Produkty lokalne, świeże i specjalnie dobrane na to wydarzenie będą stanowić główny składniki dań. W konkursie weźmie udział 9 ekip dwuosobowych które będą przygotowywały 6 talerzy dania głównego w ciągu 90 minut.
Imprezę poprowadzi zwycięzca 5. edycji Top Chef Polska Tomasz Purol, a w jury znani i mniej znani szefowie kuchni z całej Polski.
Odprawa uczestników odbędzie się 6 marca w hotelu Pięć Dębów. Obecność zakwalifikowany ekip obowiązkowa.
Zgłoszenia należy przesyłać na adres smaki.podlasia16030@gmail.com do dnia 09 lutego.
Kontakt z organizatorem: smaki.podlasia16030@gmail.com lub 503096068.
REGULAMIN KONKURSU KULINARNEGO
- SPRAWY OGÓLNE
- Organizatorem I edycji Konkursu Kulinarnego „Smaki Podlasia“ (dalej zwanego “Konkursem”) jest szef kuchni Artur Lenczewski.
- Celem głównym Konkursu jest budowanie świadomości społeczności lokalnej dotyczącej produktu lokalnego oraz promocji polskiej wsi w kraju oraz wsparcie terenów wiejskich i producentów lokalnych poprzez zakup i wykorzystanie produktów lokalnych. Realizowanie Konkursu przyczynia się do promocji regionu Podlasia, wykorzystując potencjał dziedzictwa kulinarnego regionu oraz kultywowanie tradycji kulinarnych wśród społeczności lokalnej i ogółu społeczeństwa, odkrywanie, poznawanie i prezentowanie kulinarnych tradycji Podlasia.
- Podstawą prac w Konkursie są produkty i surowce tradycyjne i lokalne, które przyczynią się do identyfikacji i wpisania dań i receptur na listę produktów tradycyjnych.
- Uczestnicy Konkursu powinni wykazać się znajomością w przygotowaniu dań kulinarnych w autorskiej aranżacji zgodnie z obowiązującymi światowymi trendami.
- Konkurs ma zasięg ogólnopolski.
- Konkurs ma charakter imprezy otwartej.
- Konkurs odbędzie się w dniu 07 marzec 2020 roku w hotelu Pięć Dębów – Supraśl ul. Rymarka 7.
- Odprawa z Jury i uczestnikami odbędzie się w dniu 06 marzec 2020 roku w hotelu Pięć Dębów o godz.19:00.
- Nad prawidłowością przebiegu Konkursu czuwać będzie Jury w składzie:
- Koordynator Konkursu
- Przewodniczący Jury
- V-c przewodniczący Jury
- Sekretarz Jury
- Profesjonalne Jury Degustacyjne
- Jury techniczne
- Komisja złożona ze smakoszy VIP (opcjonalnie)
- ZASADY UCZESTNICTWA
- Konkurs skierowany jest do osób fizycznych – kucharzy profesjonalnych.
- W Konkursie bierze udział do 9 dwuosobowych zespołów kucharskich (szef + kucharz pomocniczy) wyłonionych w drodze eliminacji z nadesłanych zgłoszeń.
- W Konkursie biorą udział wyłącznie profesjonaliści, tj. pełnoletni kucharze (bez względu na wiek i zajmowane stanowisko) pracujący zawodowo bądź mający przerwę w pracy zawodowej nie dłuższą niż jeden rok.
- Uczestnikami Konkursie mogą być osoby narodowości polskiej, jak również obcokrajowcy pracujący w polskich restauracjach.
Dopuszcza się uczestniczenie w Konkursie dwuosobowych ekip kucharskich spoza granic Polski.
- Na czas trwania Konkursu Jury i uczestników obowiązuje galowy strój kucharski (bluza kucharska, czarne spodnie, zapaska, czapka kucharska, pełne buty lub buty robocze).
- W trakcie uroczystości zakończenia Konkursu oraz wręczenia nagród Jury i wszyscy uczestnicy Konkursu zobowiązani są do wystąpienia w galowym stroju kucharskim.
- Członkowie ekipy startującej w Konkursie nie muszą reprezentować jednego zakładu pracy.
- Zgłoszenia do Konkursu należy przesyłać obowiązkowo na konkursowych drukach zgłoszeniowych. Druk zgłoszeniowy dostępny jest na branżowych stronach internetowych.
