Polagra to dla branży spożywczej natchnienie i globalny przegląd ofert, ale też promocja polskiej gospodarki. Ekspozycję tworzy szerokie grono producentów mięs i wędlin, dodatków do żywności, ziół, przypraw, produktów mleczarskich, wyrobów piekarskich, cukierniczych, słodyczy, przetworów owocowo-warzywnych, win, wódek i likierów oraz żywności ekologicznej. W tym samym czasie odbywają się również Międzynarodowe Targi Gastronomii Polagra Gastro, Targi Wyposażenia Hoteli Invest Hotel, a cały blok targowy rozpoczną już w sobotę Targi Smaki Regionów.
Powrót do kulinarnych korzeni
Konsument XXI wieku coraz częściej czyta etykiety, je w pośpiechu i … jest głodny nowych smaków. Szuka ich podczas zagranicznych wojaży nie zawsze będąc świadomym jak duży potencjał tkwi w tradycji kulinarnej polskich regionów.
Wielkopolanie już od ośmiu lat mają okazję zasmakować w rarytasach przygotowywanych według starych receptur. To właśnie takie produkty oferują Targi Smaki Regionów – kulinarne rarytasy z niemalże każdego zakątka naszego kraju – gzik i oscypki, kaszanka po kaszubsku, krupniok śląski, miody z rejonu Dolnej Wisły i miód drahimski. Do tego chrupiące pieczywo, aromatyczne wędliny, smażone na piecu powidła, przetwory warzywne i owocowe, grzyby w zalewie i wyśmienite nalewki przyrządzane zgodnie z recepturami przekazywanymi z pokolenia na pokolenia. Takich smakołyków nie znajdziemy w supermarketach, ale apetyt na nie jest ogromny. Jest to też powód, dla którego takie organizacja jak Polska Izba Produktu Regionalnego i Lokalnego już od 16 lat stara się zidentyfikować kulinarne dziedzictwo Polski i ocalić przed zapomnieniem, przyznając Kulinarne Perły w konkursie „Nasze Kulinarne Dziedzictwo – Smaki Regionów”.
Co na to smakosze? Z każdą edycją targów frekwencja jest większa. Starsze pokolenie doskonale pamięta tradycyjne potrawy i produkty wytwarzane w małych gospodarstwach, chętnie do nich wraca i jest ich orędownikiem wśród młodego pokolenia. Na korzyść działają też trendy w gastronomii, wśród których coraz bardziej istotna jest praca z produktem lokalnym. – mówi Miłosz Jankowiak, Dyrektor Projektu.
Jak co roku, na czas trwania targów zaplanowano wiele atrakcji. Stowarzyszenie Rzemieślników Piekarstwa RP przybliży metody wyrobu tradycyjnego pieczywa, a Stowarzyszenie Polska Ekologia będzie promować polskie owoce i warzywa. Nie zabraknie też pokazów kulinarnych i występów artystycznych. Ciekawostką w tym roku z pewnością będzie prezentacja wyrobów z regionów partnerskich Wielkopolski – włoskiego Emilia-Romania oraz Chungcheongnam-do w Korei Południowej.
W obliczu wyzwań stawianych przez branżę i konsumentów
Ponad 350 wystawców zaprezentuje w tym roku swoją ofertę na Międzynarodowych Targach Wyrobów Spożywczych Polagra Food. To będzie wielka „uczta”, na tle której dojdzie do rozmów biznesowych i walki o pozycję na sklepowych półkach.
Kondycja polskiej branży spożywczej od lat utrzymuje się na dobrym poziomie. Rosnące z roku na rok słupki wartości eksportu są tego najlepszym dowodem, ale nie każdy sektor może odetchnąć z ulgą. Jesteśmy liderem w produkcji drobiu. Nasza żywność ekologiczna powoli, ale jednak podbija kubki smakowe zagranicznych konsumentów. Przedzieramy się na nowe rynki z polską wieprzowiną i wołowiną. Niestety, borykamy się z nadpodażą mleka. Wszystkie te branże, a także przetwórcy owoców i warzyw, producenci słodyczy, napojów, alkoholi nie ustają w dążeniu do zdobywania nowych rynków i między innymi dlatego będą obecni na targach Polagra Food w Poznaniu. Jesteśmy świadomi walorów polskiej żywności i wiemy, że znajdzie uznanie na rynkach, na których jest jeszcze nieznana. Do tego trzeba jednak konsekwentnych działań, w które my, jako lider targów dla branży spożywczej w tej części Europy, staramy się włączyć. – informuje Miłosz Jankowiak, Dyrektor Projektu.
Nowe możliwości eksportowe dla producentów to nie jedyny powód, dla którego pojawią się w Poznaniu. Targi Polagra Food od lat stanowią miejsce, gdzie firmy prezentują innowacyjne wyroby stanowiące odpowiedź na wymagania, jakie przed rynkiem stawiają konsumenci, coraz bardziej kapryśni, szukający nowych smaków i rozwiązań na szybkie przekąski, z alergiami pokarmowymi. Do tego jeszcze oferta zagranicznych producentów i dystrybutorów – na nią również warto zwrócić uwagę. Pawilon Italian Food & Wine będzie kusił włoskimi serami, wędlinami, lodami i przetworami z owoców i warzyw. Likier makowy? Warto sprawdzić czy wypełni jakąś niszę w potrzebach konsumentów. Cztery targowe dni to idealny czas, by wyszukać to, co może zaspokoić apetyt klientów i rozmawiać o warunkach współpracy.
Polagra Food to również wydarzenie, w czasie którego przedstawiciele branży dyskutują o ważnych zmianach zachodzących w procesie dystrybucji, a tych nie brakuje. Nowe regulacje prawne w handlu, środki komunikacji marketingowej, technologie wywołują głód wiedzy, który będzie można zaspokoić właśnie na Polagrze. Dla właścicieli sklepów z żywnością eko z pewnością interesujące będą seminarium na temat promocji bioproduktów, podczas którego eksperci zweryfikują wizerunek nabywcy ekoproduktów i zarekomendują najskuteczniejsze kanały promocji, które pozwolą do niego dotrzeć. Nie zabraknie też dyskusji na temat trendów w reklamie online. Interesująco zapowiada się również kongres branży spożywczej, podczas którego omawiane będą miedzy innymi konsekwencje wprowadzenia podatku od handlu, wpływ nowych technologii na sprzedaż, zalety i wady outsourcingu, a także regulacje prawne i nowe rozwiązania w zakresie opakowań i recyklingu. W Strefie Inspiracji ARR będzie można z kolei porozmawiać o możliwościach handlowych i inwestycyjnych polskiej branży rolno-spożywczej na rynkach Afryki i Azji.