Sukces platformy #wspieramgastro

Newsy

Sukces platformy #wspieramgastro

11 maja 2020

#WspieramGastro to hasło, które powstało w obliczu pandemii i kryzysu w branży, spowodowanym obowiązkowym zamknięciem stacjonarnej gastronomii w połowie marca. W reakcji na to, inicjatorzy projektu uruchomili w ciągu zaledwie 5 dni portal wspieramgastro.warszawa.pl, pozwalający restauratorom na bezprowizyjną sprzedaż przez internet. O akcji mówił Prezydent m.st. Warszawy, promując zamawianie posiłków z restauracji. Za inicjatywą stoją przedstawiciele warszawskiej gastronomii: Tomasz Czudowski – właściciel restauracji Ale Wino, Forty i cukierni Kukułka, Enio Chłapowski-Myjak – właściciel restauracji i klubu Mr. OH, oraz Michał Juda – właściciel Youmiko Vegan Sushi.

– W zeszłym miesiącu mówiliśmy o dramatycznej sytuacji, w której znalazły się restauracje w związku z przymusowym zamknięciem lokali z uwagi na pandemię koronawirusa. Współdziałaliśmy z władzami m.st. Warszawy nad wypracowaniem narzędzi, które pomogą utrzymać nasze firmy, tysiące wykwalifikowanych osób pracujących w gastronomii, a także kulturalną tkankę naszych miast, której unikalny charakter jest współtworzony przez lokalne restauracje, bary i kawiarnie – mówi Tomasz Czudowski, właściciel restauracji Ale Wino, Forty .

– Nie mogliśmy dłużej czekać na pomoc z tarczy antykryzysowych. By ratować nasze przedsiębiorstwa i ludzi stworzyliśmy portal umożliwiający gościom zamawianie online bez prowizji dla restauratorów. Te sięgają 30-40% od sprzedaży, co w sytuacji, gdy dostawy stanowią jedyne źródło dochodu jest niemożliwe do utrzymania rentowności. Dodatkowo udało nam się udostępnić łatwe narzędzie do wystartowania ze sprzedażą w sieci dla restauratorów, którzy nie prowadzili wcześniej dostaw i wynosów, a także tych, którzy wcześniej nie zabiegali w ogóle o obecność w internecie – mówi Enio Chłapowski-Myjak , właściciel restauracji i klubu Mr. OH .

To jednak nie koniec planów twórców inicjatywy. Następnym planowanym krokiem jest stworzenie spółdzielni, która będzie zrzeszać restauratorów sprzedających pod szyldem #wspieramgastro. W ten sposób zyskają wszyscy: taka forma prawna pozwoli na negocjowanie wielu korzystniejszych ofert na uniwersalne produkty bądź usługi dla branży gastronomicznej; goście zaś otrzymają lepszą ofertę i program lojalnościowy, który będzie możliwy do zrealizowania dzięki mniejszym kosztom po stronie restauracji.

– Wraz z rejestracją spółdzielni i pierwszym krokiem otwierania gastronomii, zaprezentujemy nową domene i odświeżony wygląd portalu, który będzie dostępny także w innych miastach. Nasza inicjatywa jest prawdopodobnie pierwszą spółdzielczą akcją restauratorów na świecie, choć dostrzegamy trend odwracania się od agregatorów inkasujacych potężne prowizje także w Anglii i Stanach Zjednoczonych. Mamy nadzieję, że wartość kreowana dla restauratorów i gości przyczyni się do przetrwania naszej branży i łatwiejszego przejścia przez kryzys – dodaje Michał Juda z Youmiko Vegan Sushi.