- Wszystkie zgłoszenia konkursowe należy przesyłać drogą elektroniczną do dnia 09 luty 2020 roku na adres: smaki.podlasia16030@gmail.com
- W sprawach merytorycznych i technicznych prosimy o kontakt z Artur Lenczewski na adres: artur.lenczewski1977@gmail.com/ lub telefonicznie 503096068.
- Lista uczestników zakwalifikowanych do udziału w Finale Konkursu podana zostanie do publicznej wiadomości do dnia 16 luty 2020 roku.
- Zakwalifikowane ekipy kucharskie zobowiązane są do potwierdzenia swojego udziału w Konkursie do dnia 23 luty 2020 roku. (drogą elektroniczną na adres: smaki.podlasia16030@gmail.com).
Brak potwierdzenia uczestnictwa w Konkursie w wyznaczonym czasie, skutkować będzie dyskwalifikacją i zastąpienie ekipy ekipą rezerwową.
III. ZASADY KONKURSU
- Konkurs składa się z dwóch etapów:
- I etap – kwalifikacje (przygotowanie i nadesłanie zgłoszenia zgodnie z wymogami organizatorów)
- II etap – konkurs kulinarny w formule Black box
- O zakwalifikowaniu drużyny do Konkursu decyduje Kapituła Konkursu.
- Przedmiotem Konkursu jest danie główne.
- Każda ze startujących ekip przygotowuje 6 porcji dania głównego.
- Każdy uczestnik Konkursu lub jego zakład pracy pokrywa koszty przejazdu.
- Organizator Konkursu zapewnia:
- Piec konwekcyjno-parowy – 1 szt./na stanowisko
- Kuchenkę indukcyjną jednopłytową – 2 szt./na stanowisko
- Stół roboczy 1800X600 – 2 szt./na stanowisko
- Stół roboczy ze zlewem jednokomorowym./na stanowisko
- Pakowarka próżniowa – 1 szt./na 3 stanowiska (worki uczestnicy zabezpieczają we własnym zakresie)
- Dodatkowe gniazda prądu – 3 szt./na stanowisko
- Stół prezentacyjny – wspólny dla wszystkich ekip
Niezbędny sprzęt potrzebny do przygotowania dań konkursowych, garnki i patelnie (przystosowane do kuchenek indukcyjnych), GN-y, porcelanę do prezentacji potraw, drobny sprzęt kuchenny, itp. każda z ekip zabezpiecza we własnym zakresie (przywozi ze sobą).
- Organizator Konkursu zapewnia w formie:
- Black box – wszystkie składniki niezbędne do przyrządzenia dania konkursowego
- Bufet – świeże zioła, tłuszcze, cebula, czosnek, przyprawy
- Ekipy kucharskie będą wpuszczane na stanowiska według wylosowanej kolejności.
- Każda ze startujących ekip kucharskich dysponuje dodatkowym czasem 15 minut (przed startem) na przygotowanie stanowiska konkursowego (Mise en place).
- Czas pracy każdej ze startujących ekip kucharskich wynosi 90 minut – jest to czas liczony od chwili startu, do momentu opuszczenie stanowiska konkursowego (w tym czasie należy przygotować i wyekspediować dania konkursowe, sprzątnąć i opuścić stanowisko).
- Zabrania się:
- Stosowania sztucznych dekoracji.
- Stosowania niejadalnych produktów wchodzących w składników dań konkursowych.
- Przygotowanych wcześniej dekoracji i dodatków (Wszelkie elementy dekoracyjne powinny być wykonane podczas konkursu w regulaminowym czasie konkursowym).
- Stosowania gotowych sosów (fond, majonez i ketchup – dopuszczalne, jako podstawa).
- Stosowania gotowych farszów.
- Stosowania wcześniej uformowanego lub wyporcjowanego mięsa.
- Stosowanie produktów wcześniej uformowanych lub wyporcjowanych.
- Stosowanie produktów wcześniej zażelowanych lub panierowanych.
- Stosowania wcześniej rozdrobnionych produktów (Wyjątek stanowią produkty kupne, w oryginalnym opakowaniu).
- Stosowania wcześniej zamarynowanych produktów (Wyjątek stanowią produkty kupne, w oryginalnym opakowaniu).
