Targi EuroGastro rosną w siłę

Newsy

Targi EuroGastro rosną w siłę

29 marca 2012

XVI Międzynarodowe Targi Gastronomiczne zgromadziły rekordową liczbę wystawców i zwiedzających. Do hali przy ul. Marsa 56c w dniach 21-23 marca 2012 roku zjechało się ponad 20 000 zwiedzających z branży HoReCa, którzy chcieli zapoznać się z najnowszą, kompleksową ofertą 281 wystawców. Część wystawców po raz pierwszy zdecydowała się wziąć udział w EuroGastro, inni wrócili na targi po kilkuletniej przerwie. Wielu z nich podkreślało, że impreza jest jedyną taką okazją do bezpośredniego kontaktu z klientem i zaprezentowania swojego asortymentu w pełnej krasie. Honorowy patronat nad targami EuroGastro 2012 objął Waldemar Pawlak, Wiceprezes Rady Ministrów i Minister Gospodarki.

Targi EuroGastro od szesnastu lat przyciągają czołowych graczy na rynku gastronomicznym, jako doskonałe narzędzie marketingowe, pozwalające na bezpośredni i wiarygodny kontakt z odbiorcami. Tradycją już stało się uczestnictwo Makro Cash & Carry Polska w Targach EuroGastro. Postrzegamy tę imprezę, jako jedno z najistotniejszych wydarzeń branży HoReCa. W tym roku dopisała nam dobra frekwencja. Cieszymy się z możliwości zaprezentowania naszych produktów i rozwiązań tak licznej grupie osób – mówi Magdalena Figurna, rzecznik prasowy Makro Cash & Carry Polska.

Na targach swoją ofertę prezentowali tradycyjnie dostawcy z czterech sektorów: wyposażenia zaplecza kuchennego, żywności i napojów dla gastronomii, kawowego oraz wyposażenia sal restauracyjnych i barów. Na stoiskach można było zapoznać się z bardzo zróżnicowanymi propozycjami. Wśród promowanych produktów pojawiły się zarówno wszelkiego rodzaju piece, zmywarki, kadzie do ważenia piwa, pralki dla gastronomii, jak również systemy informatyczne usprawniające pracę lokalu, ubiory robocze i wygodne obuwie, różnorodne okładki do kart dań, dodatki do kaw, drinków i deserów, opakowania cateringowe i wiele, wiele innych.

Targom towarzyszyły również widowiskowe pokazy i  konkursy z udziałem najlepszych kucharzy, cukierników i baristów, a także  interesujące wydarzenia merytoryczne, takie jak szkolenia czy seminaria.

Nowości i ciekawostki

Na stoiskach można było m.in. wypatrzeć skompresowane serwetki NAPKIN®, w postaci tabletek. Aby z tabletki powstała serwetka, należy skropić ją ciepłą lub zimną wodą. Ogromnym zainteresowaniem zwiedzających cieszyły się również kolorowe kielichy – slushy z wymyślnymi słomkami, służące do serwowania granity oraz nowoczesne urządzenia służące do jej przygotowania.  Kilku wystawców po raz pierwszy zaprezentowało swoje nowe rozwiązania tak szerokiej publice. Firma Hendi chwaliła się m.in. kociołkiem do zup „Hendi Save Energy”, który pozwala zredukować zużycie energii nawet o 30%. Z kolei na stoisku RATIONAL, zaprezentowany został najnowszy sprzęt do termicznego przyrządzania potraw – SelfCookingCenter®. Urządzenia pozwalają na wydajne i szybkie przygotowanie posiłków, przy zachowaniu ich najwyższej jakości. Jako jedyne na rynku gastronomicznym, nie wymagają odkamieniaczy, ani uzdatniaczy wody. EuroGastro wyłoniły się na przestrzeni lat, jako jedno z najważniejszych wydarzeń dla branży gastronomicznej. Jestem przekonany, że jest to odpowiednia impreza dla RATIONAL” – podkreśla Maciej Wroński, dyrektor zarządzający RATIONAL Sp. z o. o. „Jest to dla nas miejsce, w którym możemy spotkać się z klientami końcowymi, którzy szukają nowych rozwiązań technologicznych dla swojego biznesu. Możliwości naszych produktów są prezentowane w tzw. front cooking i w teatrze, gdzie klienci mogą zobaczyć cały proces przygotowywania posiłków. Doceniamy profesjonalizację imprezy ze strony organizatora, wyrażającą się m.in. w szerokim rozreklamowaniu targów, jak również w stworzeniu jeszcze dogodniejszych warunków dla wystawców. Po raz pierwszy na targach EuroGastro swoją ofertę przedstawiły Indie, na stoisku Sharda Corporation, oferującym produkty ze stali nierdzewnej i akcesoria kuchenne. Do grona wystawców dołączyło również Mokate, z pokaźnym stoiskiem, na którym serwowało wyśmienite espresso i kawowy kawior własnego pomysłu.

