy stworzyszenia Cuisiniers de France. Oprócz wyjątkowej okazji medialnej, wydarzenie to pozwoli również odwiedzającym odkrywać kierunki rozwoju gastronomii przyszłości.
Kuchnia i restauracja VIP, funkcjonujące od 2012 roku, zaprasza swoich gości do spróbowania pomysłowych i oryginalnych dań, które w tym roku będą przygotowywane przez uczniów szkoły FERRANDI z Paryża. Instytucja ta jest strażnikiem wielkiej tradycji kuchni francuskiej. Nauczanie opiera się przede wszystkim na praktyce, dokładności oraz nabywaniu podstawowych umiejętności technicznych i wiedzy specjalistycznej. Studenci studiów licencjackich kierunków gastronomii i zarządzania w FERRANDI Paris będą pomagać renomowanym szefom kuchni podczas pięciu dni pokazów targowych, a także w czasie serwowania lunchów.
Międzynarodowa Giełda Spożywcza w Rungis, wiodący partner wyróżniający się jakością
SIAL Paris zdecydowały się na ponowną współpracę z Międzynarodową Giełdą Spożywczą w Rungis. Ta największa na świecie giełda produktów świeżych będzie dostarczać obecnym na SIAL szefom kuchni wysokiej jakości produkty do przygotowywania potraw w czasie targów.
SIAL OFF, wyjątkowe gastronomiczne zwiedzanie Paryża. Adresy wybrane przez Gault&Millau pozwolą odwiedzającym i wystawcom dotrzeć do polecanych smakoszom miejsc w sercu Paryża. W jaki sposób? Dzięki ofertom zarezerwowanym specjalnie dla nich w dziesiątkach restauracji, barów i sklepów spożywczych z wyrobami rzemieślniczymi.
SIAL OFF, istniejący od 2012 roku, jest wyjątkową okazją do zobaczenia Paryża i odwiedzenia restauracji, kawiarni, barów i sklepów oferujących rzemieślnicze produkty spożywcze.
SIAL Paris, pulsem światowej gastronomii
Gastronomia wciąż tworzy innowacje. Nieustannie zmienia się, aby podążać z duchem czasów i sprostać coraz bardziej złożonym wymaganiom smakoszy.
„Gastronomia to laboratorium, w którym cały czas tworzone i rozpowszechniane są trendy mające wpływ na cały sektor spożywczy”, potwierdza Anne Claire Paré, założycielka Cabinet Bento. „Kreatywność kucharzy, którzy dużo podróżują i wymyślają nowe potrawy, stała interakcja restauratorów z coraz bardziej wymagającymi klientami, pojawienie się nowych przedsiębiorców mających inną wizję branży, wszystko to razem tworzy korzystny klimat dla innowacji.”
Wynikiem tej kipiącej mieszanki są trendy, które będą się liczyć w 2016 roku.
Zdrowie wychodzi z cienia: Zwracanie uwagi na to, co jemy jest coraz bardziej widoczne, a jednocześnie staje się wyznacznikiem wyrafinowania. Naszą tożsamość żywieniową wyrażamy przez alternatywne wybory produktów spożywczych, składników bogatych w substancje odżywcze, a także przez niewielką obróbkę żywności, a wręcz spożywania produktów na surowo. Również dieta bezglutenowa staje się coraz bardziej popularna, a specjaliści szacują, że na poziomie globalnym rynek ten do 2020 roku osiągnie obroty rzędu 3 miliardów euro. Rynek produktów wegetariańskich także zaczyna zajmować coraz istotniejsze miejsce w menu restauracji, jak i w ofertach producentów, a to dzięki kreatywności szefów kuchni!
100% wyrobów rzemieślniczych: Zwrot „rzemieślniczy” stał się synonimem produktów wysokiej jakości i klasy: mali producenci są poszukiwani, wytwarzanie nabiera cech sztuki, a regionalna wiedza jest spisywana na nowo. Poszukiwania zorientowane na innowacje sprzyjają rozwojowi tego sektora. W 2014 roku, w Europie rynek gastronomiczny wzrósł o 3,5% osiągając imponujący wynik 94 miliardów euro. W samej Kanadzie istnieje 76 297 restauracji. W rejonie Québec funkcjonuje 21 000 lokali, z czego 15 000 jest prowadzonych przez niezależnych przedsiębiorców.
Być albo nie być ekspertem
Wzrost wiedzy konsumentów oraz mnożące się punkty gastronomiczne stymulują większą innowacyjność. Aby stworzyć dobrze rokujący biznes nie wystarczą już wyróżniające się specjalności. Trzeba umieć w pełni kontrolować stosowane składniki, recepturę lub pochodzenie wybieranych produktów. Zjawisko to jest szczególnie dobrze widoczne w obszarze specjałów cukierniczych, gdzie popyt na jedzenie mniejszej ilości ale lepszej jakości doprowadził do uprzywilejowania najlepszych wytwórców, aby konsumenci mogli delektować się ich produkcją opartą na badaniach i wyszukanej elegancji. Trend ten jest również zauważalny w sektorze kawy, który możemy określić jako „postarbucksowy” i w którym wzrost odnotowują małe bary espresso zaopatrujące się w najlepszych palarniach kawy. Ich menu jest bardzo krótkie i zawiera wyłącznie cenne napary przygotowywane zgodnie z zasadami sztuki.
Posiłki z dostawą: Sektor ten obecny jest na rynku francuskim od kilku lat i notuje duży wzrost, podobnie jak w innych krajach zachodnich. Osiągając wartość 90 miliardów dolarów, stanowi on 16% światowego runku gastronomii i stale się rozwija, co przekłada się na wzrost obrotów w tym sektorze o 67% w 2015 roku. Jest to dowód na to, że francuscy klienci pokochali rozwiązania, które ułatwiają im życie.
Skoncentrowanie uwagi na gastronomii światowej
- Gastronomia Bliskiego Wschodu jest szybko rozwijającym się sektorem, który w krajach Zatoki Perskiej (Oman, Kuwejt, Bahrajn, Katar, Arabia Saudyjska oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie) do 2018 roku zwiększy swoje obroty o 50% i osiągnie pułap 25 miliardów dolarów. Do 2020 roku przychody z gastronomii z dostawą do domu prawdopodobnie osiągną w tym regionie poziom 218 milionów dolarów. Obecnie, rynek ten dosłownie wybucha, gdyż jego przychody skoczyły o 67% w ciągu zaledwie jednego roku. Od 2019 roku, sektor ten będzie generować około 90 miliardów euro.
- W Chinach natomiast obroty z cateringu wzrosły o 1,5% w okresie od stycznia do maja 2015 roku i osiągnęły zawrotną kwotę 190 miliardów dolarów.
- Azja w ujęciu całego kontynentu notuje zatem wyraźną poprawę.
- Indonezja, w której 45 milinów osób należy do klasy średniej i wyższej, zdecydowanie przoduje w rynku produktów halal na świecie, a gastronomia w tym kraju setek wysp ma jeszcze wzrosnąć o 9% do końca przyszłego roku.
- Na Filipinach sektor ten powinien osiągnąć 12,7 miliardów dolarów w roku 2917. Sieci restauracji oczekują 7% wzrostów w ciągu jednego roku.
Aby wczuć się w rytm branży i odkryć innowacje, które zmienią gastronomię zapraszamy do odwiedzenia targów SIAL Paris od 16 do 20 października 2016 roku w cetrnum wystawienniczym Paris Nord-Villepinte.