- Stosowanie produktów poddanych wcześniejszej obróbce cieplnej (Wyjątek stanowią produkty wędzone dopuszczone do handlu ogólnego).
- WARUNKI ORGANIZACYJNE
- Ilość ekip startujących jest ściśle określona (zgodnie z pkt.II.2).
- Na odprawie:
- Sędziów przed Konkursem – Przewodniczący Jury omawia kryteria ocen oraz wszystkie kwestie regulaminowe i organizacyjne. Na odprawie muszą być obecni wszyscy sędziowie.
- Odprawa dla zawodników przed Konkursem – Przewodniczący Jury omawia kryteria ocen dań, przedstawia, skład sędziowski, omawia kwestie techniczne i warunki organizacyjne.
- Obrady sędziowskie po Konkursie – Przewodniczący Jury zbierze informacje zwrotne na temat przygotowanych dań od wszystkich członków Jury Konkursu.
- Odprawa pokonkursowa dla zawodników (przed ogłoszeniem wyników Konkursu) – Przewodniczący Jury lub osoba przez niego wskazana przekazuje zawodnikom informacje zwrotne na temat ich pracy i przygotowanych dań.
- Wszyscy sędziowie musza być obecni przez cały czas rozgrywania Konkursu na swoim stanowisku pracy, by móc ocenić wszystkie przygotowane dania w momencie ich serwisu.
- Decyzje Kapituły Konkursu i składu sędziowskiego są ostateczne i niepodważalne.
- Każdy z kucharzy powinien mieć prawidłowe ubranie kucharskie (zgodnie z pkt.II.6).
- Organizator zapewnia wyżywienie oraz nocleg wyłącznie dla dwóch uczestników Konkursu w dniach 06/07/08 marzec 2020 roku.
- Organizator zapewnia wyżywienie oraz nocleg jury oceniającemu Konkurs w dniach 06/07/08 marzec 2020 roku.
- Wyniki Konkursu zostaną ogłoszone publicznie w dniu Konkursu.
- Ekipy zajmujące pierwsze 3 miejsca zostaną obdarowane nagrodami rzeczowymi.
- Wyniki Konkursu zostaną podane do publicznej wiadomości i zamieszczone w mediach.
- Każda praca wykonana przez uczestnika Konkursu winna być pracą autorską, przygotowaną specjalnie
na dany konkurs i nie będzie powtórzeniem pracy z innych konkursów.
- Zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29 lipca1997(Dz.U. z 2002 r. Nr 101, pozycja 926 z późn.zm.) oraz zgodnie z ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 1997 Nr 133, poz. 883 z późn. zm.), oraz
zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)
każdy z uczestników Konkursu z chwilą nadesłania zgłoszenia automatycznie wyraża zgodę na gromadzenie i przetwarzanie danych osobowych, oraz wykorzystywanie przez organizatorów Konkursu jego wizerunku na potrzeby Konkursu i w celach marketingowo-organizacyjnych w/w Konkursu.
- Każdy z uczestników Konkursu z chwilą nadesłania zgłoszenia automatycznie zrzeka się praw autorskich receptur i zdjęć dań (zgłoszonych do konkursu kulinarnego) na rzecz organizatorów Konkursu.
- Organizator Konkursu zastrzega sobie prawo do publikacji danych osobowych uczestników konkursu, nazw, przepisów oraz wykorzystywanie zdjęć wykonanych podczas konkursu w tym zdjęć, osób i potraw.
- Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu i lokalizacji Konkursu bez podania przyczyny.
- Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania Konkursu bez podania przyczyny.
- Organizator zastrzega sobie prawo do dokonania zmian w regulaminie Konkursu. O wszelkich zmianach
w regulaminie zostaną poinformowani uczestnicy Konkursu.
- Organizator zastrzega sobie prawo zdyskwalifikowania ekipy kucharskiej w przypadku, gdy:
– Którykolwiek z jej członków będzie pod wpływem alkoholu i/lub środków odurzających
– Którykolwiek z jej członków naruszy regulamin konkursu.
- Organizator zastrzega sobie prawo odwołania członka jury w przypadku, gdy:
– Juror będzie pod wpływem alkoholu i/lub środków odurzających
– Praca jurora będzie budziła wątpliwości, co do rzetelności oceny
- Organizator zastrzega sobie prawo (na wniosek Przewodniczącego Jury) ograniczenie lub zakaz używania przez jury urządzeń do komunikacji elektronicznej.
