6-8 listopada w EXPO Kraków 31. Międzynarodowe Targi Wyposażenia Hoteli i Gastronomii HoReCa® wraz z 21. Międzynarodowymi Targami Wina w Krakowie ENOEXPO® poruszyły kolorami, teksturami, smakami i zapachami zmysły niemal 10 000 gości. W czasie targów 226 wystawców zaprezentowało swoje produkty, wielu z nich w wyjątkowych zniżkach dostępnych tylko na targach. Na gości czekało aż 78 godzin inspirujących prelekcji, warsztatów, degustacji i dyskusji, których tematem przewodnim było wykorzystanie zmysłów jako narzędzia biznesowego. Poradnik Restauratora był partnerem medialnym tego wydarzenia.
Czy HoReCa jest skazana na digital marketing?
To pytanie było tematem przewodnim prelekcji prowadzonej w czasie targów HORECA® przez krakowską agencję marketingową Veneo. Odpowiedź na nie znajdziemy w opiniach przedstawicieli firm, które są obecne na targach od dawna, jak FARO Tekstylia – Jesteśmy wystawcami targów HORECA® już kolejny rok i zawsze osiągamy tutaj założone cele, czyli zdobywamy nowych klientów i reklamujemy się. Uważamy, że targi to bardzo dobra forma reklamy, któgara przyczynia się do nawiązania nowych, obiecujących kontaktów, szczególnie dzięki temu, że mamy tutaj możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu z klientem.
Ważne są także wypowiedzi przedstawicieli firm, które powróciły na targi, często po wielu latach, doceniając potencjał bezpośrednich spotkań z klientami i różnorodność możliwości promocyjnych, jakie daje udział w tego typu wydarzeniach – Zdecydowaliśmy się wrócić na targi HORECA® po kilkunastu latach, ponieważ zeszłoroczna, jubileuszowa edycja została pozytywnie oceniona przez branżę. Dodatkowo, dla nas był to bardzo dobry rok, jeśli chodzi o branżę gastronomiczną, a ponieważ jesteśmy firmą z tego rejonu, zdecydowaliśmy się jeszcze wzmocnić ten wynik udziałem w targach HORECA® w Krakowie.
Dodatkowym argumentem przemawiającym za udziałem w tych targach są towarzyszące im Mistrzostwa Kawowe organizowane przez SCA Poland – Od dwóch lat mamy własną markę kawy, którą promujemy razem z urządzeniami, które produkujemy, więc dla nas takie połączenie branży HoReCa i promocji kawy ma sens. Nie ukrywam, że po dwóch dniach udziału w targach jestem pozytywnie zaskoczony – podsumowuje Michał Kołodyński z firmy Graner.
Zadowolenia z decyzji o udziale w targach nie kryje Kamil Bała z firmy Tomgast, która po kilku latach powróciła do Krakowa – Na targach znaleźliśmy swoją grupę docelową. Zdecydowaliśmy się wystawić w Krakowie po raz pierwszy od 6 lat, więc można powiedzieć, że dla nas targi HORECA® to nowość. Wiemy już, że można tu pozyskać obiecujących klientów, którzy swoją drogą też powinni być zadowoleni z tego przedsięwzięcia. Spotkali tu dużo firm znanych na rynku. Targi są naprawdę bardzo w porządku.
O zmysłach, o wnętrzach, o winie – scena główna połączyła pasje
Centrum wydarzeń targowych była scena główna, na której przez trzy dni przeplatały się wystąpienia ekspertów z zakresu marketingu sensorycznego, projektowania i aranżacji wnętrz dla branży HoReCa. Ważnym punktem programu były ciekawe dyskusje, które po mistrzowsku poprowadził Bartosz Wilczyński. Zaproszeni goście związani z krakowską gastronomią zdradzili przepis na dobrą współpracę pomiędzy szefem kuchni a sommelierem, opowiedzieli o nowych konceptach gastro, które odniosły rynkowy sukces. Restauratorzy mieli też okazję wysłuchać rozmowy o winie w restauracji i praktycznych wskazówek jak zadbać o właściwą, owocną i trwałą relację na linii restaurator – dostawca wina, a winiarzy zainteresowała debata Polskiego Klastra Enoturystycznego pod intrygującym tytułem „Czy nie musimy już jeździć do Toskanii?”. Publiczność zaciekawiła też prezentacja nowej dziedziny nauki jaką jest neurogastronomia i neuroenelogia.