Słodkie pokazy

Misterna rzeźba kobiety z białej czekolady, wymyślne ozdoby wielkanocne, degustacja słodkości, kurs przyrządzania deserów i wiele innych atrakcji dostarczyły zwiedzającym pokazy zorganizowane przez mistrzów cukiernictwa: Bożenę Sikoń, Tomasza Dekera i Pawła Mieszałę. Pierwszego dnia targów, odbyła się widowiskowa prezentacja tworzenia pralin, trufli czekoladowych oraz dekoracji w stylu angielskim i konkurs degustacyjny dla zwiedzających. Czekoladowe pyszności serwował osobiście wybitny cukiernik Tomasz Deker. Drugiego dnia targów w ramach pokazu „Bajkowe inspiracje czekoladowe” Bożena Sikoń, Tomasz Deker i Paweł Mieszała rzeźbili w czekoladzie, proponując widowni degustację pysznych, słodkich skrawków pozostałych po wycinaniu wzorów i wymyślnych kształtów. Praca cukierników wymagała cierpliwości i mistrzowskiej wręcz zręczności. Ostatniego dnia targów odbył się krótki kurs, podczas  którego Tomasz Deker uczył zwiedzających, jak przygotować przysmaki wielkanocne i inne desery z użyciem czekolady. Tego dnia Bożena Sikoń prezentowała również nowoczesne techniki dekorowania tortów w stylu angielskim. Podczas pokazu tortownia.pl zaprezentowała między innymi możliwości wykorzystania plotera tnącego. Bożena Sikoń udzielała również indywidualnych porad cukierniczych wszystkim zainteresowanym.

Czekoladowa licytacja

Drugiego dnia targów odbyła się licytacja czekoladowych jaj, z której dochód został przeznaczony na rzecz Fundacji Jolanty Kwaśniewskiej „Porozumienie bez Barier”. Aukcję poprowadzili: Paweł Pochwała i Robert Sowa, a słodkie pisanki dostarczyli mistrzowie cukiernictwa: Bożena Sikoń, Tomasz Deker i Paweł Mieszała. Na licytację zostały wystawione jaja z autografami: Pierwszej Damy Jolanty Kwaśniewskiej, Prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego, właścicielki sieci cukierni Marty Grycan, mistrza kuchni Roberta Sowy, dziennikarzy sportowych: Mateusza Borka, Bożydara Iwanowa i Romana Kołtonia, a także prezentera i dziennikarza Zygmunta Chajzera i mistrza kuchni Kurta Schellera. Z okazji 15-lecia Fundacji „Porozumienie bez Barier” cukiernicy wręczyli Jolancie Kwaśniewskiej specjalnie na tę okazję przygotowany przez tortownię.pl tort. Pierwsza Dama, przeznaczyła podarunek na licytację. Podczas aukcji na targach EuroGastro udało się zebrać 22 200 zł. Dwa czekoladowe jaja zostały przez darczyńców przekazane do ponownej licytacji podczas Biesiady Targów EuroGastro. Dzięki ich gestowi do fundacji trafi łącznie 25 200 zł.