- SPOSÓB PUNKTACJI JURY
- Dania konkursowe są oceniane wyłącznie przez jury profesjonalistów, tj. takie, w którego skład wchodzą zawodowi kucharze, mający doświadczenie w ocenie dań konkursowych i cieszących się uznaniem środowiska gastronomicznego.
- Oceny degustacyjnej i technicznej dokonują dwa odrębne składy sędziowskie.
- Danie podlegające ocenie Profesjonalnego Jury Degustacyjne musi być w całości przygotowane podczas Konkursu, w czasie
- W celu usprawnienia prawidłowego przebiegu Konkursu Organizator wyznacza osobę będącą Koordynatorem Konkursu.
- Nad prawidłowością punktacji czuwają:
– Koordynator Konkursu
– Przewodniczący Jury
– V-c przewodniczący Jury
– Sekretarz Jury
– Profesjonalne Jury Degustacyjne
– Jury techniczne
–Wyznaczony Sekretarz Konkursu wraz z Przewodniczącym Jury nadzoruje prawidłowe wypełnienie arkuszy ocen przez wszystkich sędziów, tj. oznakowanie arkusza odpowiednim numerem drużyny, czytelni podpis jurora na arkuszu, wpisanie uwag/komentarzy do kolejnych dań.
- Sumowania oceny Jury dokonuje tylko i wyłącznie niezależny Juror – Sekretarz Konkursu.
Przy sumowaniu ocen poszczególnych ekip kucharskich odrzucane są skrajne punkty przy ocenach sędziów degustacyjnych.
- Dania konkursowe oceniane przez Jury powinny być oznaczone alfanumerycznie lub w inny sposób tak, aby Jury oceniało prezentowane dania, a nie uczestników konkursu.
- W Jury Konkursu nie może zasiadać przedstawiciel Firmy, której drużyna startuje w tym Konkursu.
- W Jury Konkursu nie może zasiadać przedstawiciel Firmy będącej organizatorem, współorganizatorem lub sponsorem Konkursu.
- Skład drużyny: Szef + Kucharz pomocniczy
Szef – oceniany jest za organizację pracy zespołu, przygotowanie stanowiska pracy, wysokie umiejętności zawodowe, smak, estetykę i sposób podania pracy konkursowej.
Kucharz pomocniczy – pomaga w pracach przygotowawczych oraz serwowaniu dań konkursowych.
- Skala ocen dań konkursowych (łącznie max.160 pkt./team):
- OCENE DEGUSTACYJNA – max. 100 pkt.
- PREZENTACJA POTRAWY – max. 20 pkt.
- proporcjonalność dania
- odpowiednia gramatura
- estetyczny wygląd, kolorystyka
- kreatywność
- SMAK POTRAWY – max. 60 pkt.
- smak i zestawienie smakowe składników
- aromat potrawy
- odpowiednia temperatura potrawy i talerza
- tekstura poszczególnych elementów potrawy
- TECHNIKI KULINARNE – max. 20 pkt.
- prawidłowe zastosowanie technik kulinarnych
- OCENE TECHNICZNA – max. 60 pkt.
- MISE EN PLACE – max. 30 pkt.
- prezentacja szefa ekipy i kucharza pomocniczego
- przygotowanie stanowiska pracy
- czystość pracy, higiena
- zużycie produktu, gospodarka odpadami
- umiejętności organizacyjne
- PRZYGOTOWANIE ZAWODOWE – max. 30 pkt.
- prawidłowe zastosowanie technik kulinarnych
- CZAS PRACY
- za każdą minutę spóźnienia – z puli punktów – odejmuje 3 pkt. każdy Juror Techniczny
1minut = (-) 3 punkty
- po przekroczeniu 15 minut ponad regulaminowy czas, praca zostanie przerwana i oceniona w
stopniu, w jakim została wykonana
- Dodatkowo każde danie Konkursowe oceniać może Jury smakoszy VIP (opcjonalnie):
- 0-10 pkt. – Doznania wizualne (aranżacja dania)
- 0-10 pkt. – doznania smakowe
Skala ocen i szczegółowy harmonogram podany zostanie przy ogłoszeniu wyników kwalifikacyjnych.