Tak właśnie można podsumować największe wydarzenie dedykowane branży spożywczej, gastronomicznej, hotelarskiej, opakowaniowej i logistycznej. Pięciodniowy blok obejmujący targi Polagra Food, Polagra Gastro, Polagra Tech, Invest Hotel, Taropak, Logipak i Epla rozpoczął się25 września Dniem Piekarza i Cukiernika. Cała ekspozycja zajęła 17 pawilonów, a zobaczyło ją ponad 63 tys. profesjonalistów z całego świata.
W całym bloku targowym udział wzięło 1195 wystawców z 30 krajów. Łącznie zaprezentowali kilkaset nowości z zakresu wyrobów spożywczych, maszyn produkcyjnych, rozwiązań w zakresie pakowania, magazynowania czy transportu jak i sprzętu do profesjonalnych kuchni oraz wyposażenia hoteli i sal restauracyjnych.
Smaki Regionów – tak smakuje Polska!
Wstępem do tych wszystkich wydarzeń były targi Smaki Regionów, które rozpoczęły się już 24 września otwierając drzwi przede wszystkim dla mieszkańców Wielkopolski. Tegoroczna edycja tego wydarzenia była pod każdym względem rekordowa. W ekspozycji udział wzięło ponad 200 wystawców z całej Polski zajmując w tym roku aż dwa pawilony wystawiennicze. Przywiezione przez nich do Poznania produkty uwodziły aromatem, zniewalały smakiem, a często też zaskakiwały zwiedzających, którzy przybywali na targi już od wczesnych godzin porannych. O ogromnym potencjale rynku żywności tradycyjnej i regionalnej świadczy też niespotykana dotąd liczba aplikacji do konkursu o Medal Targów Smaki Regionów. W tym roku 90 produktów zostało poddanych weryfikacji przez Kapitułę konkursu,
a Medal otrzymało aż dwadzieścia z nich. Lista medalistów dostępna jest na www.smaki-regionow.pl.
Na targach Smaki Regionów można było poznać także zwycięzców innych konkursów. W niedziele, podczas uroczystej gali, zostali zaprezentowani zdobywcy Kulinarnych Pereł w 16. edycji konkursu „Nasze Kulinarne Dziedzictwo-Smaki Regionów”. Tego samego dnia poznaliśmy również laureatów plebiscytu Głosu Wielkopolskiego „Najaktywniejsza Grupa Działania Wielkopolski 2016”. Udział w nim brały wszystkie lokalne grupy działania w województwie, które otrzymały w tym roku środki finansowe z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 oraz budżetu państwa. I miejsce zajęła Lokalna Grupa Działania “Puszcza Notecka”, II miejsce Stowarzyszenie ”Ostrzeszowska Lokalna Grupa Działania” a na III pozycji znalazła się Lokalna Grupa Działania „Solna Dolina”.
Podczas targów nie zabrakło atrakcji dla zwiedzających, w szczególności dla tych najmłodszych.
W minipiekarni i na warsztatach owocowo-warzywnych dzieci uczyły się zasad zdrowego żywienia. Było też mnóstwo zabawy w Strefie Dziecka, a zespół Chludowianie niemalże porwał do tańca zgromadzoną przed sceną publiczność. W sielski klimat wprawili zwiedzających także artyści na stoisku wydawcy magazynów Sielskie Życie i Sielska Kuchnia. Pokazy zdobienia pierników oraz warsztaty
w trakcie których można było poznać ciekawe metody na przygotowanie atrakcyjnych ozdób do domu cieszyły się ogromnym zainteresowaniem publiczności.
Polagra Food – międzynarodowa pod każdym względem
Tegoroczna ekspozycja targów zajęła powierzchnię 3 pawilonów. W ekspozycji udział wzięło ponad 350 wystawców, którzy zaprezentowali kilkaset nowości – produktów znanych, ale w nowych wariantach smakowych oraz całkowicie nowych rozwiązań w zakresie przetworów mięsnych i owocowo-warzywnych, słodyczy, napojów, alkoholi, tłuszczy spożywczych, gotowych dań i żywności ekologicznej. Aż 27 produktów otrzymało w tym roku Złoty Medal Międzynarodowych Targów Poznańskich, co stanowi potwierdzenie o wysokiej koncentracji producentów na jakości produktów. Lista laureatów dostępna jest na www.polagra-food.pl
Z zagranicznych rynków najsilniej był prezentowany włoski. Kilkunastu producentów przywiozło do Polski włoskie specjały – sery, wędliny, marynaty warzywne, lody, by nie tylko zaprezentować je polskim kupcom, ale przed wszystkim, by wynegocjować dla nich miejsce na półkach w polskich sklepach ze specjalistyczną żywnością jak i w tych wielkopowierzchniowych. Na targach nie zabrakło również wystawców z Chin, Węgier, Turcji, Hiszpanii, Niemiec, Belgii, Białorusi, Indii, Litwy, Korei Południowej, Holandii, Austrii, Egiptu czy Ukrainy.