Wielkie greckie gotowanie

Pierwszego dnia targów EuroGastro odbył się VII Festiwal Kuchni Greckiej oraz IV Polski Festiwal Carvingu. Pomysłodawcą tych wydarzeń jest rodowity Grek Theofilos Vafidis, który stara się popularyzować swoje rodzime smaki wśród polskich hotelarzy, restauratorów, szefów kuchni i kucharzy, a także wśród konsumentów. W ramach festiwalu odbył się konkurs kulinarny. 12 kucharzy z całej Polski, wykorzystując rostbef firmy Sokołów, ciasto Kataifi Kanaki, ser Halloumi Pittas, świeże zioła Swedeponic, oliwę z oliwek Extra Virgin oraz Pomace „Theofilos” miało za zadanie w ciągu godziny przygotować siedem porcji dania głównego własnego pomysłu. Nagrodą w konkursie był tygodniowy pobyt w Grecji wraz z osobą towarzyszącą, ufundowany przez Biura Podróży: Hellas Travel i Itaka. Zwycięzca konkursu weźmie również udział w Kulinarnym Pucharze Polski 2012. Rywalizację wygrał Robert Dąbrowski z hotelu Bryza w Juracie. Drugie miejsce zajął Paweł Kubera z Hotelu Zieliński w Szczecinku, a na trzecim miejscu uplasowała się Sylwia Bukała z Restauracji Etno w Warszawie. Równolegle z kucharzami rywalizowali ze sobą młodzi mistrzowie carvingu, którzy rzeźbili w warzywach i owocach autorskie kształty, prześcigając się w pomysłach i misterności wykonania. Motywem przewodnim naturalnych rzeźb były święta Wielkanocne i Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej. Zwycięzcami IV Polskiego Festiwalu Carvingu zostali: Dominik Bajer z pracowni sztuki kulinarnej White Red Salon Biznes & Sport w Rybniku, Grzegorz Gniech z Carving-Gniech w Wejcherowie oraz Piotr Małachowski, z E&P ze Stargardu Szczecińskiego.

Kulinarny talent roku

Podczas tegorocznych targów EuroGastro po raz czwarty odbył się konkurs Roberta Sowy, w którym młodzi adepci sztuki kulinarnej walczyli o tytuł „Kulinarny Talent 2012″. W rywalizacji brało udział 11 kucharzy i jedna kucharka, którzy zostali wyłonieni w eliminacjach. Uczestnicy nie mogli mieć więcej niż 23 lata. Ich zadaniem było przygotowanie potraw ze ściśle określonych produktów. Dzięki przyjętej formule uczestnicy mogli zaskoczyć finezją i pomysłowością, bo wyznacznikami ich pracy była innowacyjność i umiejętność twórczego łączenia składników i smaków. Zwycięzcą kulinarnej rywalizacji został Marcin Popielarz z Hotelu Sheraton Sopot, którego rekomendował Tomasz Borucki. Drugie miejsce w konkursie przypadło Bartłomiejowi Pawlikowskiemu z Hotelu Best Western Gorzów Wielkopolski, którego rekomendował szef Dawid Szkudlarek. Z trzecią lokatą rywalizację ukończył Marcin Zawadzki z Warszawy, rekomendowany przez Pawła Oszczyka. Zwycięzcy poza statuetkami i dyplomami, otrzymali nagrody o łącznej wartości 100 000 zł:  Konkursowe potrawy degustowało nie tylko jury, ale również chętne osoby z publiczności.

Kuchnia Pachnąca Tradycją

Ostatniego dnia Targów EuroGastro, w ramach pokazu „Kuchnia pachnąca tradycją, czyli prezentacja kultury i tradycji kulinarnych Podlasia” Marcin Budynek –  szef kuchni i dyrektor gastronomii w hotelu Warszawa Spa&Resort w Augustowie zdradzał tajniki tradycyjnych receptur kulinarnych i ciekawostki lokalnej kultury. Na gości czekały dwa pokazy przyrządzania lokalnych dań – jeden z zachowaniem tradycyjnych receptur, drugi z użyciem nowoczesnych technik kulinarnych. Oryginalne przepisy i potrawy na bazie regionalnych produktów prezentowali przedstawiciele samorządów miast: Augustowa, Sztabin i Lipska, a także uczniowie szkół gastronomicznych. Zwiedzający Targi EuroGastro mogli skosztować wyśmienitych lokalnych ciast, ryb, mięsa, miodów, serów i pieczywa, odwiedzając minibazar z produktami regionalnymi Podlasia, który towarzyszył pokazom kulinarnym.