Sycylijskie oleje, słowackie tokaje i nowe szaty węgierskiego króla
Po wejściu na targi ENOEXPO® uwagę przyciągało oblegane stoisko z oryginalnymi, sycylijskimi produktami. Przedstawiciel firmy Sensazioni & Delizie, Salvatore Manganaro z pasją opowiadał o powodach udziału w targach – Naszym celem przyjazdu na targi HORECA® i ENOEXPO® było zaprezentowanie najbardziej charakterystycznych, oryginalnych i autentycznych produktów z mojej ziemi, czyli z Sycylii. Na Sycylii działają jeszcze małe firmy rodzinne, które używają tradycyjnych metod wytwarzania, dzięki czemu ich produkty są autentyczne. I właśnie takie produkty prezentujemy do spróbowania Polakom. Wierzymy, że w ten sposób będą mogli zrozumieć i poczuć różnicę między oryginałem a czymś, co się podaje za włoskie i w przyszłości wybierać autentyczne, włoskie produkty.
To nie jedyny sycylijski akcent na ENOEXPO®, ponieważ kilka stoisk dalej producenci z tej włoskiej wyspy prezentowali wina i oleje. Przeprowadzili również degustację „Sycylia enologiczna: wina i terytoria”. Master class zorganizował IRVO (Regionalny Instytut Wina i Oleju z Sycylii) wraz z Polską Izbą Biznesową we Włoszech i agencją Smart Iting, której przedstawicielka Ewa Trzcińska podsumowuje – Wino, które zaprezentowaliśmy cieszyło się ogromnym zainteresowaniem, co mam nadzieję zaowocuje sprzedażą na rynku polskim. Olej, który przez cały czas targów był testowany, również wzbudził ogromne zainteresowanie, więc zarówno producenci, jak i my jesteśmy zadowoleni i czekamy już na kolejną edycję targów.
W czasie targów nie mogło zabraknąć polskich win, które zaprezentowały m.in. Stowarzyszenie Winiarzy Ziemi Łódzkiej, Polski Klaster Enoturystyczny czy Bartosz Wilczyński w czasie degustacji zorganizowanej przez magazyn Trybuszon. Prezentowano również produkty naszych najbliższych sąsiadów ze Słowacji, Węgier i Niemiec. Słowaccy winiarze przyjeżdżają tutaj, aby dzięki swoim doskonałym winom dostać się na polski rynek. Realizują ten cel biorąc też udział w Konkursach Winiarskich o Medal ENOEXPO®, w których w 2022 roku dwóch winiarzy zdobyło aż trzy medale. Bardzo nas cieszy, że z pomocą naszego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, za pośrednictwem Konsulatu Generalnego w Krakowie, udało się w tym roku na targach stworzyć dla naszych winiarzy całkiem interesujące stoisko, w ramach którego prezentują się dwie mniej znane winnice z regionu tokajskiego. Nie wszyscy wiedzą, że poza węgierskim tokajem warto spróbować także słowackiego. Powiedziała Maria Kleinova z SVT, s.r.o.
Nie od dziś wiadomo, że kuchnia jest bardzo ważnym elementem kultury danego kraju czy regionu. Na naszym stoisku prezentujemy te miasta i regiony, które kultywują winiarstwo. Promujemy w ten sposób nie tylko wino, ale też Węgry jako kraj, kulturę i destynację turystyczną – powiedziała dr Anna Wisniewski z Węgierskiej Agencji Eksportu CED. Dowiodła tego degustacja „Furmint – nowe szaty króla”, prowadzona przez Marcina Zatorskiego, a przygotowana przez Agencję we współpracy z importerem win węgierskich 2 Bratanki / Węgierskie Wina.
W czasie degustacji prowadzonej przez Michała Bardela zaprezentowało się również czterech wybitnych niemieckich producentów zrzeszonych w stowarzyszeniu 200 najlepszych winiarzy Niemiec – VDP. Degustując wina z piwnic Basserman – Jordan, Weingut St. Anthony, Brueder Dr. Becker oraz Weingut J. Neus goście mieli jednocześnie okazję posłuchać o Hesji Nadreńskiej i Palatynacie.
Targi HORECA® i ENOEXPO® w Krakowie – save the date!
W dniach 5-7 listopada 2025 w EXPO Kraków targi HORECA® i ENOEXPO® kolejny raz połączą branże HoReCa i winiarską. Organizatorzy już teraz zapraszają na owocne dni pełne inspiracji i biznesu.