Wśród polskich producentów, podczas tegorocznej edycji targów Polagra Food, wyraźnie dominował sektor mleczarski. Wobec nadwyżek mleka, zarówno na rynku polskim, jak i w innych krajach, konieczne jest nie tylko stymulowanie popytu poprzez wprowadzanie nowych, spełniających oczekiwania konsumentów produktów, ale także poszukiwanie nowych rynków zbytu i z tą intencją polscy producenci wyrobów mleczarskich wzięli udział w targach Polagra Food. Oczekiwania ich, a także innych wystawców, co do zwiedzających z pewnością zostały spełnione. Targi odwiedziło wiele delegacji zagranicznych m.in. z takich krajów jak Albania, Australia, Belgia, Białoruś, Brazylia, Chiny, Chorwacja, Czechy, Dania, Finlandia, Filipiny, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Indie, Irlandia, Izrael, Jordania, Kanada, Łotwa, Niemcy, Portugalia, RPA, Słowacja, Szwajcaria, Szwecja, Tajlandia, Węgry, Wielka Brytania, Włochy, Zjednoczone Emiraty Arabskie. Rozmowy w wielu językach toczyły się na stoiskach, ale także podczas zaaranżowanych spotkań B2B. Takie miały właśnie miejsce podczas Międzynarodowej Giełdy Kooperacyjnej organizowanej przez PARP oraz sesji spotkań przygotowanej przez Belgian Meat Office. O nowych możliwościach handlowych, związanych szczególnie z rynkami Azji i Afryki, można było zasięgnąć informacji w Strefie Inspiracji Agencji Rynku Rolnego.
Targi Polagra Food to przede wszystkim miejsce dbania o dotychczasowo nawiązane kontakty handlowe oraz podejmowania działań mających na celu rozwijanie tych nowych, które pozwolą na plasowanie nadwyżek produkcji na nowych rynkach, a co za tym idzie pełne wykorzystanie mocy produkcyjnych zakładów. To także wydarzenie sprzyjające dyskusjom o najważniejszych dla branży spożywczej zagadnieniach, a tych w tym roku nie brakowało. W salach konferencyjnych toczyły się rozmowy na temat przyszłości handlu w Polsce, nowych rozwiązań technologicznych w zakresie sprzedaży i skutecznego marketingu w sklepie. Nie zabrakło także przepływu wiedzy o trendach w zakresie opakowań czy też komunikacji z klientem, ze szczególnym uwzględnieniem social media.
„Tu bije serce polskiej gastronomii”
Tymi słowami podsumował targi Polagra Gastro Tomasz Ratajczak, Prezes Zarządu Komplementariusza, Lorien Group. I rzeczywiście tak jest. Targi Polagra Gastro oraz Invest Hotel już od kilku lat przodują w sektorze wystawienniczym pod względem kompleksowości ekspozycji skierowanej do sektora HoReCa oraz wydarzeń, które jednoczą branżę i mobilizują do poszukiwania nowych rozwiązań. Nie inaczej było w tym roku.
W gronie wystawców pojawili się liderzy tacy jak chociażby Plastmet, Komat, Rational, Dajar, Forno Italia, Manitowoc Group, Giorik, Primulator, Fameg, HLT, Eurofirany, Jeven czy Andropol. Zarówno restauratorzy jak i hotelarze mogli zapoznać się z szerokim przekrojem wyposażenia dla obiektów hotelarskich i gastronomicznych. Ogromnym powodzeniem cieszyła się już druga edycja Galerii Innowacji, wspólny projekt Międzynarodowych Targów Poznańskich i Lorien Group Sp. z o.o. Produkty w niej prezentowane zaskakiwały zwiedzających nie tylko samą technologią wykonania, ale przede wszystkim innowacyjnością, której wyznacznikami są poprawa jakości serwowanych produktów i obsługi, a także wyników ekonomicznych lokalu.