Kawowi mistrzowie

Pierwszego dnia targów EuroGastro odbył się półfinał XI  Mistrzostw Polski Barista 2012. Organizatorem zawodów była firma Apro Trade, a  patronat nad wydarzeniem  objęła Speciality Coffee Association of Europe (SCAE). Konkurs pozwolił wyłonić laureata, który będzie reprezentował Polskę na Mistrzostwach Świata w Wiedniu. Tam będzie konkurować ze sobą aż 60 zawodników z różnych krajów. Uczestnicy zawodów prezentując przy muzyce swoje umiejętności, opowiadali sędziom o sobie, o wybranych przez siebie ziarnach kawy i specyfice przygotowywanych napojów. Każdy z nich w ciągu 15 minut musiał przygotować 4 espresso, 4 cappuccino i 4 inne napoje na bazie espresso według własnego pomysłu. Do finału, który odbył się trzeciego dnia targów przeszło sześciu zawodników. Zwycięzcą XI  Mistrzostw Polski Barista 2012 została Kasia Zyzało. Drugie miejsce zajął Leszek Jedrasik. Trzeci był Michał Kanp Dam. Drugiego dnia targów, na kawowej powierzchni pokazowej trwały z kolei II Polskie Mistrzostwa Brewers Cup, zorganizowane przez Q Coffee i Consonni Gourmet s.c. we współpracy z MT Targi. Konkurs był absolutną nowością Targów EuroGastro. Zawodnicy mogli stosować dowolne metody parzenia, z wyłączeniem tych, wymagających użycia urządzeń mechanicznych zasilanych prądem, takich jak ekspres ciśnieniowy. Ich miejsce pracy wyposażone w szklane bańki z wodą, różnorodne naczynia, lejki, filtry przypominało wyglądem laboratorium chemiczne. Dla laika proces parzenia kawy przebiegał w zupełnie nieoczekiwany sposób. Wszyscy uczestnicy mieli do dyspozycji te same ziarna kawy z Gwatemali, które zostały wypalone dokładnie tydzień przed zawodami. Bariści musieli wydobyć ich walory, przygotowując napoje przy użyciu aeropressu, Chemexu, Clevera Dripera, Hario czy „skarpety”. Profesjonalne jury oceniało przygotowane napoje w ślepych próbach. Wszyscy sędziowie wsiorbywali kawę, rozprowadzając ja jak najdokładniej po całej jamie ustnej, tak aby odpowiednio rozbijała się o kubki smakowe. Oceniali oni zarówno smak kawy, jak i aromat na tzw. głębokim nosie. Wszyscy zgodnie twierdzili, że poziom polskich zawodników jest wyjątkowo wysoki i wyróżnia się na tle Europy. Pierwsze miejsce w rywalizacji zajął Marcin Wójciak z Java Coffee Company w Krakowie. Na drugim miejscu uplasował się Mikołaj Panasik z Kawiarni Relaks w Warszawie. Trzecia lokata przypadła Rafałowi Kaniewskiemu.

Seminaria, konferencje, szkolenia

Organizatorzy Targów EuroGastro starają się, aby każdego roku imprezie towarzyszył program merytoryczny nawiązujący do aktualne sytuacji na rynku HoReCa w naszym kraju i aby wszelkie prelekcje i seminaria dotyczyły obowiązujących trendów, ale i pomagały poradzić sobie z różnego rodzaju trudnościami. W tym roku odbyło się między innymi szkolenie „Wino w restauracji”, organizowane przez magazyn „Czas Wina”, w którym uczestniczyło 75 słuchaczy, a także certyfikowane szkolenie „Jak zdobyć klientów i nie zbankrutować, czyli rozważny marketing w czasach kryzysu”, które przeprowadził serwis informacyjno-kulinarny GdzieZjesc.info, na które przyszło ponad 200 osób. Szkolenie cieszyło się tak dużym zainteresowaniem, że organizatorzy postanowili powtórzyć je drugiego dnia targów. Szeroką publiczność zebrało również seminarium Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie „Gastronomia w obliczu zmian”, które składało się z dwóch sesji tematycznych: „Rynek i konsument usług gastronomicznych” oraz „Catering i żywienie zbiorowe”. Przy szczelnie wypełnionej sali odbył się „wykład degustacyjny” firmy Stalgast – jeden z punktów programu drugiej sesji seminarium. Ostatniego dnia targów  Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szefów Kuchni i Cukierni zorganizowało natomiast wykład „Standardy produkcji, standardy hodowli – co za nimi stoi? Czy to dla naszego dobra?”