Polagra Gastro i Invest Hotel to targi serwujące zwiedzającym wiele emocji związanych z kulinarnymi pokazami i konkursami, a także solidną dawkę wiedzy. Oczywiście sercem targów była strefa kulinarna, w której w dniach 27-28 września rozegrał się najważniejszy w polskiej gastronomii konkurs dla profesjonalistów, czyli Kulinarny Puchar Polski. W tym roku na najwyższym podium stanęli Paweł Salamon i Maciej Pisarek. To właśnie ten duet, zdaniem międzynarodowego Jury, w mistrzowski sposób połączył składniki obowiązkowe serwując jako danie główne polędwicę z miecznika z homarem w maśle palonym, galaretkę ze śliwki suski, duet musów warzywnych i lekki bisque z homara. Na kolejnych miejscach uplasowali się: Paweł Kubera i Kajetan Świokła (II miejsce) oraz Bartosz Fabiś i Michał Kozłowski (III miejsce).
Dzień wcześniej, również w strefie kulinarnej, rozegrała się już 11. edycja Primerba Cup. To konkurs, który zawsze otwiera pulę nominacji do kolejnej edycji Kulinarnego Pucharu Polski. W tym roku wstęp do półfinału KPP 2017 otrzymali Łukasz Daszyński i Klaudia Jankowska – laureaci Młodego Kreatora Sztuki Kulinarnej (2016 i 2015).
Na tym nie koniec konkursowych wrażeń na targach w Poznaniu. Na smaki rywalizowali również Andrzej Jakomulski, Rafał Godziemski i Krystian Szopka podczas pierwszej edycji Chefs Challenge, która odbyła się w strefie Master Class Show. W tym samym miejscu w roli ekspertów, inspiratorów wystąpiło wielu innych szefów kuchni, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem, w tym m.in. Józef Sadkiewicz i Daniel Jakubiec, Sebastian Krauzowicz, Paweł Serafin czy Wojciech Świątek. Ogromnym zainteresowaniem cieszyło się również spotkanie z Piotrem Rogowskim i Pawłem Grubą, którzy przed uczestnikami szkolenia odkryli sposoby na efektywne zarządzanie personelem lokalu gastronomicznego i innymi obszarami, które mają niebagatelny wpływ na wynik finansowy.
Nowością podczas tegorocznej edycji targów Polagra Gastro były zawody o Puchar Juniorów w Carvingu. Bajeczne ekspozycje i pracę nad nimi można było podziwiać w strefie kulinarnej czwartego dnia targów. Zwycięzca pierwszej edycji konkursu został Adrian Jaworski.
Nie zabrakło również ważnych wydarzeń skierowanych do sektora hotelarskiego. Już od pierwszego dnia toczyły się intensywne spotkania pomiędzy inwestorami z sektora hotelarskiego, wykonawcami usług i właścicielami obiektów hotelarskich. Ich celem było nie tylko wypracowanie nowych płaszczyzn współpracy, ale także przedstawienie nowych możliwości finansowania inwestycji czy prawidłowego organizowania różnych obszarów funkcjonowania hotelu.
Kluczowym spotkaniem była druga edycja <HMC> Hotel Marketing Conference, w której w tym roku udział wzięło 320 osób. O nowych rozwiązaniach w zakresie marketingu i sprzedaży usług hotelarskich opowiadało aż 24 prelegentów – specjalistów z zakresu marketingu i zarządzania, z bogatym doświadczeniem zawodowym, w szczególności w branży hotelarskiej. Konferencja okazała się również doskonałą okazją do integracji środowiska hotelarskiego i wymiany doświadczeń również wśród jej uczestników. Tak jak w roku ubiegłym, uczestnicy <HMC> Hotel Marketing Conference głosowali na najlepsze marki hotelarskie w konkursie Hotel Brand Awards. Lista zwycięzców dostępna jest na www.investhotel.pl. Organizatorami obu wydarzeń są Międzynarodowe Targi Poznańskie oraz firma Profitroom.
Targi Polagra po raz kolejny pokazały, że w dobie digitalizacji, która jest obecna w biznesie, bezpośrednie spotkania z kontrahentami są niezastąpione w budowaniu stabilnych relacji, a w szczególności w nawiązywaniu nowych kontaktów. To właśnie targi stają się kluczowym miejscem w inicjowaniu współpracy, w szczególności na płaszczyźnie międzynarodowej, a do tego stanowią pretekst do branżowych spotkań, poszukiwania nowych rozwiązań i inspiracji dla rozwoju biznesu. Kolejna edycja targów Polagra zaplanowana jest na 2-5 października 2017 roku.
fot. fotobueno