Najlepsze produkty EuroGastro i Grand Prix MT Targów

Wielu wystawców zgłosiło swoje produkty, ubiegając się o miano Najlepszego Produktu Targów EuroGastro 2012. Zwycięzców w ośmiu kategoriach wybrało niezależne jury, w którego skład weszli wybitni eksperci z branży HoReCa m.in. znani szefowie kuchni i restauratorzy. Nagrody zostały wręczone podczas Biesiady Targów EuroGastro w czwartkowy wieczór, 22 marca. Nagrodę w kategorii „wyposażenie zaplecza kuchennego” otrzymała firma Metsa Tissue Poland Sp. z o.o. za papier do gotowania SAGA One-Up 33 x 27 cm, zaś wyróżnienia przypadły firmom: Morning M. Poranek za Sousvide proffesional oraz Hendi Polska Sp. z o.o. za frytownicę indukcyjną HENDI. W kategorii „sprzęt, akcesoria i surowce dla kawiarni”  zwyciężyła firma „Johny” – I.Kiosidis & CO. INC. za Traditional Arabic coffee machine AK/8-2, a wyróżniona została Huhtamaki Foodservice Poland Sp. z o.o. za papierowy kubek z podwójną ścianką do napojów gorących – Double Wall. Z kolei w kategorii „żywność i napoje dla gastronomii” nagroda trafiła do Green Factory za sałatkę z rukolą i serem Mozarella, a wyróżnienia trafiły do: PGH Development Sp. z o.o. / MILERB AG Szwajcaria za zioła Milerb w paście, Sokołów S.A. za kabanosy francuskie oraz AJA – świeże ryby i owoce morza, za żywe małże w morskiej wodzie. Nagroda w kategorii „wyposażenie sal restauracyjnych i barów” została przyznana Classeq Polska za Eau de Vie – system filtracji i butelkowania wody, a wyróżnienia przypadły firmom: Morning M. Poranek za Anti-GriddleTM oraz Bartscher Polska Sp. z o.o. za elektryczny Chafing Dish „COOL + Hot” 1/1 GN. W kategorii „chemia dla gastronomii” nagrodzony został Gastro-Sprint VC 652 – preparat do mycia zatłuszczonych powierzchni firmy PPUH VOIGT Sp. z o.o., a F 720 Blue – środek myjący do zmywarek przemysłowych firmy Winterhalter Gastronom Polska Sp. z o.o. został wyróżniony przez jury. W kategorii  „najlepszy sprzęt, akcesoria i surowce dla cukierni, lodziarni i piekarni” nagroda przypadła firmie Tomra ORWAK Polska Sp. z o.o. za belownicę ORWAK 5070 combi, zaś w kategorii  „innowacyjne oprogramowanie sal restauracyjnych i barów “nagrodzona została firma LSI Software S.A. za POSitive PayLink – zintegrowany system bezgotówkowego rozliczania zakupów. W tej kategorii jury wyróżniło multimedialny stolik MS Surface z wykorzystaniem oprogramowania X2 System oraz OC Kawiarnia firmy Adith Technologies Sp. z o.o. Sp. k. W kategorii „sprzęt i akcesoria dla cateringu” zwycięzcą zostały Zakłady Porcelany Stołowej „Lubiana” S.A. za porcelanę hotelowo-gastronomiczną „Celebration-hotel”, z kolei sędziowie wyróżnili firmę Arredi za stół bankietowy „Onetwo” wykonany z papieru. Zwycięzcy w każdej z kategorii konkursu będą mogli umieszczać unikatowe logo „Najwyższa Jakość Targów EuroGastro 2012″ w materiałach promujących i reklamujących nagrodzony produkt, jako świadectwo jego wiarygodności i doskonałej jakości. Podczas biesiady z rąk Urszuli Potęgi, Prezesa Zarządu MT Targi Sp. z o. o. Grand Prix odebrał Mistrz Kuchni – Robert Sowa. Wyróżnienie jest dowodem wieloletniej przyjaźni, uznania oraz wdzięczności za wsparcie merytoryczne i pomoc przy organizacji targów. – Jesteśmy bardzo zadowoleni z tegorocznej edycji targów EuroGastro. Cieszymy się niezmiernie, że impreza co roku przyciąga coraz więcej wystawców i zwiedzających, co jest świadectwem tego, jak bardzo potrzebnym i ważnym wydarzeniem są nasze targi. Oczywiście nie osiądziemy na laurach i dołożymy wszelkich starań, aby kolejne edycje imprezy były jeszcze lepsze od dotychczasowych. Już startujemy z przygotowaniami do przyszłorocznych EuroGastro – zapowiada Grzegorz Sendor, koordynator projektów HoReCa w MT Targi Sp. z o.o.